Korzár logo Korzár Gemer
Streda, 23. január, 2019 | Meniny má Miloš
Nájdete nás na webe

Dovala zlepšil svoj čas

Po roku sa vytrvalec Adrián Dovala znova vydal k Balatonu.

Na štarte. Adrián Dovala pred druhou etapou.(Zdroj: archív A. D.)

Od 19. do 22. marca zvládol už svoj tretí Balaton supermaratón, kde bežci súperia nielen medzi sebou, ale hlavne s traťou dlhou 195 kilometrov, ktorú absolvujú v štyroch etapách počas štyroch dní. Drnavský ultramaratónec drží trend a aj v pri treťom štarte si zlepšil čas. Aktuálne má hodnotu 17:55:10.

ROŽŇAVA. Štartu na takomto podujatí predchádzajú mesiace tréningu a stovky odbehnutých kilometrov. Adrián Dovala však tvrdí, že čím viac síl stratí počas pretekov, tým silnejší je po ich úspešnom absolvovaní.

Plánované zlepšenie času sa podarilo. Čo všetko o tom rozhodlo?

„Na prvom mieste to je v zimnej príprave. Pred prípravou na tieto preteky som mal dosť málo času, komplikovali to aj zdravotné problémy. Preto som sa hneď po prihlásení na preteky v októbri začal pripravovať. Najprv to boli tri ťažké mesiace, november, december a január. Počas nich som odbehol 1700 kilometrov často v mraze, snehu, tme s čelovkou niekedy aj dvakrát denne. Od februára som prešiel na asfalt a behával som hlavne smerom na Bôrku. Objemový tréning sa zmenil na rýchlejšie behy zamerané presne na tempo v týchto pretekoch. Cítil som zrýchlenie, ale aj zlepšenie. Bolo potrebné to už len potvrdiť na pretekoch, nakoniec sa to aj podarilo, ale nebolo to vôbec jednoduché. Ani najlepšia príprava nezaručuje úspešné absolvovanie v takýchto etapových pretekoch.“

Je to už váš tretí štart na pretekoch. Aké boli tie tohtoročné v porovnaní s tými predchádajúcimi dvoma?

„V roku 2013 som dosiahol čas 21:12 bola to však moja prvá skúsenosť s etapovými pretekmi. V minulom roku som sa zlepšil na 18:57 a povedal som si, že to skúsim ešte raz a zabehnem túto vzdialenosť pod 18 hodín. Zažil som aj dva extrémy. V roku 2013 bola teplota počas pretekov mínus tri stupne Celzia, boli najchladnejšie zo všetkých ročníkov. V minulom roku zas opačný extrém 23 stupňov Celzia a najteplejšie. Pred týmto ročníkom som vedel, že horšie by mohlo byť už len, ak by štyri dni pršalo. Našťastie boli ideálne podmienky 13 stupňov Celzia.“

Keď sa na preteky pozriete s odstupom pár dní, aké pre vás boli?

„Po absolvovaní podobných pretekov príde človek o množstvo síl, no získa omnoho viac. Čím viac síl stratí počas pretekov, tým silnejší je po ich úspešnom absolvovaní. Medzi jednotlivými etapami sme sa stretávali spoločne v hoteloch na raňajkách, na večeri, spoločne sme sa presúvali autobusom na štart a z cieľa do hotela. Sledoval som, že po dobehnutí jednotlivých etáp sme boli tak unavení a tak nás boleli hlavne nohy, že sme mali problémy s chôdzou. Najväčší problém robili napríklad schody v autobuse či hoteli. Množstvo bežcov krívalo, boleli ich jednotlivé svaly, kĺby. Prišiel však štart a všetko sa zmenilo, žiadne krívanie, žiadna bolesť, telo len dostalo svoju drogu a bolo pripravené na splnenie ďalšieho cieľa. To je ultramaratón.“

Štyri etapy supermaratónu

Slovami Adriána Dovalu

1. etapa Siófok – Fonyód 48,2 km.

Najviac som bol zvedavý, aké pocity budem mať hneď po štarte. Veľa o ďalšom priebehu napovie práve začiatok. Našťastie som hneď po štarte bežal tempom, na ktoré som sa pripravoval. Keďže som na týchto pretekoch štartoval už druhýkrát, využil som skúsenosti a presne som si rozdelil, v ktorej etape môžem koľko získať na čas z minulého roka. Potreboval som získať hodinu, čo mi dávalo priemer 15 minút na etapu. V tejto etape som dobehol na maratónsku vzdialenosť v čase 3:43. Do cieľa som dobehol za 4:16:02 a získal som 12 minút. Úlohu v prvej etape som splnil, no na druhý deň nás čakala najdlhšia etapa, ktorá merala 52,9 km. Je veľmi ťažké zvoliť tempo v jednotlivých etapách, každý deň je iný a akákoľvek chyba môže zapríčiniť neúspech. Pri jednodňových behoch akejkoľvek dĺžky je to jednoduchšie, bežec môže vydať zo seba maximum. Po dobehnutí do cieľa má preteky za sebou. Pri etapových je dôležité bežať s rozumom a hlavne myslieť na tie ďalšie dni.

2. etapa Fonyód – Szigliget 52,9 km.

Po štarte som bežal rovnakým tempom ako v tej prvej. Snažil som sa vydržať čím dlhšie. Maratón som odbehol za 3:50 a celkový čas v etape som mal 4:50:46, získal som ďalších 24 minút. Tretia etapa mala byť najkratšia, preto som vedel, že v nej získam asi najmenej času. Potreboval som ešte v posledných dvoch etapách stiahnuť 24 minút, aby som dobehol pod 18 hodín.

3. etapa Badacsony – Balatonfured 43,6 km.

Začalo to už hroznou nocou, kedy sme spali len pár hodín. Zopakoval sa minulý rok. Aj vtedy som to mal ťažké medzi druhým a tretím dňom. Jednoduchšie by bolo vymenovať čo ma nebolelo, ako bolelo počas noci. Pri etapových behoch síce po dobehnutí do cieľa v jednotlivých etapách beh končí, no začína boj s telom. Telo sa bráni, samozrejme chce oddych a regeneráciu. Namiesto toho nasleduje len pár hodín a ďalšie etapy. Počas etapy začali problémy, pľuzgier na ľavej nohe, pobolievalo ma koleno a stehenný sval na prevej nohe a až po príchode na hotel som zbadal, že pravdepodobne prídem o necht. V etape som sa od 1. meraného úseku riadne vytrápil. Pridala sa k tomu ešte bolesť žalúdka a to ma čakalo ešte 30 km v etape. No neostávalo mi nič len zabojovať. Maratónsku vzdialenosť som odbehol za 3:59 a celkový čas v etape 4:07. Polepšil som si o 8 minút, obával som sa však ako sa pripravím na posledný deň.

4. etapa Balatonfured-Siófok 49,6 km.

Konečne sa nám podarilo riadne vyspať. Mali sme síce raňajky o 5.30 a štart o 8.00 hod., no cítil som sa lepšie ako deň predtým. Hádam je to tým, že máme pred sebou poslednú etapu a cieľ pretekov nielen etapy. Večer som si ešte prepočítal, aké tempo potrebujem, aby som stihol čas pod 18 hodín. Bolo to 5:45, vedel som však, že nemôžem toto tempo zvoliť od štartu. Určite by prišla únava, dlhší pobyt na občerstvovačkách a tempo by som neudržal. Preto som hneď od štartu zvolil tempo 5:30. To som vydržal až do polovice etapy. Teraz mi stačil priemer 6:00 do cieľa. Nakoniec som to, aj napriek kríze štyri km pred cieľom, zvládol. Maratón v dnešnej etape som odbehol za 3:57, celú etapu za 4:41 a tak som dosiahol výsledný čas 17:55:11, čím som si svoj cieľ splnil.

pp

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  2. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  3. Relaxačná zóna v záhrade
  4. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  5. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  6. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  7. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  8. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  9. Functional spaces for creative dwellers
  10. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 204
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 005
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 16 229
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 749
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 127
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 5 926
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 459
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 319
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 083
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 1 749

Neprehliadnite tiež

Cestovať prímestským autobusom bude výhodnejšie

Samosprávne kraje na východe sa dohodli na rovnakých tarifách aj zľavách.

Sledovanie áut zimnej údržby je niekde problém, inde bežná vec

Mesto Košice: Bránia tomu technické dôvody.

Tajomný hrad na vrchu Hradová nad Košicami ostal nedokončený

Prichádzajú naň každoročne tisícky návštevníkov. Bol väčší ako Spišský hrad.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosíka uniesli v Mali, pár hodín pred tým sa ohlásil SME

Ozbrojenci uniesli bývalého siskára ešte minulý utorok.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop