Korzár logo Korzár Gemer
Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Riaditeľ pretekov Dobšinský kopec: Bolo to na mojich pleciach

Pre Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

Tlačová konferencia. Riaditeľ M. Kollárik v strede, vľavo S. Faggioli, vpravo primátor mesta Dobšiná J. Slovák.(Zdroj: press DK 2016)

Pre riaditeľa pretekov Dobšinský kopec Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

DOBŠINÁ. Preteky automobilov do vrchu Dobšinský kopec majú za sebou 33. ročník. Do histórie sa zapíše ako ročník, ktorý sa konal za náročných poveternostných podmienok. Možno najhorších za celú doterajšiu históriu. Viac v rozhovore s riaditeľom pretekov Marcelom Kollárikom.

Na tohtoročnom Dobšinskom kopci sa asi najčastejšie skloňovalo slovo počasie. Za tých päť rokov, čo robíte majstrovstvá Európy, ste takéto ešte asi nemali. Pri organizovaní kopca ste už roky. Spomínate si, že by už niekedy bolo počas pretekov takéto počasie? Mali ste už v minulosti na Dobšinskom kopci takto náročný víkend?

„Je to presne tak. Dá sa povedať, že počasie nám úplne zmarilo naše plány. Organizáciu a jej úspešnosť takýchto prestížnych automobilových pretekov do značnej miery ovplyvňuje niekoľko základných faktorov. Okrem precíznej prípravy trate, celej logistiky podujatia či kvalitného športového poľa je hlavným kritériom počasie. Jednoducho povedané, ak nevyjde počasie aspoň jeden deň, tak je to veľký problém. Problém samozrejme finančný, pretože náš rozpočet je priamo naviazaný na účasť divákov a z výberu vstupného potom dokážeme pokryť tiež časť nákladov. Dnes sme v stave, kedy sme si museli zobrať viacero pôžičiek na to, aby sme dokázali zaplatiť skoro 400 ľudí, ktorí nielen počas víkendu dokázali čeliť poveternostným podmienkam a s vypätím všet-kých síl vydržali a preteky ús-pešne zabezpečili.

33-ročná história Dobšinského kopca ešte tak náročné poveternostné podmienky nikdy nemala.“

V sobotu sa síce tréningy začali v plánovanom čase, no riešiť ste museli množstvo vecí. Dá sa povedať, čo bolo náročnejšie – problémy spôsobené počasím alebo vyplývajúce z pretekov?

„Viete, ak vám ráno zavolá vedúci cieľa, že mu roztrhlo už dva veľké stany a nemá ako zabezpečiť priestor pre jazdcov, tak si viete predstaviť, ako nám bolo. Nemôžeme si dovoliť 120 pretekárov po dojazde do cieľa nechať napospas vetru a dažďu. Hlavne piloti v otvorených monopostoch to mali tohto roku v Dobšinej s počasím veľmi zložité. Vďaka nášmu dlhoročnému partnerovi, spoločnosti Eurobus, sme do pol hodiny zabezpečili autobusy pre jazdcov, ktoré mali obrovský úspech a veľmi priaznivo to kvitoval aj pozorovateľ FIA. Padajúce konáre na trať, zničené páskovanie, to boli ďalšie komplikácie, s ktorými sa ľudia na trati museli popasovať. Taktiež vyčistenie trate od oleja bolo v takýchto podmienkach enormne náročné, keď po deštrukcii motora u jedného z vozidiel sa olej vďaka dažďu roztiahol na celú šírku cesty. Sú to hrozné momenty, ale za tie roky si už vieme rýchlo poradiť aj s takýmito mimoriadnymi udalosťami. Ešte sa vrátim k havárii talianskeho pretekára Fausta Bormoliniho. Úprimne ho ľutujem, pretože sme sa pred naším podujatím stretli v Šternberku na trati Ecce Homo, kde mal veľmi ťažkú haváriu, po ktorej našťastie vyviazol bez zranenia a tešil sa k nám do Dobšinej. Pretože monopost bol poskladaný na poslednú chvíľu, nestihol ho ani otestovať a prvú tréningovú jazdu absolvoval hneď „na vode“. Dopadlo to výletom mimo trať hneď po prvej zákrute. Pilot bol okamžite vyšetrený a našťastie si to odniesla len predná časť jeho formulového špeciálu.“

Určite ste v sobotu večer vzhľadom na vývoj počasia preberali rôzne varianty. Boli nejaké alternatívy na nedeľu?

„V sobotu sme boli ešte spokojní. Tréningy dopadli dobre, síce za neustáleho dažďa, ale sme si povedali, že horšie to už nemôže byť. A bolo...“

V nedeľu pršalo a dosť. O pol desiatej sa síce začali historici radiť na štart, no napokon sa prvá jazda začala až o 13.30 hod. Čo všetko ste počas tejto neplánovanej prestávky zvažovali? Bolo v hre aj zrušenie jednej jazdy či dokonca oboch? Aké máte pri nepriaznivom počasí ako organizátor možnosti?

„Raňajší dážď neustále menil intenzitu v rôznych častiach trate. Ak to už vyzeralo na dobré podmienky na štarte, opačne to bolo v cieli. Snažili sme sa testovať a neustále kontrolovať podmienky. Snažili sme sa prostredníctvom našich predjazdcov zbierať reálne údaje, no tie neveštili nič dobré. Ak si predstavíte, že predjazdec mal na veľmi mokrom úseku „Roveň“ maximálnu rýchlosť cez 180 km/h, tak najrýchlejší piloti v sobotňajších tréningoch tam mali cez neuveriteľných 270 km/h! Na viacerých úsekoch, hlavne vo výjazdoch zo zákrut, sa valila voda malými potokmi. Bolo to na mojich pleciach rozhodnúť, či preteky v takýchto podmienkach odštartujú alebo nie. Boli to určite moje najťažšie okamihy vo funkcii riaditeľa. Preberali sme spolu so športovými komisármi rôzne alternatívy, dokonca hrozilo aj zrušenie pretekov, ak by sa nám nepodarilo do 16-tej hodiny neodštartovať ani jednu jazdu. Moje konečné rozhodnutie o posune na dobu neurčitú bolo nakoniec veľmi správne.“

Napokon sa išla aj druhá jazda. Čo rozhodlo o tom, že ste ju pustili?

„Ani keď sme odštartovali prvú súťažnú jazdu, veľmi som si nepripúšťal, že by sme mohli stihnúť aj tú druhú. Nakoniec to vyšlo ani neviem ako a pretekári si nakoniec mohli rozdeliť do majstrovstiev Európy plný počet bodov.“

Na hlbšie hodnotenie je možno ešte skoro, ale predsa len – o čvám ukázal 33. ročník pretekov?

„Ukázal nám to, že keď si myslíte, že ste stopercentne pripravení, tak vás počasie môže stále prekvapiť, a to sa tohto roku stalo aj na Dobšinskom kopci.“

Aký bol tento ročník pre vás? Bola to hrozba, že celoročná práca vyjde navnivoč? Alebo ste si takúto možnosť ani nepripúšťali?

„Je mi veľmi ľúto, že počasie do takej miery ovplyvnilo návštevu divákov, snažili sme sa pred prvou jazdou upraviť ešte vstupné zľavou na 50 percent. Veľmi zložité podmienky mali aj stánkari, diváci a všetci usporiadatelia. Chcem sa preto poďakovať všetkým, ktorí prišli aj napriek zlým podmienkam a podporili naše podujatie. Veľmi si to vážime. V pondelok po pretekoch mi prišlo poďakovanie od tímu Faggioli a tieto slová sa objavili aj v ich oficiálnej tlačovej správe. Citujem: „V mene talianskych pretekárov úprimne ďakujeme všetkým organizátorom, že sa im podarilo dokonale zvládnuť preteky, ktoré boli silne ovplyvnené poveternostnými podmienkami. Do popredia dávame bezpečnosť a profesionálne zvládnuté sledovanie stavu trate s oddialením štartu.“ Tím Faggioli to prezentuje ako príkladné správanie pre ostatných usporiadateľov.“

press_res.jpg

Štart. S. Faggioli na štarte súťažnej jazdy. Foto: press DK 2016

Neprehliadnite tiež

Košická župa ide predať budovu na Štefánikovej vo verejnej súťaži

Predajom chce získať takmer 600-tisíc eur. Romathan sa má presťahovať.

V ľubovnianskom kostole odhalili vzácnu fresku zo 14. storočia

Cyklus nástenných malieb zobrazuje výjavy zo života Krista.

Košice zaplavili špeciálne značky. Upozorňujú na korupciu

Smutný smajlík bol na staveniskách aj pred mestským a župným úradom.

Záchranári pomáhali dieťaťu z Izraela

Na Hrebienku spadlo z preliezky na chrbát a hlavu.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 424
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 879
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 158
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 694
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 334
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 316
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 070
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 652
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 621

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop