Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Príprava Dobšinského kopca bola hektickejšia ako v minulých rokoch

Tohtoročný 32. ročník Dobšinského kopca dal organizátorom zabrať. Riešiť museli viacero problémov.

Riaditeľ pretekov automobilov do vrchu Dobšinský kopec Marcel Kollárik.Riaditeľ pretekov automobilov do vrchu Dobšinský kopec Marcel Kollárik. (Zdroj: Peter Podolinský)

Tohtoročný 32. ročník Dobšinského kopca dal organizátorom zabrať. Riešiť museli viacero problémov, či už to bol nadchod, alebo odchádzková trasa. Navyše k tomu do sobotných tréningov nepriaznivo zasiahla búrka. Všetko to však zdarne vyriešili a Dobšinský kopec bude aj v budúcom roku „európsky“.

DOBŠINÁ. Riaditeľ pretekov automobilov do vrchu Dobšinský kopec Marcel Kollárik má po piatku o dôvod viac mať dobrú náladu. Záverečná správa pozorovateľa FIA nepriniesla žiaden negatívny bod a nič teda nebráni tomu, aby Dobšiná privítala európsku vrchársku špičku aj o rok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Organizátorov to museli potešiť o to viac, že v pri príprave 32. ročníka museli vyriešiť viacero problémov, ktoré v predchádzajúcich rokoch neboli. O nich, o pretekoch i o možných zmenách v budúcnosti sme sa porozprávali s riaditeľom pretekov Marcelom Kollárikom.

Jeden futbalový tréner po postupe mužstva do vyššej súťaže povedal, že nie prvý ani druhý ročník v novej súťaži ukážu silu mužstva, ale tá sa ukáže až v treťom či štvrtom roku. Majstrovstvá Európy boli na Dobšinskom kopci už štvrtýkrát. Aký bol teda uplynulý ročník. Zostalo niečo z eufórie a elánu z roku 2012, alebo sa už z ME v Dobšinej stáva rutina?

„Samozrejme, že príprava Dobšinského kopca sa už pomaly stala rutinou záležitosťou. Náš užší organizačný tím vie dopredu, kto za čo je zodpovedný, kto má čo na starosti. Spolupráca s Mestom Dobšiná bola fantastická aj napriek všetkým problémom, ktorým sme čelili. Ani jeden ročník nie je rovnaký a tak to bolo aj tohto roku. Napriek tomu, že náš „kopec“ organizujeme už desiatky rokov, podarilo sa nám utvoriť skvelú partiu ľudí, bez ktorej by preteky neboli tam, kde sú a to je hlavný dôvod, že to vôbec ešte na takejto úrovni dokážeme držať. Počas štyroch ročníkov zaradených do najvyššej kopcovej kategórie, teda majstrovstiev Európy, sa vystriedalo na postoch len málo ľudí či partnerov alebo sponzorov. Vnímam to ako fakt, že „Dobšinský kopec“ má už svoje meno, svoju značku, na ktorú môžeme byť hrdí v celej Európe.)

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte štartové pole pretekárov, ktorí sa v Dobšinej zišli. Zaujal vás niekto viac ako iný?

„Veľa divákov bolo sklamaných, že k nám neprišiel držiteľ rekordu a úradujúci majster Európy Simone Faggioli. Do posledných týždňov pred pretekmi sme boli v stálom spojení a Simone sa tešil na našu, preňho veľmi obľúbenú trať. Nakoniec to jeho šéf tímu zrušil a uprednostnil domáci taliansky šampionát, v ktorom taktiež bojuje o popredné priečky. Aj napriek tomu do Dobšinej zavítali ďalšie hviezdy európskeho šampionátu spolu z desiatich krajín, medzi ktorými boli aj najlepší slovenskí a českí jazdci. Boli to nádherné súboje na čele pretekov medzi Bormolinim (ITA) a Hauserom (LUX), alebo v skupine N medzi naším domácim pretekárom Vlastom Majerčákom a Macedónčanom Igorom Stefanovskim, ktorý skončil rozdielom necelých troch desatín v prospech Macedónčana. Súboj o majstra Slovenska medzi Bérešom ml. a Drotárom sa žiaľ skončil už v prvej súťažnej jazde pre banálnu poruchu hadice turba na Jožkovej Fabii WRC. Veľmi pekne reprezentovali aj všetci domáci pretekári za čo im úprimne ďakujem. Na Slovensku asi nie je tak silný okres pre motoristických nadšencov a pretekárov ako náš.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred štartom pretekov sa nazbieralo viacero problémov (nadchod, obchádzka). Niečo sa vyriešiť podarilo, niečo nie. Čo vám pred pretekmi robilo najväčšie vrásky?

„To si ani neviete predstaviť aká to bola hektická situácia, keď ešte dva dni pred pretekmi sme nemali k dispozícii všetky povolenia. To, čo sa stalo na Hnilci, nám neskutočne skomplikovalo situáciu. Niekoľko týždňov sme sa borili s možnými následkami, dokonca aj s možnosťou zrušenia pretekov, čo by malo katastrofálne následky pre ďalšie možné zaradenie do šampionátu ME. Vďaka tomu, že slovenský prezident Andrej Kiska prevzal osobne záštitu nad celým podujatím, sme sa snažili prostredníctvom armády, neskôr súkromného sektoru objednať špeciálny tankový most na krátkodobé premostenie poškodeného úseku na našej pôvodnej obchádzkovej trase cez Hnilec. Žiaľ, aj napriek tomu, že sme boli na takýto náročný presun technicky zabezpečení, všetko to stroskotalo na jednotlivých povoleniach a ďalších nespočetných problémoch. Nemá to však nič spoločné s našimi úradníkmi, či už na úrovni okresu alebo Košického samosprávneho kraja, práve naopak, všetci boli konštruktívni a snažili sa situáciu riešiť, čo sa napokon aj podarilo. Chcel by som sa verejne poďakovať všetkým okresným, krajským orgánom, Polícii SR, Slovenskej správe ciest za prístup a ochotu vyriešiť tento problém. Napokon bola ako oficiálna hlavná obchádzková trasa zvolená cesta cez Hnilčík, Smolník, Medzev, avšak odporúčané ostali varianty aj cez Úhornú alebo Revúcu v smere J – S, s krátkodobým prepustením vozidiel počas prestávky aj po trati Dobšinského kopca. Táto varianta bola stanovená ako núdzové riešenie a verím, že sa to vo veľkej miere negatívne nedotklo cestujúcich, ktorí chceli využiť práve prechod cez Dobšinú. Vrátim sa ešte aj k nášmu novému nadchodu, ktorý si zaslúži svoju pozornosť. Medzinárodný pozorovateľ FIA Angličan David Grace bol uveličený z toho, čo sa podarilo v posledné dni na kopci zmeniť. Našou pýchou je znova divácky nadchod, ktorý som už v predchádzajúcich príspevkoch spomínal. Ten sme museli z pôvodného miesta premiestniť a konštrukčne prebudovať, čo nás stálo veľa energie a finančných prostriedkov. Most stojí na mestskom pozemku a sme radi, že nás tohto roku a ani do budúcna viac nikto nebude vydierať neúmernými peňažnými nárokmi ako sa to stalo vlani.“

Na prvý pohľad sa zdalo, akoby v tomto roku bolo divákov menej. Máte už nejaké štatistiky, či sa záujem oproti minulým rokom nejako zmenil?

„Áno, zaznamenali sme menší útlm divákov aj počas koncertov a aj počas sobotňajších tréningov. Je to dôsledok asi viacero skutočností. Jedným z nich je reklama, kúpna sila obyvateľstva, počasie, atď. Všetky tieto atribúty budeme analyzovať, aby sme v budúcnosti pripravili podujatie, ktoré by bolo prístupnejšie pre širokú verejnosť. Mrzí nás, že e upustiť od výberu vstupného, ktoré tvorí výraznú časť našich príjmov a tá je oproti výdavkom stále menšia. Určite do budúceho roka prehodnotíme výšku vstupného, taktiež rozsah kultúrnych, sprievodných akcií, aby boli spokojní návštevníci aj organizátori."

Horúčava, no i búrka. Toto všetko sa v Dobšinej cez víkend vystriedalo. Čo vám ako organizátorom dalo zabrať najviac?

„Počas sobotňajšej druhej tréningovej jazdy sa spustil, najprv slabý dážď, ktorý potom prešiel do mohutnej búrky doprevádzanej silnými bleskami. Na trati boli priamo ohrozovaní ľudia, dokonca jeden z bleskov udrel do vozidla časomeračov v cieli. Našťastie si to odniesla len technika a znečistená trať. Z týchto dôvodov sme museli pristúpiť k zrušeniu druhej tréningovej jazdy. Aj napriek tomu sme si do nedeľňajšieho rána s traťou poradili a samotné preteky sa mohli uskutočniť v pravom horúcom, letnom počasí bez väčších prerušení spôsobených odstraňovaním poškodených vozidiel. Na záverečnej rade športových komisárov nám bolo tlmočené veľké poďakovanie za jedny z najlepších organizovaní pretekov automobilov do vrchu, ktoré sa v posledných rokoch v rámci seriálu ME konali. A posledná dobrá informácia prišla v piatok 24. júla vo forme Záverečnej správy pozorovateľa FIA, ktorá nezaznamenala ani jediný negatívny bod, takže na rok opäť do videnia na Dobšinskom kopci.“

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  3. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  4. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  5. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  6. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  7. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 725
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 111
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 926
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 483
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 006
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 279
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 221

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O údajnej homofóbii parížskej učiteľky tanca
  2. Martin Majzlan: Stratené mesto - Petra (2/2)
  3. Ľuboš Vodička: Archeopark Pavlov, čiže rozprávanie o „tej“ kráske z Moravy
  4. Ivan Mlynár: Bolo to celé o platoch
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.12.1922)
  6. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  7. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  8. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 073
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 185
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 11 463
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 997
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 738
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 279
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 1 918
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 715
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O údajnej homofóbii parížskej učiteľky tanca
  2. Martin Majzlan: Stratené mesto - Petra (2/2)
  3. Ľuboš Vodička: Archeopark Pavlov, čiže rozprávanie o „tej“ kráske z Moravy
  4. Ivan Mlynár: Bolo to celé o platoch
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.12.1922)
  6. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  7. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  8. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 073
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 185
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 11 463
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 997
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 738
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 279
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 1 918
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 715
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie