Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nočný rýchlik z Prešova do Bratislavy havaroval, meškal dlhé hodiny (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Zvláštna to kombinácia

slov : "Rýchlik havaroval" .
 

Slovensko na vrchole rozmachu

rýchlik už bol vypravený aj z Plešivca na Muráň :)
 
Hodnoť

 

mna "zaskocilo " : Zdroj z prostredia železníc informoval- čo sa za info hanbí, či ???
 

 

Nie, nechce, aby ho vyhodili ;).
 
Hodnoť

 

to uz kto preboha chodi z presova do bratislavy vlakom cez gemer..... v dobe IC, aut a pripadne rovno blablacar ?....
 

Nezabudaj,ze nejaky idiot

vymyslel vlaky zadarmo a dalsi idiotic z dvoch stran to dalej podporuju. Preto sa aj na nezmyselnych spojoch vozia ludia a este sa tesia.
 

trepete tu hovadiny

namiesto toho aby ste sa zamýšľali nad tým ako je zabezpečena vlakova cesta keď sa môže stať takýto prípad!!! Aj amatera napadne, že to musi byť tak zabezpečené aby nemohol byť vlak a to ešte aj s ľuďmi vypravený na zlu koľaj. Je to úplny amaterizmus to čo sa stalo !!!!!
 

Je tu pomaly 50 príspevkov

do diskusie, a až na pár výnimiek jeden trapnejší, hlúpejší, či primitívnejší ako druhý. Neviem, či to píšu deti pod desať rokov, alebo osoby s obmedzenou mozgovou kapacitou, bez znalosti nie iba železničnej, ale akejkoľvek problematiky bežného života.

Proste sa tie príspevky nedajú čítať, tak tu napíšem niečo normálne pre normálnych čitateľov SME. Poznamenávam, že pracujem na železnici ako rušňovodič, a na rušni som prvý krát sedel v roku 1975 a stále som aktívny. Jedná sa o môj osobný názor, v rámci slobody slova, oficiálny názor vydajú kompetentní po ukončení vyšetrovania. Použijem laické výrazy, veď to píšem laikom, pri trocha šťastia to teda možno pochopia aj autori tých trápnych diskusných príspevkov.

Plešivec je stanica, kde vlakové cesty stavajú výhybkári podľa pokynov výpravcu. Výpravca ale má iba obmedzenú kontrolu nad činnosťou výhybkárov, jednoducho musí veriť ich hláseniam, že vlakovú cestu postavili správne. Teda ak sa výhybkár pomýlil, výpravca nemal to v noci ako zistiť, nemá na to prístrojové vybavenie a za tmy tam nedovidí.

Stanica má na smer Zvolen jedno jediné, tzv. skupinové odchodové návestidlo situované na konci stanice už za výhybkami, ktoré platí pre odchod z každej staničnej koľaje. a nie je závislé na postavení výhybiek. Rušňovodič z neho vyčíta iba to, že trať na Zvolen je voľná, čo bola aj pravda. Vlaky z takýchto staníc zásadne vypravuje výpravca, zelené svetlo na návestidle nikdy nie je rozkazom na odchod!

Tak to vyzerá, že v čase odchodu rýchlika na tom konci stanice sa pohyboval aj ten posunovací rušeň, v momente odchodu rýchliku stál, či sa pomaly pohyboval. Možno práve v súvislosti s predchádzajúcim pohybom rušňa sa zabudlo na jednu výhybku a na nej sa rýchlik nečakane zvrtol na smer Muráň. So staničnou zálohou bol to bočný náraz, rýchlik sa v podstate bokom šúchal o ten posunujúci rušeň, a ten páral boky vozňov jeden za druhým.
Môj predpoklad je nateraz ten, že najviac tam toho porušil výhybkár, možno sa dá do toho nejako "namočiť" aj výpravca, nepoznám obsluhovací poriadok toho málo vybavenia, ktorým Plešivec disponuje.

K rýchliku.
Ťahala ho lokomotíva radu 751, ktorú si štátny osobný dopravca ZSSK zapožičal od štátneho Carga, lebo svoje rušne má vo veľkých počtoch poodstavované pre ich vysokú poruchovosť.

Vozne na fotkách sú po rôznych rekonštrukciách, repasovaniach, modernizáciách, či GO a pod.
Po zavedení bezplatnej prepravy na tento vyslovene nočný spoj (aj na napr. tiež nočný rýchlikový pár 614/615 v trase BA-ZA-KE-HE) je snaha radiť menej pohodlné vozne, aby tak odradzovali bezdomovcov od toho, aby tento spoj využívali na prespávanie. Veľká časť bezdomovcov totiž má nárok na bezplatnú prepravu, veď berú sociálne dávky, tak radi nočné rýchliky využívajú ako nocľažne.

Železničné vozidlá majú kvalitnú a pevnú oceľovú konštrukciu, teda minimálna životnosť býva cca 40 rokov, pričom behom života prekonajú 1-2 modernizácie. Teda útoky na ZSSK z titulu veku ich vozidiel nie je na mieste, každá železničná správa má vo vlastníctve novšie, aj staršie vozidlá.
U nás je snáď to špecifikum, že po výraznom nárastu dopytu po kapacite následkom bezplatnej prepravy zostali v prevádzke aj tie vozne, ktoré by už inak nejazdili.

ZSSK jazdí po zmienenej trati v rozsahu objednávky od štátu, ktorí takto zaisťuje mobilitu občanov aj v tomto regióne a ich spojenie s hlavným mestom, ale aj medzi mestami dotknutej oblasti. Vo vlaku sú radené aj lehátkové, či lôžkové vozne, teda vlak slúži aj ako ubytovací pre osoby, ktoré sa chcú cestou vyspať, tak aby ráno v hlavnom meste boli čerství.
 

Diky za super prispevok....

ZSS SK a Cargo maju skodu, vyhybkari a vypravca v Plesivci zase problemy. Kedysi davno som cez Plesivec dochadzal do VU8022 Jelsava prave rychlikmi z BA cez Zvolen do Plesivca. Ta rychlost bola veru dost nizka. "Okuliarniky alebo Zamracene" tahaju spomenute rychliky stale, priemerna rychlost vlakov sa za tych 20 rokov asi vobec nezmenila k vyssim hodnotam. Zial, zeleznice na SK sa rozvijaju pomalsim tempom ako v rozvovych krajinach. Potom ta kvalita vyzera ako v parodii:

https://www.youtube.com/watch?...

Kde su uz "bratia Cesi" ??? Sice maju viac mimoriadnych udalosti, ale maju supravy Pendolino, RailJet, pripravuju vyskorychlostnu trat... :-(
 

 

1. Tento asociálny štát bezdomovcom cestovanie neprepláca.
2. A keby aj, za lôžkové/lehátkové cestovanie platia aj zadarmisti, takže bezdomovci určite v nich neprespávajú a teda nie je dôvod nasadzovať staré vozne.
 

 

vdaka za vysvetlenie. ale stale mi tam nesedi ten posun. som len laik, ale ak by mal stat, tak pred nameznikom. tym padom, by sa predislo nehode. ak by bol v pohybe, mohol mat rychlik uz taku rychlost, ze to neubrzdil pri zistenom zlom smere? stanicu nepoznam, pozeram len na schemu.
 

 

Nuž železničné klebety, či tamtamy stále fungujú, dostali sa aj do Bratislavy. kde bývam, a ak sú pravdivé, tak nehode nateraz malo predchádzať to, že na zmienenom vlaku sa pokazil pôvodný rušeň ZSSK. Teda ten pokazený rušeň v Plešivci od vlaku buď odstúpil vlastnou silou, alebo ho odstavil nejaký iný rušeň nachádzajúci sa v stanici, v ktorej okrem iného funguje aj štátne rušňové depo Cargo.
No a práve z tohto depa, či z nejakého nákladného vlaku v stanici bol dodaný na rýchlik nový rušeň, ktorého vlastníkom je štátne Cargo. Štátne Cargo a štátny osobný dopravca ZSSK totiž majú dohodu o takýchto výpomociach.

Iba pomimo spomínam, že napr. aj porúchané súkromné rušne na komerčných rýchlikoch RegioJet sú hradené rušňami štátnej Cargo, majú na to dohodu. Dokonca je stanovené aj to, že každý dopravca, súkromný, aj štátny na požiadanie ŽSR musí poskytnúť svoj rušeň na uvoľnenie trate, teda ak napr. súkromný nákladný vlak pre poruchu rušňa uviazne na jednokoľajnej trati niekde v oblasti Gemeru, tak sa nečaká na to, až príde vhodný pomocný rušeň daného dopravcu trebárs z Děčína, ale sa vypriahne rušeň z najbližšieho vlaku v okolí a ten stiahne uviaznutý vlak z trate do prvej stanice. Takto sa trať uvolní pre ostatnú dopravu.

Ale späť k nehode. Teda na rýchliku miesto pokazeného ZSSK sa ocitol náhradný rušeň Cargo. Ak naozaj išiel z depa, alebo z niektorej staničnej koľaje, tak on asi vybehol za krajnú výhybku smerom na muráňsku trať, potom zašiel na rýchlik. Nuž a pravdepodobne po tomto pohybe zabudli otočiť a uzamknúť výhybku na smer Zvolen, alebo pre šetrenie času správnu polohu výhybky nekontrolovali, a ju neuzamykali úmyselne. Možno to bolo o tom, rýchlo, rýchlo, nech rýchlik mešká čo najmenej. Nuž a práca chvatná, málo platná.
Sú to samozrejme iba moje osobné teórie založené na tom, čo bolo v médiách, potom na základe klebiet, a na tom že na prelome mája a júna som bol na výlete fandov železníc, v rámci ktorej sme sa oboznamovali s gemerskými traťami a boli sme aj na stanici Plešivec.

Ak je niekam postavená vlaková cesta, v danom prípade na Zvolen, tak sa táto vlaková cesta istí aj tak, že výhybky sa kontrolujú a uzamykajú v správnych polohách. (Tu sa najskôr stala chyba.) Súčasťou istenia vlakovej cesty je aj to, že výhybky na susedných koľajach sa stavajú do tzv. odvratov, teda tak, aby prípadný dohodnutý úmyselný, aj neúmyselný pohyb, napr. ujdenie zle zabrzdeného vozidla nikdy nesmeroval do postavenej vlakovej cesty. Teda za normálnych okolností súbežný pohyb, či pobyt staničnej zálohy na danom mieste bol možný, tá mašina sa tam pohybovala predpisovo, a pri správnej práci výhybkára nijako nemohla ohroziť rýchlik. Rýchlik bol ten, ktorý na zabudnutej výhybke nečakane zmenil smer Zvolen na smer Muráň a vrazil do zálohy.

Niekto sa pýta, a čo rušňovodič rýchlika? Nevidel? Nezabúdajme, že bol v strese. Najprv ho uprostred noci vytočil kaziaci sa a napokon nadobro pokazený rušeň. Ten pokazený musel dostať z čela vlaku, potom expresne prevziať a dostať na vlak ten náhradný. Pri tom absolvuje kopu telefonátov, často je jediným organizátorom celej výmennej akcie, kto môže, ten mu nepomôže, potom konečne vidí pred sebou zelené svetlo, vypravia ho a on ide. Možno opäť mu niekto volá kvôli hlúposti, že prečo sa ten pôvodný stroj pokazil? Zároveň sa usádza na novom rušni, všade tma a zrazu ho to hodí vedľa rovno do druhého rušňa.

Každý rušňovodič denno denne napráva chyby ostatných, ale je to ako futbalový brankár. Ten chytí x striel, napokon ho niekto prekabáti a jednu pustí, vytočeného rušňovodiča teraz nechcene prekabátil výhybkár...
 

 

super príspevky, ďakujem
 

b.pytio

Ď a k u j e m
( nešiel som po tej trati možno 35 rokov, naposledy asi na Muráň)
 

 

Cítiš nutkavú potrebu vyjadrovať sa ku všetkému ??? Toto je asi jediný, alebo jeden z mála priamych spojov medzi PO a BA . Hlavne dôchodcom a starším ľuďom je dosť ťažko prestupovať na rýchliky v Kysaku , kde sa kvôli nízkemu nástupisku treba do vlaku doslova štverať. Preto nevidím dôvod nazvať tento spoj nezmyselným, naopak, Prešov by mal mať viac takýchto spojov aby ľudia z tretieho najväčšieho mesta nemuseli pri akejkoľvek ceste rýchlikom prestupovať ako v 19. storočí.
 

Kde citas,ze som ho nazval

nezmyselnym?????
 

 

konkurencia vyriesila.. z PO sa 2 krat denne dostanete vlakom priamo do hlavneho mesta - PRAHY
 

 

Nočné vlaky sa zámerne spomaľujú (napr. aj dlhšou trasou), aby sa cestujúci stihli vyspať
 

To je na nočných vlakoch

zaujímavé. Lôžko 1. triedy vyjde lacnejšie ako auto a hotel v BA. Nehovoriac, že namiesto šoférovania ležím a odpočívam. Alebo dokonca spím.
 

tak to musis byt mensieho

vzrastu... skusal som to davnejsie, vychadzalo to super casovo a mal som komfort samostatneho kupe, ale rozmer nasich vagonov na to nie je stavany. ruske by bolo treba :)
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop