Grófska rodina Andrássyovcov bola známa svojimi ďalekými cestami, z ktorých si priniesla množstvo zaujímavých zbierkových predmetov. Na to, aby mohli cestovať a zbierať, potrebovali mať dobrý hospodársky základ. Najnovšie poznatky hovoria o Andrássyovcoch ako o schopných podnikateľoch i nositeľoch pokroku v Gemeri. Jedným z nich je Juraj Andrássy, ktorý sa podieľal na výstavbe Reťazového mosta v Budapešti.
BETLIAR. Dôležité pre pochopenie hospodárskych pomerov bolo rozdelenie rodinných majetkových pomerov. Tie sa ustálili v 17. storočí.
Ako uviedla Silvia Lörinčíková z Múzea v Betliari, potomkovia Mikuláša Andrassyho si rozdelili majetok medzi rokmi 1695 – 1698, kedy sa sformovali aj miesta podnikania grófskej rodiny.
Betliarska vetva podnikala predovšetkým v hornom toku rieky Slaná, v banských oblastiach ako Betliar, Nižná Slaná a Vlachovo. Juraj Andrássy s rodinou podnikal v povodí riečky Čremošná v Drnave.
„Zemplínska vetva rodiny a medzi nimi i slávny politik Július Andrássy podnikali v Trebišove. Orientovali sa najmä na chov husí a inej hydiny, venovali sa aj pestovaniu viniča. Tieto produkty potom prinášali na Gemer a odtiaľ na oplátku išli späť pracovné nástroje vyrobené v gemerských železiarňach, ktoré výrazne pomáhali v poľnohospodárstve na Zemplíne,“ uviedla S. Lörinčíková.
V Gemeri mala rodina vynikajúce podmienky na rozvoj podnikania. Rudohorie poskytovalo nerastné suroviny a bola tu rieka Slaná, ktorá poháňala kolesá vodných hámrov.
Dostatok vápenca v Slovenskom krase, ktorý sa dodával ako prímes do vysokých pecí, sa využíval v baníctve aj hutníctve.
Jurajove zahraničné cesty
Symbolom úspešného podnikania Andrássyovcov bol Reťazový most spájajúci brehy Dunaja. Juraj sa priatelil s Istvánom Széchenyim, ktorý bol iniciátorom tejto výstavby.
Práve Reťazový most zabezpečil najvýznamnejšiu zákazku grófa Juraja v železiarňach v Drnave.
„Nazývali ich malou Pešťou, z toho dôvodu, že tu boli odlievané priečne konštrukcie pôvodného Reťazového mosta,“ doplnila S. Lörinčíková.
Juraj spolu s Istvánom podnikli v roku 1832 zahraničnú cesto do Spojeného kráľovstva Veľkej Británie kde nadobudli skúsenosti, vedomosti v oblasti stavania mostov a liatych konštrukcií.
Gróf Juraj Andrássy vyhral verejnú súťaž na výstavbu mosta spolu s viedenským podnikateľom Abrahámom Ganzom.
Liatinové konštrukcie vyrobené v drnavskej železiarni pri skúške pevnosti a pružnosti sa osvedčili. Vydržali trojnásobok predpísaného zaťaženia.
Pohnutý osud Reťazového mosta
Samotný most mal veľmi pohnutý osud. S výstavbou sa začalo v roku 1842, dokončený bol v roku 1849. Krátko pred dokončením, počas revolúcie v Uhorsku, však bola časť mosta poškodená.
Prvá oprava mosta bola v rokoch 1914 -1915. V roku 1945 ho však Nemci takmer celý zbombardovali. Nový most postavili v roku 1947.
Celkovou obnovou prešiel v 80. rokoch minulého storočia a slúži dodnes. Bol významný v tom, že bol prvým pevným mostom spájajúcim Budín s Pešťou. Dovtedy tu boli len pontónové mosty.
„Jedna konštrukcia pôvodného mosta sa v súčasnosti nachádza na hrade Krásna Hôrka. Druhá je uložená v Zlievarenskom múzeu v Budapešti, zachovala sa po bombardovaní v roku 1945,“ spresnila S. Lörinčíková.
V železiarni v Drnave bolo vidieť neustály technologický pokrok. Bohužiaľ, do dnešných dní sa z nich zachovala jediná budova.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer