Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 24. január, 2019 | Meniny má Timotej
Nájdete nás na webe

Ružík: Organizmus musím naučiť trpieť

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu.

V Berlíne. Rožňavský vytrvalec Andrej Ružík.(Zdroj: archív A. R.)

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri minulého roka, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu. Bude to už tretí zo série World Marathon Majors. Dovedna je ich šesť a rožňavský vytrvalec ich chce odbehnúť všetky.

ROŽŇAVA. Svoj prvý maratón absolvoval A. Ružík v novembri 2012 vo Florencii. O rok neskôr štartoval na maratóne v New Yorku. Na dosiaľ v ostatnom, v Berlíne, si zlepšil svoj čas na hodnotu 3:25:17. Do Japonska odchádza s istým predstihom, aby sa stihol aklimatizovať. Ešte predtým sme sa s Andrejom Ružíkom porozprávali o príprave, očakávaniach i obavách pred tokijským maratónom.

Ako prebiehala príprava?

„Od posledného maratónu v Berlíne som mal mesiac prestávky, ktorý som využil na iné športové aktivity ako aj na samotnú regeneráciu. Tréningovú prípravu na ďalší maratón som začínal začiatkom novembra. Uvedomoval som si, že mám v podstate len tri mesiace na kvalitnú prípravu. Hlavná časť tréningu bola zameraná na 'objemovú prípravu', to znamená nabehať čo najviac kilometrov. Niekedy som mal sťažené tréningy veľkým chladom, námrazou resp. poľadovicou, ale môžem skonštatovať, že celkove mi počasie prialo počas zimnej prípravy. Takže som sa mohol v pokoji pripravovať. Tréningy som striedal na rôznych miestach. Najradšej mám tréningy v prírode, ale pre počasie a aj zmenu prostredia som absolvoval len tretinu tréningov v prírode. Podstatná časť tréningov pozostávala z behu na asfalte. Keďže v zimných mesiacoch sa skoro stmieva, časť tréningov som nútený absolvovať vo večerných hodinách. Jediným miestom na prípravu v tme je antukový okruh. Sú to tréningy, ktoré mám najmenej rád. Krúžiť dookola na 400-metrovom okruhu nie je nič príjemné na psychiku.“

Čo všetko ste v nej už zvládli?

„Bežecký tréning má niekoľko podôb. V stručnosti popíšem moje tréningové plány. V príprave som absolvoval spolu 76 tréningových jednotiek v celkovej dĺžke 1100 kilometrov. Jednotlivé tréningové týždne som mal rozdelené do nasledovných etáp. Tempovými behmi rozvíjam kapacitu bežať určitou rýchlosťou, resp. dlhšie behať konštantným tempom. Intervalovým tréningom posúvam schopnosť bežať rýchlejšie na určitej trati. Pomalými behmi zase učím organizmus ekonomickejšie využívať zdroje energie. Jednotlivé týždne som striedal týmito základnými typmi tréningov. V priemere som týždenne absolvoval 5 - 6 behov. Ekonomiku práce svalov a schopnosť organizmu odolávať počas dlhodobej záťaže sú atribúty, ktoré nenatrénujem krátkym tréningom. Organizmus musím naučiť trpieť. Utiahnem mu opasok. Natrénujem ho vytvárať energiu aj vtedy, keď mu to práve nevyhovuje a nemá dostatok paliva. Základnou podmienkou sú dlhé tréningy. V rozpätí 20 až 25 kilometrov počas tréningovej jednotky. Spolu som absolvoval niekoľko dlhých behov. Väčšinou som tieto tréningy absolvoval počas víkendu a sviatkov. Posledným aspektom, ktorý je veľmi dôležitý, je regenerácia. Pre úspešnú regeneráciu je dôležitý systém tréningu. Spomenul by som dôležitosť strečingu, masáže a dostačujúceho spánku po ťažkých tréningoch."

Aké sú plány, očakávania resp. obavy pred maratónom v Tokiu.

„Ako som už spomínal niekoľkokrát, nedávam si žiadne plány pred žiadnym maratónom. Prvýkrát absolvujem maratón v Ázii, časový posun je osem hodín, zmena klímy, smog. Neviem odhadnúť aký to bude mať vplyv na môj organizmus. Idem v dostačujúcom časovom predstihu, čo by malo stačiť na aklimatizáciu, ale až v deň D budem môcť povedať, či som sa dostatočne pripravil. Jedným zo sprievodcov maratónskeho behu sú kŕče, bolesti, prípadne zvýšená citlivosť svalov stupňujúca sa ku koncu pretekov. Počas samotného maratónu sa odrazí človek z každej nohy vyše 18 000 – krát. Môžem si niečo naplánovať, ako to dopadne? Podľa môjho názoru nie. Bolieť to bude určite, ale či budem aj trpieť, je len otázka voľby.“

Bude tento maratón niečím iný, ako tie, ktoré ste už odbehli doteraz?

„Každý maratón je rovnaký, čo sa týka celkovej dĺžky, je to 42 kilometrov a 195 metrov, ale samotný závod je jedinečný. Myslím si, že ani jeden maratón sa nedá porovnávať s predchádzajúcim štartom. Priemerná teplota v tomto ročnom období je v Tokiu 6 stupňov Celzia. Možno to bude môj najchladnejší maratón. Je to zároveň mestský maratón s celkovým prevýšením len 30 metrov. Očakávam určite organizáciu zvládnutú na sto percent, ako aj množstvo ľudí popri trati, ktorí nám budú dodávať chýbajúcu energiu.

Prečo ste sa rozhodli zúčastniť práve tokijského maratónu?

„V roku 2013 pridali do elitnej série World Marathon Majors aj maratón v Tokiu. Keďže postupne sa chcem zúčastniť všetkých šiestich maratónov elitnej série, rozhodol som sa registrovať minulý rok ako jeden z celkového počtu 300–tisíc. Čakal som na samotné výsledky žrebovania netrpezlivo. V podstate som ani neveril, že ma vyžrebujú na prvýkrát. Bral som to len ako skúšku. Keďže sa mi to podarilo, tak chcem sa chytiť naskytnutej možnosti a využiť možnosť štartovania na prestížnom mestskom maratóne v Japonsku.“

Aké sú vaše bežecké plány na rok 2015?

„Jeden z vrcholov sezóny má čaká o pár dní, presnejšie 22. februára. Je to deň, na ktorý sa chystám niekoľko mesiacov. V ďalších mesiacoch sa chcem sústrediť na tréning ako aj absolvovanie regionálnych podujatí v mojej najobľúbenejšej disciplíne polmaratóne. Mojím hlavným cieľom v aktuálnom roku je zlepšiť môj osobný čas na polmaratóne na Medzinárodnom maratóne v Košiciach. Rád by som sa dostal niekde na hranicu 1 hod 25 min.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovensky realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 18 629
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 697
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 415
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 478
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 061
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 996
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 732
  8. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 3 048
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 895
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 2 804

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop