Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ružík: Organizmus musím naučiť trpieť

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu.

V Berlíne. Rožňavský vytrvalec Andrej Ružík.V Berlíne. Rožňavský vytrvalec Andrej Ružík. (Zdroj: archív A. R.)

Po maratóne v Berlíne, ktorý odbehol v septembri minulého roka, čaká najbližšiu nedeľu Andreja Ružíka maratón v Tokiu. Bude to už tretí zo série World Marathon Majors. Dovedna je ich šesť a rožňavský vytrvalec ich chce odbehnúť všetky.

ROŽŇAVA. Svoj prvý maratón absolvoval A. Ružík v novembri 2012 vo Florencii. O rok neskôr štartoval na maratóne v New Yorku. Na dosiaľ v ostatnom, v Berlíne, si zlepšil svoj čas na hodnotu 3:25:17. Do Japonska odchádza s istým predstihom, aby sa stihol aklimatizovať. Ešte predtým sme sa s Andrejom Ružíkom porozprávali o príprave, očakávaniach i obavách pred tokijským maratónom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako prebiehala príprava?

„Od posledného maratónu v Berlíne som mal mesiac prestávky, ktorý som využil na iné športové aktivity ako aj na samotnú regeneráciu. Tréningovú prípravu na ďalší maratón som začínal začiatkom novembra. Uvedomoval som si, že mám v podstate len tri mesiace na kvalitnú prípravu. Hlavná časť tréningu bola zameraná na 'objemovú prípravu', to znamená nabehať čo najviac kilometrov. Niekedy som mal sťažené tréningy veľkým chladom, námrazou resp. poľadovicou, ale môžem skonštatovať, že celkove mi počasie prialo počas zimnej prípravy. Takže som sa mohol v pokoji pripravovať. Tréningy som striedal na rôznych miestach. Najradšej mám tréningy v prírode, ale pre počasie a aj zmenu prostredia som absolvoval len tretinu tréningov v prírode. Podstatná časť tréningov pozostávala z behu na asfalte. Keďže v zimných mesiacoch sa skoro stmieva, časť tréningov som nútený absolvovať vo večerných hodinách. Jediným miestom na prípravu v tme je antukový okruh. Sú to tréningy, ktoré mám najmenej rád. Krúžiť dookola na 400-metrovom okruhu nie je nič príjemné na psychiku.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo všetko ste v nej už zvládli?

„Bežecký tréning má niekoľko podôb. V stručnosti popíšem moje tréningové plány. V príprave som absolvoval spolu 76 tréningových jednotiek v celkovej dĺžke 1100 kilometrov. Jednotlivé tréningové týždne som mal rozdelené do nasledovných etáp. Tempovými behmi rozvíjam kapacitu bežať určitou rýchlosťou, resp. dlhšie behať konštantným tempom. Intervalovým tréningom posúvam schopnosť bežať rýchlejšie na určitej trati. Pomalými behmi zase učím organizmus ekonomickejšie využívať zdroje energie. Jednotlivé týždne som striedal týmito základnými typmi tréningov. V priemere som týždenne absolvoval 5 - 6 behov. Ekonomiku práce svalov a schopnosť organizmu odolávať počas dlhodobej záťaže sú atribúty, ktoré nenatrénujem krátkym tréningom. Organizmus musím naučiť trpieť. Utiahnem mu opasok. Natrénujem ho vytvárať energiu aj vtedy, keď mu to práve nevyhovuje a nemá dostatok paliva. Základnou podmienkou sú dlhé tréningy. V rozpätí 20 až 25 kilometrov počas tréningovej jednotky. Spolu som absolvoval niekoľko dlhých behov. Väčšinou som tieto tréningy absolvoval počas víkendu a sviatkov. Posledným aspektom, ktorý je veľmi dôležitý, je regenerácia. Pre úspešnú regeneráciu je dôležitý systém tréningu. Spomenul by som dôležitosť strečingu, masáže a dostačujúceho spánku po ťažkých tréningoch."

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú plány, očakávania resp. obavy pred maratónom v Tokiu.

„Ako som už spomínal niekoľkokrát, nedávam si žiadne plány pred žiadnym maratónom. Prvýkrát absolvujem maratón v Ázii, časový posun je osem hodín, zmena klímy, smog. Neviem odhadnúť aký to bude mať vplyv na môj organizmus. Idem v dostačujúcom časovom predstihu, čo by malo stačiť na aklimatizáciu, ale až v deň D budem môcť povedať, či som sa dostatočne pripravil. Jedným zo sprievodcov maratónskeho behu sú kŕče, bolesti, prípadne zvýšená citlivosť svalov stupňujúca sa ku koncu pretekov. Počas samotného maratónu sa odrazí človek z každej nohy vyše 18 000 – krát. Môžem si niečo naplánovať, ako to dopadne? Podľa môjho názoru nie. Bolieť to bude určite, ale či budem aj trpieť, je len otázka voľby.“

Bude tento maratón niečím iný, ako tie, ktoré ste už odbehli doteraz?

„Každý maratón je rovnaký, čo sa týka celkovej dĺžky, je to 42 kilometrov a 195 metrov, ale samotný závod je jedinečný. Myslím si, že ani jeden maratón sa nedá porovnávať s predchádzajúcim štartom. Priemerná teplota v tomto ročnom období je v Tokiu 6 stupňov Celzia. Možno to bude môj najchladnejší maratón. Je to zároveň mestský maratón s celkovým prevýšením len 30 metrov. Očakávam určite organizáciu zvládnutú na sto percent, ako aj množstvo ľudí popri trati, ktorí nám budú dodávať chýbajúcu energiu.

Prečo ste sa rozhodli zúčastniť práve tokijského maratónu?

„V roku 2013 pridali do elitnej série World Marathon Majors aj maratón v Tokiu. Keďže postupne sa chcem zúčastniť všetkých šiestich maratónov elitnej série, rozhodol som sa registrovať minulý rok ako jeden z celkového počtu 300–tisíc. Čakal som na samotné výsledky žrebovania netrpezlivo. V podstate som ani neveril, že ma vyžrebujú na prvýkrát. Bral som to len ako skúšku. Keďže sa mi to podarilo, tak chcem sa chytiť naskytnutej možnosti a využiť možnosť štartovania na prestížnom mestskom maratóne v Japonsku.“

Aké sú vaše bežecké plány na rok 2015?

„Jeden z vrcholov sezóny má čaká o pár dní, presnejšie 22. februára. Je to deň, na ktorý sa chystám niekoľko mesiacov. V ďalších mesiacoch sa chcem sústrediť na tréning ako aj absolvovanie regionálnych podujatí v mojej najobľúbenejšej disciplíne polmaratóne. Mojím hlavným cieľom v aktuálnom roku je zlepšiť môj osobný čas na polmaratóne na Medzinárodnom maratóne v Košiciach. Rád by som sa dostal niekde na hranicu 1 hod 25 min.“

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 057
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 852
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 106
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 968
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 735
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 211

Blogy SME

  1. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  2. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  3. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  4. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  5. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  6. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  7. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  8. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 398
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 417
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 948
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 867
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 885
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 881
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  2. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  3. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  4. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  5. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  6. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  7. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  8. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 398
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 417
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 948
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 867
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 885
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 881
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie