ROŽŇAVA. Druhou výstavou v rámci štvrtého ročníka podujatia Rožňavské radiály je monografický výber tvorby Anny Daučíkovej, takže po prvýkrát je celá výstava venované tvorbe jednej umeleckej osobnosti. Hlavným dôvodom je solitérnosť jej tvorivého životného programu.
Anna Daučíková je intermediálna umelkyňa a queer aktivistka, ktorá okrem iného prepožičala v istom období života svoj hlas a svoju tvár hnutiu Inakosť.
V súčasnosti pôsobí v Prahe na Akadémii výtvarného umenia ako pedagogička a prorektorka a zároveň je jej tvorba akceptovaná medzinárodnou umeleckou scénou.
Popri umeleckých kvalitách je známa svojou otvorenosťou, ľudskou múdrosťou a odvahou.
Život žobráčky
V spolupráci s autorkou sa pre rožňavskú výstavu vybrali dva voľné tematické okruhy a v každom sú tri krátke videá.
Prvý tematický okruh predstavuje umelkyňou „nájdené“ nasnímané, súborne nazvané „ordinary voyeurism“, či by sme mohli preložiť ako každodenný či všedný voyerizmus. Sú to štúdie telesnosti, ľudského tela v spoločenstve a spoločenskej telesnej komunikácie.
Video „Ako sa máte“ predstavuje telo ženy, pravdepodobne žobráčky, ktorá je nútená k ritualizovaným pohybom obete, a zároveň dravca striehnuceho na svoju korisť.
Otázkou „Ako sa máte“ zahajuje aktérka komunikáciu s vybranou obeťou a vstupuje ňou do súkromného priestoru cudzej osoby.
Naopak, video „Každodenný voyerizmus – Žena“ je štúdiou tela intaktného, do seba uzavretého.
Do tretice video „Každodenný voyerizmus – Koncert“ je štúdiou svojvoľnej haptickej komunikácie medzi mužmi, zachytáva spontánne priateľské dotýkanie sa rúk rukami.
Zmena pohľadu
Druhý okruh videí predstavuje problematiku troch rôznych prienikov telesnosti, sexuality, rodových a rolových očakávaní a rodovej a rolovej ideterminácie.
Video „Staráme sa o vaše pohľady“ je na jednej strane kriticky ostrým a provokatívnym, možno feministickým problematizovaním pornografického zobrazovania sexuality, ktorá diváka udržiava v pozícii voyera a zobrazovanú osobu mení na objekt.
Tu je však táto štandardná pornografická situácia umelkyňou otočená a objektom sa stáva pasívny pozorovateľ, zatiaľ čo aktívny aktér si slastne užíva svoju znejasňujúcu a zneisťujúcu hru.
Dôležitým aspektom videa je aj hravé premazávanie opozície mužského a ženského rodu.
Šteklivé metafory
Ak je niečo dominantou výtvarného umenia a cítenia Anny Daučíkovej, tak je to dôležitá úloha hmatu aj napriek tomu, že pracuje s vizuálnym videomateriálom. Najotvorenejšie to je vidieť v posledných dvoch predstavených videách.
V oboch prípadoch je haptický vnem nástrojom aj témou, aj tým, čo vytvára dej a je hlavnou postavou.
Vo videu „Domáce cvičenie“ je námetom videa šitie a zošívanie si rukavíc navzájom, čo môžeme vnímať ako metaforu koitu, prípadne ako sexuálnu hru.
Za pozornosť stojí aj minimálnosť prostriedkov, pomocou ktorých dokáže A. Daučíková rozohrať svoju tému a vytvoriť dusnú atmosféru videa.
Ak video „Staráme sa o vaše pohľady“ ponúkalo kritický pohľad, video „Domáce cvičenie“ prináša pritakávajúcu hravú podobu sexuality. Obe diela sú metaforickým zobrazením koitu. Umývanie riadu ako činnosť rodovo „pridelená“ ženám je hlavným námetom videa „Chtónické pozdravy pre Camille Paglia“.
Názov napovedá, že námetom videa je metaforicky skrytý rodovo nevyjasnený erotizmus. Camille Paglia, ktorej je video venované, je feministickou filozofkou, ktorá skúma rolu telesnosti v prežívaní človeka – ženy.
Vernisáž výstavy. Bližšie informácie poskytol Norbert Lacko (vľavo). Foto: Patrik Struk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer