Korzár logo Korzár Gemer
Nedeľa, 16. december, 2018 | Meniny má Albína
Nájdete nás na webe

Riaditeľ pretekov Dobšinský kopec: Bolo to na mojich pleciach

Pre Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

Tlačová konferencia. Riaditeľ M. Kollárik v strede, vľavo S. Faggioli, vpravo primátor mesta Dobšiná J. Slovák.(Zdroj: press DK 2016)

Pre riaditeľa pretekov Dobšinský kopec Marcela Kollárika i celý organizačný tím priniesol 33. ročník ťažké chvíle.

DOBŠINÁ. Preteky automobilov do vrchu Dobšinský kopec majú za sebou 33. ročník. Do histórie sa zapíše ako ročník, ktorý sa konal za náročných poveternostných podmienok. Možno najhorších za celú doterajšiu históriu. Viac v rozhovore s riaditeľom pretekov Marcelom Kollárikom.

Na tohtoročnom Dobšinskom kopci sa asi najčastejšie skloňovalo slovo počasie. Za tých päť rokov, čo robíte majstrovstvá Európy, ste takéto ešte asi nemali. Pri organizovaní kopca ste už roky. Spomínate si, že by už niekedy bolo počas pretekov takéto počasie? Mali ste už v minulosti na Dobšinskom kopci takto náročný víkend?

„Je to presne tak. Dá sa povedať, že počasie nám úplne zmarilo naše plány. Organizáciu a jej úspešnosť takýchto prestížnych automobilových pretekov do značnej miery ovplyvňuje niekoľko základných faktorov. Okrem precíznej prípravy trate, celej logistiky podujatia či kvalitného športového poľa je hlavným kritériom počasie. Jednoducho povedané, ak nevyjde počasie aspoň jeden deň, tak je to veľký problém. Problém samozrejme finančný, pretože náš rozpočet je priamo naviazaný na účasť divákov a z výberu vstupného potom dokážeme pokryť tiež časť nákladov. Dnes sme v stave, kedy sme si museli zobrať viacero pôžičiek na to, aby sme dokázali zaplatiť skoro 400 ľudí, ktorí nielen počas víkendu dokázali čeliť poveternostným podmienkam a s vypätím všet-kých síl vydržali a preteky ús-pešne zabezpečili.

33-ročná história Dobšinského kopca ešte tak náročné poveternostné podmienky nikdy nemala.“

V sobotu sa síce tréningy začali v plánovanom čase, no riešiť ste museli množstvo vecí. Dá sa povedať, čo bolo náročnejšie – problémy spôsobené počasím alebo vyplývajúce z pretekov?

„Viete, ak vám ráno zavolá vedúci cieľa, že mu roztrhlo už dva veľké stany a nemá ako zabezpečiť priestor pre jazdcov, tak si viete predstaviť, ako nám bolo. Nemôžeme si dovoliť 120 pretekárov po dojazde do cieľa nechať napospas vetru a dažďu. Hlavne piloti v otvorených monopostoch to mali tohto roku v Dobšinej s počasím veľmi zložité. Vďaka nášmu dlhoročnému partnerovi, spoločnosti Eurobus, sme do pol hodiny zabezpečili autobusy pre jazdcov, ktoré mali obrovský úspech a veľmi priaznivo to kvitoval aj pozorovateľ FIA. Padajúce konáre na trať, zničené páskovanie, to boli ďalšie komplikácie, s ktorými sa ľudia na trati museli popasovať. Taktiež vyčistenie trate od oleja bolo v takýchto podmienkach enormne náročné, keď po deštrukcii motora u jedného z vozidiel sa olej vďaka dažďu roztiahol na celú šírku cesty. Sú to hrozné momenty, ale za tie roky si už vieme rýchlo poradiť aj s takýmito mimoriadnymi udalosťami. Ešte sa vrátim k havárii talianskeho pretekára Fausta Bormoliniho. Úprimne ho ľutujem, pretože sme sa pred naším podujatím stretli v Šternberku na trati Ecce Homo, kde mal veľmi ťažkú haváriu, po ktorej našťastie vyviazol bez zranenia a tešil sa k nám do Dobšinej. Pretože monopost bol poskladaný na poslednú chvíľu, nestihol ho ani otestovať a prvú tréningovú jazdu absolvoval hneď „na vode“. Dopadlo to výletom mimo trať hneď po prvej zákrute. Pilot bol okamžite vyšetrený a našťastie si to odniesla len predná časť jeho formulového špeciálu.“

Určite ste v sobotu večer vzhľadom na vývoj počasia preberali rôzne varianty. Boli nejaké alternatívy na nedeľu?

„V sobotu sme boli ešte spokojní. Tréningy dopadli dobre, síce za neustáleho dažďa, ale sme si povedali, že horšie to už nemôže byť. A bolo...“

V nedeľu pršalo a dosť. O pol desiatej sa síce začali historici radiť na štart, no napokon sa prvá jazda začala až o 13.30 hod. Čo všetko ste počas tejto neplánovanej prestávky zvažovali? Bolo v hre aj zrušenie jednej jazdy či dokonca oboch? Aké máte pri nepriaznivom počasí ako organizátor možnosti?

„Raňajší dážď neustále menil intenzitu v rôznych častiach trate. Ak to už vyzeralo na dobré podmienky na štarte, opačne to bolo v cieli. Snažili sme sa testovať a neustále kontrolovať podmienky. Snažili sme sa prostredníctvom našich predjazdcov zbierať reálne údaje, no tie neveštili nič dobré. Ak si predstavíte, že predjazdec mal na veľmi mokrom úseku „Roveň“ maximálnu rýchlosť cez 180 km/h, tak najrýchlejší piloti v sobotňajších tréningoch tam mali cez neuveriteľných 270 km/h! Na viacerých úsekoch, hlavne vo výjazdoch zo zákrut, sa valila voda malými potokmi. Bolo to na mojich pleciach rozhodnúť, či preteky v takýchto podmienkach odštartujú alebo nie. Boli to určite moje najťažšie okamihy vo funkcii riaditeľa. Preberali sme spolu so športovými komisármi rôzne alternatívy, dokonca hrozilo aj zrušenie pretekov, ak by sa nám nepodarilo do 16-tej hodiny neodštartovať ani jednu jazdu. Moje konečné rozhodnutie o posune na dobu neurčitú bolo nakoniec veľmi správne.“

Napokon sa išla aj druhá jazda. Čo rozhodlo o tom, že ste ju pustili?

„Ani keď sme odštartovali prvú súťažnú jazdu, veľmi som si nepripúšťal, že by sme mohli stihnúť aj tú druhú. Nakoniec to vyšlo ani neviem ako a pretekári si nakoniec mohli rozdeliť do majstrovstiev Európy plný počet bodov.“

Na hlbšie hodnotenie je možno ešte skoro, ale predsa len – o čvám ukázal 33. ročník pretekov?

„Ukázal nám to, že keď si myslíte, že ste stopercentne pripravení, tak vás počasie môže stále prekvapiť, a to sa tohto roku stalo aj na Dobšinskom kopci.“

Aký bol tento ročník pre vás? Bola to hrozba, že celoročná práca vyjde navnivoč? Alebo ste si takúto možnosť ani nepripúšťali?

„Je mi veľmi ľúto, že počasie do takej miery ovplyvnilo návštevu divákov, snažili sme sa pred prvou jazdou upraviť ešte vstupné zľavou na 50 percent. Veľmi zložité podmienky mali aj stánkari, diváci a všetci usporiadatelia. Chcem sa preto poďakovať všetkým, ktorí prišli aj napriek zlým podmienkam a podporili naše podujatie. Veľmi si to vážime. V pondelok po pretekoch mi prišlo poďakovanie od tímu Faggioli a tieto slová sa objavili aj v ich oficiálnej tlačovej správe. Citujem: „V mene talianskych pretekárov úprimne ďakujeme všetkým organizátorom, že sa im podarilo dokonale zvládnuť preteky, ktoré boli silne ovplyvnené poveternostnými podmienkami. Do popredia dávame bezpečnosť a profesionálne zvládnuté sledovanie stavu trate s oddialením štartu.“ Tím Faggioli to prezentuje ako príkladné správanie pre ostatných usporiadateľov.“

press_res.jpg

Štart. S. Faggioli na štarte súťažnej jazdy. Foto: press DK 2016

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 65 844
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 718
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 873
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 850
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 8 567
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 6 464
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 812
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 741
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 802

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Rozhovor

V Košiciach sa bude rúbať menej stromov, sľubuje poslanec Rovinský

Z dlhoročného aktivistu je trojnásobný poslanec.

Z košických väzníc pôjde na sviatky domov iba päť väzňov

V Prešove sa teší na krátke stretnutie s rodinami až 48 odsúdených.

Slivenská: Niektorí ľudia mi tvrdili, že ženy do politiky nepatria

Medzi 41 mestskými košickými poslancami je iba 5 žien.

Arteterapia vnáša do života hluchoslepých ľudí radosť

Musím denne provokovať ich hravosť, hovorí výtvarník Helmut Bistika.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník: Máme dôkazy, že Mayovia zmizli zo dňa na deň

Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

PÍŠE GWYNNE DYER

V Saudskej Arábii sa hrá o tróny

Za korunným princom už stojí len kráľ.

SVET

Ebola zasiahla miliónové mesto, umierajú aj lekári

Zdravotníkom sa podarilo zachrániť život novorodeného dievčatka.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop