Rožňavskí dopravní policajti zaevidovali vlani 175 dopravných nehôd a 290 škodových udalostí. Z celkového počtu nehôd bolo šesť, pod ktoré sa podpísala divá zver. Pri nehodách bola jedna osoba ťažko zranená, štyri ľahko.
ROŽŇAVA. Nehody so zverou si vlani vyžiadali celkové škody vo výške 47 580 eur, čo je v porovnaní s rokom 2012 pokles o viac ako 16-tisíc eur, kedy došlo k 11 nehodám.
Ako uviedol Gabriel Grecmacher z dopravného inšpektorátu v Rožňave, z celkového počtu škodových udalostí je až 140 zapríčinených práve stretmi s divou zverou.
„Najmä v jarných mesiacoch prudko stúpa počet dopravných nehôd a škodových udalostí v dôsledku zrážky so zverou. Mnohé z nich sa neskončia iba usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale aj zranením posádky. Najvyššie riziko je po zotmení až do východu slnka, kedy je zver najaktívnejšia. Prirodzenou vlastnosťou divo žijúcej zveri je plachosť, preto možnosť prípadného stretu s motorovým vozidlom je o to prekvapivejšia a pre vodiča ťažšie zvládnuteľná.“
Polícia upozorňuje vodičov, že jelenia zver je aktuálne premnožená. Preto je potrebné jazdiť s obzvlášť zvýšenou pozornosťou na miestach, kde pred ňou varuje aj dopravné značenie.
Zrážka zvieraťa spadá do kategórie nehôd nezavinených vodičom, preto vodič nedostane pokutu ani vtedy, ak privolá políciu.
Kolíziu so zvieraťom treba nahlásiť
Ako zdôraznil, každú kolíziu so zvieraťom treba nahlásiť polícii.
„Policajný zápis o nehode pomôže tiež pri riešení poistnej udalosti s poisťovňou. Škody na vozidle bývajú vysoké, vo väčšine prípadov vyššie ako je zákonom stanovené minimum, kedy treba privolať políciu. Väčšina nehôd sa stáva v noci, kedy nemusí byť na pohľad zrejmý rozsah poškodenia auta, ani výška škody,“ doplnil G. Grecmacher.
Právo nakladať s uhynutou zverou majú len zástupcovia daného poľovného revíru. G. Grecmacher upozornil na to, že zranená zver sa v žiadnom prípade nemá z miesta nehody odvážať.
„Kto odvezie z miesta nehody zver, dostáva sa do rozporu so zákonom a hrozí mu obvinenie z pytliactva. Pri manipulácii so zverou platia zákonom stanovené pravidlá, ktoré jednoznačne určujú, kto a za akých podmienok môže zver ošetriť, označiť a prepravovať. Značky na označenie ulovenej, alebo uhynutej zveri vlastní a eviduje iba užívateľ poľovného revíru. Na kritické úseky upozorňujú dopravné značky. Na jar je vysoké riziko stretu so zverou takmer všade mimo obce, najmä na cestách pri lesoch a poliach so zarastenou priekopou,“ dodal G. Grecmacher.
Fakty
Ako znížiť riziko zrážky s divou zverou na minimum
Základnou prevenciou je znížiť rýchlosť jazdy na miestach, na ktorých dopravné značenie upozorňuje na zvýšený výskyt zveri.
V kritických oblastiach (spravidla pred nimi varuje aj dopravné značenie) zvýšte pozornosť najmä počas ranných a večerných hodín, keď je vysoká zver najaktívnejšia.
Pokiaľ ste videli cez cestu prejsť jedno zviera, je možné, že za ním vybehnú ďalšie, keďže srny, jelene alebo diviaky sú len zriedka mimo svojho stáda či skupiny.
Ak vám divá zver vbehne na cestu, zabrzdite a snažte sa ju zahnať trúbením. Nikdy na ňu neblikajte, najmä diaľkovým svetlom, môže ju to oslepiť a zostane tak bez pohnutia stáť.
Crash test nemeckého automobilového klubu ADAC demonštroval, aké ničivé následky môže mať zrážka s vysokou zverou alebo diviakom.
Už pri rýchlosti 60 km za hodinu má zrážka s jeleňom devastačnú silu na predok automobilu približne 5 ton, čo je váha dospelého slona. Pri zrážke s diviakom sú účinky tejto sily 3,5 tony a pri srne 0,8 tony. Riziko kolízie s divou zverou by tak vodiči určite nemali podceňovať.
zdroj: ODI RV
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer