Korzár logo Korzár Gemer
Nedeľa, 17. december, 2017 | Meniny má Kornélia
Pridajte si svoje mesto

Riaditeľ pretekov Dobšinský kopec: Bolo to na mojich pleciach

Pre Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

Tlačová konferencia. Riaditeľ M. Kollárik v strede, vľavo S. Faggioli, vpravo primátor mesta Dobšiná J. Slovák.(Zdroj: press DK 2016)

Pre riaditeľa pretekov Dobšinský kopec Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

DOBŠINÁ. Preteky automobilov do vrchu Dobšinský kopec majú za sebou 33. ročník. Do histórie sa zapíše ako ročník, ktorý sa konal za náročných poveternostných podmienok. Možno najhorších za celú doterajšiu históriu. Viac v rozhovore s riaditeľom pretekov Marcelom Kollárikom.

Na tohtoročnom Dobšinskom kopci sa asi najčastejšie skloňovalo slovo počasie. Za tých päť rokov, čo robíte majstrovstvá Európy, ste takéto ešte asi nemali. Pri organizovaní kopca ste už roky. Spomínate si, že by už niekedy bolo počas pretekov takéto počasie? Mali ste už v minulosti na Dobšinskom kopci takto náročný víkend?

„Je to presne tak. Dá sa povedať, že počasie nám úplne zmarilo naše plány. Organizáciu a jej úspešnosť takýchto prestížnych automobilových pretekov do značnej miery ovplyvňuje niekoľko základných faktorov. Okrem precíznej prípravy trate, celej logistiky podujatia či kvalitného športového poľa je hlavným kritériom počasie. Jednoducho povedané, ak nevyjde počasie aspoň jeden deň, tak je to veľký problém. Problém samozrejme finančný, pretože náš rozpočet je priamo naviazaný na účasť divákov a z výberu vstupného potom dokážeme pokryť tiež časť nákladov. Dnes sme v stave, kedy sme si museli zobrať viacero pôžičiek na to, aby sme dokázali zaplatiť skoro 400 ľudí, ktorí nielen počas víkendu dokázali čeliť poveternostným podmienkam a s vypätím všet-kých síl vydržali a preteky ús-pešne zabezpečili.

33-ročná história Dobšinského kopca ešte tak náročné poveternostné podmienky nikdy nemala.“

V sobotu sa síce tréningy začali v plánovanom čase, no riešiť ste museli množstvo vecí. Dá sa povedať, čo bolo náročnejšie – problémy spôsobené počasím alebo vyplývajúce z pretekov?

„Viete, ak vám ráno zavolá vedúci cieľa, že mu roztrhlo už dva veľké stany a nemá ako zabezpečiť priestor pre jazdcov, tak si viete predstaviť, ako nám bolo. Nemôžeme si dovoliť 120 pretekárov po dojazde do cieľa nechať napospas vetru a dažďu. Hlavne piloti v otvorených monopostoch to mali tohto roku v Dobšinej s počasím veľmi zložité. Vďaka nášmu dlhoročnému partnerovi, spoločnosti Eurobus, sme do pol hodiny zabezpečili autobusy pre jazdcov, ktoré mali obrovský úspech a veľmi priaznivo to kvitoval aj pozorovateľ FIA. Padajúce konáre na trať, zničené páskovanie, to boli ďalšie komplikácie, s ktorými sa ľudia na trati museli popasovať. Taktiež vyčistenie trate od oleja bolo v takýchto podmienkach enormne náročné, keď po deštrukcii motora u jedného z vozidiel sa olej vďaka dažďu roztiahol na celú šírku cesty. Sú to hrozné momenty, ale za tie roky si už vieme rýchlo poradiť aj s takýmito mimoriadnymi udalosťami. Ešte sa vrátim k havárii talianskeho pretekára Fausta Bormoliniho. Úprimne ho ľutujem, pretože sme sa pred naším podujatím stretli v Šternberku na trati Ecce Homo, kde mal veľmi ťažkú haváriu, po ktorej našťastie vyviazol bez zranenia a tešil sa k nám do Dobšinej. Pretože monopost bol poskladaný na poslednú chvíľu, nestihol ho ani otestovať a prvú tréningovú jazdu absolvoval hneď „na vode“. Dopadlo to výletom mimo trať hneď po prvej zákrute. Pilot bol okamžite vyšetrený a našťastie si to odniesla len predná časť jeho formulového špeciálu.“

Určite ste v sobotu večer vzhľadom na vývoj počasia preberali rôzne varianty. Boli nejaké alternatívy na nedeľu?

„V sobotu sme boli ešte spokojní. Tréningy dopadli dobre, síce za neustáleho dažďa, ale sme si povedali, že horšie to už nemôže byť. A bolo...“

V nedeľu pršalo a dosť. O pol desiatej sa síce začali historici radiť na štart, no napokon sa prvá jazda začala až o 13.30 hod. Čo všetko ste počas tejto neplánovanej prestávky zvažovali? Bolo v hre aj zrušenie jednej jazdy či dokonca oboch? Aké máte pri nepriaznivom počasí ako organizátor možnosti?

„Raňajší dážď neustále menil intenzitu v rôznych častiach trate. Ak to už vyzeralo na dobré podmienky na štarte, opačne to bolo v cieli. Snažili sme sa testovať a neustále kontrolovať podmienky. Snažili sme sa prostredníctvom našich predjazdcov zbierať reálne údaje, no tie neveštili nič dobré. Ak si predstavíte, že predjazdec mal na veľmi mokrom úseku „Roveň“ maximálnu rýchlosť cez 180 km/h, tak najrýchlejší piloti v sobotňajších tréningoch tam mali cez neuveriteľných 270 km/h! Na viacerých úsekoch, hlavne vo výjazdoch zo zákrut, sa valila voda malými potokmi. Bolo to na mojich pleciach rozhodnúť, či preteky v takýchto podmienkach odštartujú alebo nie. Boli to určite moje najťažšie okamihy vo funkcii riaditeľa. Preberali sme spolu so športovými komisármi rôzne alternatívy, dokonca hrozilo aj zrušenie pretekov, ak by sa nám nepodarilo do 16-tej hodiny neodštartovať ani jednu jazdu. Moje konečné rozhodnutie o posune na dobu neurčitú bolo nakoniec veľmi správne.“

Napokon sa išla aj druhá jazda. Čo rozhodlo o tom, že ste ju pustili?

„Ani keď sme odštartovali prvú súťažnú jazdu, veľmi som si nepripúšťal, že by sme mohli stihnúť aj tú druhú. Nakoniec to vyšlo ani neviem ako a pretekári si nakoniec mohli rozdeliť do majstrovstiev Európy plný počet bodov.“

Na hlbšie hodnotenie je možno ešte skoro, ale predsa len – o čvám ukázal 33. ročník pretekov?

„Ukázal nám to, že keď si myslíte, že ste stopercentne pripravení, tak vás počasie môže stále prekvapiť, a to sa tohto roku stalo aj na Dobšinskom kopci.“

Aký bol tento ročník pre vás? Bola to hrozba, že celoročná práca vyjde navnivoč? Alebo ste si takúto možnosť ani nepripúšťali?

„Je mi veľmi ľúto, že počasie do takej miery ovplyvnilo návštevu divákov, snažili sme sa pred prvou jazdou upraviť ešte vstupné zľavou na 50 percent. Veľmi zložité podmienky mali aj stánkari, diváci a všetci usporiadatelia. Chcem sa preto poďakovať všetkým, ktorí prišli aj napriek zlým podmienkam a podporili naše podujatie. Veľmi si to vážime. V pondelok po pretekoch mi prišlo poďakovanie od tímu Faggioli a tieto slová sa objavili aj v ich oficiálnej tlačovej správe. Citujem: „V mene talianskych pretekárov úprimne ďakujeme všetkým organizátorom, že sa im podarilo dokonale zvládnuť preteky, ktoré boli silne ovplyvnené poveternostnými podmienkami. Do popredia dávame bezpečnosť a profesionálne zvládnuté sledovanie stavu trate s oddialením štartu.“ Tím Faggioli to prezentuje ako príkladné správanie pre ostatných usporiadateľov.“

press_res.jpg

Štart. S. Faggioli na štarte súťažnej jazdy. Foto: press DK 2016

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Obdarovávanie je odjakživa súčasťou ľudských vzťahov

Prítomnosť ducha Vianoc záleží len od nás.

V Perinbabe Juraj Jakubisko vešal hercov na hollywoodske šnúrky

Digitálna technológia mu otvorila možnosti.

Ondřej Vetchý: Do všetkého idem na plné pecky

V rozpakoch pripomína mladého čerta Vraníka, ktorého stvárnil v rozprávke.

ROZHOVOR

Vlastimil Harapes: V Košiciach sa cítim doma, žila tu moja mama

Aký má vzťah k Vianociam a k metropole východu?

Príbehy Košičanov, ktorí pre náboženstvo okúsili zlobu režimu

Ján Vecan Vianoce 1985 takmer nestihol pre pašovanie Biblií

Ako zvestovať evanjelium vo väzení? Nechať sa tam zavrieť.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 551
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 927
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 807
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 876
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 706
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 433
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 392
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 326
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 111
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 973

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop