Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 16. august, 2018 | Meniny má Leonard
Nájdete nás na webe

Adrián Dovala mieri na Balaton supermaratón

Už po tretíkrát cestuje vytrvalec z Drnavy Adrián Dovala na supermaratón k maďarskému jazeru Balaton.

Beh s Adriánom. A. Dovala sa snaží pritiahnuť k behu aj iných.(Zdroj: Peter Podolinský)

V príprave trvajúcej niekoľko mesiacov odbehol dovedna okolo dva a pol tisíca kilometrov. Preteky sa začínajú 19. marca a trvajú štyri dni. Počas nich sa bežci musia popasovať s 195 kilometrami, no nielen s nimi.

ROŽŇAVA. Pri svojom prvom štarte v Balaton supermaratóne v roku 2013 zabehol A. Dovala čas 21 hodín a 12 minút. O rok neskôr už to bolo 18 hodín a 57 minút. Čas by si rád zlepšil aj v tomto roku. S Adriánom Dovalom sme hovorili nielen o pretekoch v Maďarsku.

Po roku znova odchádzate na supermaratón do Maďarska. S akými plánmi a cieľmi?

„V minulom roku som si čas zlepšil a keď som dobiehal cítil som, že v ďalšom roku po kvalitnejšej príprave by som si mohol čas ešte vylepšiť. V tomto roku prvá etapa začína 19. marca a ja si opäť chcem vylepšiť čas a rád by som obehol Balaton do 18 hodín. Tento supermaratón som už úspešne zvládol dvakrát. Prvá moja účasť bola v roku 2013. Nevedel som čo ma čaká, najväčší strach mi naháňali jednotlivé časové limity na úsekoch. Neustále človek musí sledovať hodinky a svoj čas. Vtedy som to zvládol za 21 hodín a 12 minút. V minulom roku som to úspešne zvládol po druhý raz v čase 18 hodín a 57 minút. Ak mám pravdu povedať, neviem, či je to výhoda, že to už raz máte odbehnuté. Viete, aké utrpenie vás čaká a po štarte je len otázkou času, s akým problémom začnete bojovať. Pri mojom prvom štarte to boli pľuzgiere. Pri druhom štarte, už v tretej etape ma začal pobolievať členok. Dobehol som tak, že som si musel dvakrát počas behu uvoľňovať šnúrky na topánke, aby mi noha vošla a netlačila ma topánka. Po príchode domov som ju mal opuchnutú ako balón. Jeden bežec sa ma pýtal pred poslednou etapou, ako to chcem zvládnuť, ak ma tak bolí členok. Ja som mu odpovedal, že etapu začnem pomaly a keď noha neprestane bolieť pridám, aby som to mal čím skôr za sebou. Nakoniec tak aj bolo. Telo si na bolesť po dvoch hodinách zvyklo a dobehol som úspešne do cieľa. Počas tohto behu každý bežec prekoná množstvo kríz, bolesti, stavov zúfalstva, práve to je dôvod, prečo približne 50 bežcov odstúpi z pretekov. Keď sa ma ľudia pýtajú, prečo tam idem zas, je to presne to. Dokázať čeliť akémukoľvek problému. Stav bežcov počas pretekov monitorujú lekári, ktorí rozhodnú, kedy ešte môže bežec pokračovať a kedy ho stiahnu z trate.“

Aká bola príprava?

„Obetoval som toho veľa. Na jeseň po odbehnutí maratónu v Košiciach som si doprial oddych do 19. októbra, kedy som začal prípravu na tieto preteky. V októbri som ešte stihol odbehnúť 300 km, v novembri 601 km, v decembri 613 km, v januári 494 km a vo februári 356 km. Spolu to je okolo 2500 km. Aby som bol na preteky čo najlepšie pripravený, od februára som vymenil lesný terén za asfalt. Najčastejšia moja tréningová trasa smerovala z Drnavy do Bôrky a späť. Balaton supermaratón sa beží z 99 percent na asfalte, preto som zvykal nohy na beh po asfalte. Mnoho víkendov, prázdnin a voľných dní som začínal tak, že som ráno vstával o 6.00, odbehol som do Bôrky a späť, čo je 19 km a večer som ešte pridal 12 km. To, či prípravu dokážem úspešne zužitkovať v pretekoch, ukážu najbližšie dni.“

Bude aj v tomto roku Beh s Adriánom v uliciach Rožňavy? Ak áno, akú novú métu plánujete?

„Áno, plánuje sa na koniec mája. Mnoho ľudí sa mu už pýtalo, koľko plánujem odbehnúť, ak sa beh uskutoční. V roku 2013 to bolo 75 km, v minulom roku to bolo 84,5 km, teda dva maratóny po sebe. Z toho vyplýva, že by to mohlo byť okrúhlych 100 km. Dôležitejšie by pre mňa však bolo, ak by sa behu zúčastnilo stále viac ľudí. Nech to nie je o mne a o mojich kilometroch, ale o iných a ich odbehnutých vzdialenostiach. Chcel by som prilákať k behu čím viac ľudí. Veď to nie sú klasické preteky, ale vlastne určitá možnosť sebaprekonávania.“

Aké sú vaše ďalšie bežecké plány do roku 2015?

„Všetko sa začína o 19. marca už spomínaným Balaton supermaratónom v Maďarsku. Začiatkom mája by som sa už po dvoch rokoch absencie chcel zúčastniť v Nitre na 6-hodinovom behu. Nasledovať bude koncom mája Beh s Adriánom. Na leto ešte preteky nemám vybraté a potom už len MMM v Košiciach. Samozrejme, všetko závisí od zdravia, dúfam, že sa mi budú choroby a zranenia vyhýbať.“

Fakty

V Balaton supermaratóne ide o obehnutie jazera Balaton v Maďarsku.

Celková dĺžka trasy je 195 km. Beží sa 4 dni po sebe, 4 etapy, ktoré sú dlhé v priemere 48 kilometrov. Štartuje sa z mesta Siófok.

1. etapa je dlhá 48,2 km a končí v meste Fonyód.

2. etapa pokračuje z tohto mesta etapou dlhou 52,9 km a končí v Szigligete

. 3. etapa je najkratšia, má 43,6 km a končí v Balatonfürede.

Posledná 4. etapa končí opäť v Siófoku a meria 49,5 km.

Pred štartom 1. etapy obdržia pretekári čipy, s ktorými bežia nasledujúce 4 dni.

Každá etapa je zložená z viacerých úsekov, ktoré musia zvládnuť v stanovenom časovom limite. Ak čo i len jeden úsek počas 4 dní nestihnú dobehnúť v časovom limite, bežec je vylúčený.

O náročnosti svedčí aj fakt, že štartuje približne 250 bežcov z celého sveta, no do cieľa nedobehne viac ako 50 bežcov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 909
  2. Vizuálny smog je problém 10 732
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 5 417
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 618
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 132
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 974
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 435
  8. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 2 278
  9. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 176
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 043

Neprehliadnite tiež

Košický kraj opravuje cesty novou technológiou. Kde sa pracuje

Venujú sa najmä najviac zničeným úsekom.

Košickí hokejisti prehrali v príprave s poľským majstrom

V polovici zápasu to vyzeralo na debakel.

Našli mŕtveho muža, mal pri sebe vysokú hotovosť

Prípad sa stal pri obci Ptičie v okrese Humenné.

Dozorca prišiel do väznice nadrogovaný. Už je bez práce

V tele zamestnanca košického ústavu našli amfetamín a metamfetamín.

Policajného funkcionára súdia, že sexuálne obťažoval kolegyňu

Policajta postavili mimo službu, jeho kolegyňu preložili na iné oddelenie.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Milý Putin, nám na živote záleží (píše Michal Havran)

Máme dosť problémov aj bez ruských komplexov.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop