Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 16. august, 2018 | Meniny má Leonard
Nájdete nás na webe

Ružík: Organizmus musím naučiť trpieť

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu.

V Berlíne. Rožňavský vytrvalec Andrej Ružík.(Zdroj: archív A. R.)

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri minulého roka, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu. Bude to už tretí zo série World Marathon Majors. Dovedna je ich šesť a rožňavský vytrvalec ich chce odbehnúť všetky.

ROŽŇAVA. Svoj prvý maratón absolvoval A. Ružík v novembri 2012 vo Florencii. O rok neskôr štartoval na maratóne v New Yorku. Na dosiaľ v ostatnom, v Berlíne, si zlepšil svoj čas na hodnotu 3:25:17. Do Japonska odchádza s istým predstihom, aby sa stihol aklimatizovať. Ešte predtým sme sa s Andrejom Ružíkom porozprávali o príprave, očakávaniach i obavách pred tokijským maratónom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako prebiehala príprava?

„Od posledného maratónu v Berlíne som mal mesiac prestávky, ktorý som využil na iné športové aktivity ako aj na samotnú regeneráciu. Tréningovú prípravu na ďalší maratón som začínal začiatkom novembra. Uvedomoval som si, že mám v podstate len tri mesiace na kvalitnú prípravu. Hlavná časť tréningu bola zameraná na 'objemovú prípravu', to znamená nabehať čo najviac kilometrov. Niekedy som mal sťažené tréningy veľkým chladom, námrazou resp. poľadovicou, ale môžem skonštatovať, že celkove mi počasie prialo počas zimnej prípravy. Takže som sa mohol v pokoji pripravovať. Tréningy som striedal na rôznych miestach. Najradšej mám tréningy v prírode, ale pre počasie a aj zmenu prostredia som absolvoval len tretinu tréningov v prírode. Podstatná časť tréningov pozostávala z behu na asfalte. Keďže v zimných mesiacoch sa skoro stmieva, časť tréningov som nútený absolvovať vo večerných hodinách. Jediným miestom na prípravu v tme je antukový okruh. Sú to tréningy, ktoré mám najmenej rád. Krúžiť dookola na 400-metrovom okruhu nie je nič príjemné na psychiku.“

Čo všetko ste v nej už zvládli?

„Bežecký tréning má niekoľko podôb. V stručnosti popíšem moje tréningové plány. V príprave som absolvoval spolu 76 tréningových jednotiek v celkovej dĺžke 1100 kilometrov. Jednotlivé tréningové týždne som mal rozdelené do nasledovných etáp. Tempovými behmi rozvíjam kapacitu bežať určitou rýchlosťou, resp. dlhšie behať konštantným tempom. Intervalovým tréningom posúvam schopnosť bežať rýchlejšie na určitej trati. Pomalými behmi zase učím organizmus ekonomickejšie využívať zdroje energie. Jednotlivé týždne som striedal týmito základnými typmi tréningov. V priemere som týždenne absolvoval 5 - 6 behov. Ekonomiku práce svalov a schopnosť organizmu odolávať počas dlhodobej záťaže sú atribúty, ktoré nenatrénujem krátkym tréningom. Organizmus musím naučiť trpieť. Utiahnem mu opasok. Natrénujem ho vytvárať energiu aj vtedy, keď mu to práve nevyhovuje a nemá dostatok paliva. Základnou podmienkou sú dlhé tréningy. V rozpätí 20 až 25 kilometrov počas tréningovej jednotky. Spolu som absolvoval niekoľko dlhých behov. Väčšinou som tieto tréningy absolvoval počas víkendu a sviatkov. Posledným aspektom, ktorý je veľmi dôležitý, je regenerácia. Pre úspešnú regeneráciu je dôležitý systém tréningu. Spomenul by som dôležitosť strečingu, masáže a dostačujúceho spánku po ťažkých tréningoch."

Aké sú plány, očakávania resp. obavy pred maratónom v Tokiu.

„Ako som už spomínal niekoľkokrát, nedávam si žiadne plány pred žiadnym maratónom. Prvýkrát absolvujem maratón v Ázii, časový posun je osem hodín, zmena klímy, smog. Neviem odhadnúť aký to bude mať vplyv na môj organizmus. Idem v dostačujúcom časovom predstihu, čo by malo stačiť na aklimatizáciu, ale až v deň D budem môcť povedať, či som sa dostatočne pripravil. Jedným zo sprievodcov maratónskeho behu sú kŕče, bolesti, prípadne zvýšená citlivosť svalov stupňujúca sa ku koncu pretekov. Počas samotného maratónu sa odrazí človek z každej nohy vyše 18 000 – krát. Môžem si niečo naplánovať, ako to dopadne? Podľa môjho názoru nie. Bolieť to bude určite, ale či budem aj trpieť, je len otázka voľby.“

Bude tento maratón niečím iný, ako tie, ktoré ste už odbehli doteraz?

„Každý maratón je rovnaký, čo sa týka celkovej dĺžky, je to 42 kilometrov a 195 metrov, ale samotný závod je jedinečný. Myslím si, že ani jeden maratón sa nedá porovnávať s predchádzajúcim štartom. Priemerná teplota v tomto ročnom období je v Tokiu 6 stupňov Celzia. Možno to bude môj najchladnejší maratón. Je to zároveň mestský maratón s celkovým prevýšením len 30 metrov. Očakávam určite organizáciu zvládnutú na sto percent, ako aj množstvo ľudí popri trati, ktorí nám budú dodávať chýbajúcu energiu.

Prečo ste sa rozhodli zúčastniť práve tokijského maratónu?

„V roku 2013 pridali do elitnej série World Marathon Majors aj maratón v Tokiu. Keďže postupne sa chcem zúčastniť všetkých šiestich maratónov elitnej série, rozhodol som sa registrovať minulý rok ako jeden z celkového počtu 300–tisíc. Čakal som na samotné výsledky žrebovania netrpezlivo. V podstate som ani neveril, že ma vyžrebujú na prvýkrát. Bral som to len ako skúšku. Keďže sa mi to podarilo, tak chcem sa chytiť naskytnutej možnosti a využiť možnosť štartovania na prestížnom mestskom maratóne v Japonsku.“

Aké sú vaše bežecké plány na rok 2015?

„Jeden z vrcholov sezóny má čaká o pár dní, presnejšie 22. februára. Je to deň, na ktorý sa chystám niekoľko mesiacov. V ďalších mesiacoch sa chcem sústrediť na tréning ako aj absolvovanie regionálnych podujatí v mojej najobľúbenejšej disciplíne polmaratóne. Mojím hlavným cieľom v aktuálnom roku je zlepšiť môj osobný čas na polmaratóne na Medzinárodnom maratóne v Košiciach. Rád by som sa dostal niekde na hranicu 1 hod 25 min.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 134
  2. Vizuálny smog je problém 10 351
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 776
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 404
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 536
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 362
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 210
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 018
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 664
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 420

Neprehliadnite tiež

Policajného funkcionára súdia, že sexuálne obťažoval kolegyňu

Jeho postavili mimo službu, ju preložili na iné oddelenie.

Majitelia diskontov dobehli mesto: Večierka pre nich neplatí, transformovali sa

Opitú mládež malo dostať z centra Košíc mestské nariadenie. Nepodarilo sa.

Mesto predáva lacno lúku vedľa chaty viceprimátorky. Tá má záujem

Súťaž vypísali počas dovolenkového obdobia.

Stromová aleja z medzivojnového obdobia mizne. Nové stromy zatiaľ vysadiť nemôžu

Na Slovenskej ulici v Prešove zmizla vyše polovica pôvodných stromov.

Kritici považujú bardejovský tender na autobusy za šitý na mieru

Autori alternatívneho návrhu obstarávanie mestom kritizujú .

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop