Hodnotili kvalitu zariadenia, poskytovaných služieb, ale aj prístup lekárov a sestier ku pacientom. Nelichotivé prvenstvo v rebríčku najhorších nemocníc podľa prieskumu získala Nemocnica sv. Barbory v Rožňave.
ROŽŇAVA. Rožňavskú nemocnicu spravuje Svet zdravia. Respondentom z dotazníka sa nepáčila prístupnosť rožňavskej nemocnice, zastarané zariadenie, zlá informovanosť v priestoroch nemocnice.
Odpovedala štvrtina
„Budova nemocnice nevyzerá najlepšie. Určite by jej pomohla nejaká rekonštrukcia. Dnes už sú nemocničné zariadenia na vyššej úrovni. Čo sa však týka prístupu lekárov a sestričiek, nemôžem sa sťažovať. Zakaždým, keď sem prídem, sa ku mne správajú veľmi pekne,“ zdôraznila Anna Neuvirthová, ktorá do nemocnice chodieva na pravidelné vyšetrenia.
Podľa slov hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petry Balážovej, v prieskume odpovedali pacienti, ktorí absolvovali liečbu v niektorom zariadení vlani.
„Listové zásielky s dotazníkmi boli odolané 10 100 poistencom VšZP. Dosiahnutá návratnosť bola na úrovni 28 percent,“ upresnila hovorkyňa.
Na otázku, ako hodnotenie vníma prevádzkovateľ rožňavskej nemocnice, či to bude motivačné pre ďalšie zlepšenie, sme sa opýtali Zuzany Gajdošíkovej, hovorkyne spoločnosti Svet zdravia.
„Naša spoločnosť prevzala nemocnice na východe Slovenska, vrátane rožňavskej na prelome rokov 2011 a 2012 v nie práve najlepšej kondícii. Rok 2012, ktorého sa dané hodnotenie týka, bol rokom revitalizácie, obnovy medicínskej oblasti, ekonomického zastabilizovania. Proces zlepšovania kvality zdravotnej starostlivosti a prostredia jednotlivých nemocníc je 'behom na dlhú trať'. Nevyhnutným predpokladom dosiahnutia tohto cieľa je hospodárenie jednotlivých nemocníc s kladným hospodárskym výsledkom,“ uviedla hovorkyňa.
Urobili vlastný dotazník
Ako zdôraznila, spoločnosť v lete sama zisťovala spokojnosť kvality formou dotazníkov, ktoré pravidelne vyhodnocujú.
„V rožňavskej nemocnici sme v roku 2012 ambulantne vyšetrili 85 554 pacientov, preto je potrebné zvážiť, či 2 828 dotazníkov na 81 nemocníc, čo v priemere vychádza 35 dotazníkov na jednu nemocnicu, má dostatočnú výpovednú hodnotu. Nič to však nemení na fakte, že situácia v nemocniciach nás trápi a preto sa ju snažíme riešiť. Veríme, že prijaté opatrenia nám pomôžu v identifikovaní oblastí s potrebným potenciálom pre zlepšenie a ich skvalitnenie časom ocení aj samotný pacient,“ dodala hovorkyňa.
Prieskumy
Podmienky relevantnosti
Korzár zisťoval na Štatistickom úrade SR, aké podmienky musí spĺňať relevantný prieskum.
„Vykonávame štatistické zisťovania, ktoré sa riadia vopred stanovenou metodikou. V prvom rade určíme predmet zisťovania, cieľovú populáciu, kritériá a spôsob jej výberu. Veľkosť súboru vybraných ľudí závisí od požadovanej presnosti odhadov. Kvalita výsledného odhadu však nezávisí len od veľkosti súboru, ale od dosiahnutej miery návratnosti,“ vysvetlil nám hovorca Marián Jánošík.
Respondentov vyberajú náhodne z úplného zoznamu. Ide o rôzne kartotéky či registre a mapy.
Štatistický úrad SR odmietol komentovať, či prieskum Všeobecnej zdravotnej poisťovne je dostatočne relevantný, pretože ide o samostatnú spoločnosť, ktorá má vypracované svoje vlastné pracovné postupy.
kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer