Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián
Nájdete nás na webe

Slavošovský tunel mal byť spojkou. Nikdy ním nešiel vlak

Tunel pod Homôlkou je zaujímavou technickou pamiatkou zo štyridsiatych rokov 20. storočia.

Slavošovský tunel. Jedinečná technická pamiatka, ktorú sa oplatí vidieť.(Zdroj: Mária Šimoňáková)

Pri obci Slavošovce sa nachádza aj jedinečná turistická atrakcia, ktorú stojí za to vidieť i prejsť. Jeho sprístupnenie odštartoval jedinečný koncert v tuneli. Dnes láka svojou tajomnosťou. Zážitok pri prechádzke úplnou tmou stojí za to vyskúšať.

SLAVOŠOVCE. Nedokončený železničný tunel slúži ako turistická atrakcia, spája revúcku so štítnickou dolinou.

Ako uviedol nadšenec histórie a sprievodca tunelom Milan Sajenko zo Slavošoviec, tunel meria 2 400 metrov.

Jeho prechod trvá slabých 45 minút. Návštevník doň vchádza vstupným portálom v Slavošovciach a vychádza nad obcou Magnezitovce.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel začali stavať v roku 1941. Prerazený bol v roku 1944, práce pokračovali až do roku 1949, kedy zmenou politických i spoločenských pomerov stratilo jeho dokončenie opodstatnenie. ((lokacia))

„Stavebná časť oblúkov tunela je vytvorená ručne opracovanými žulovými kvádrami. Niektoré vážia do 200 kíl. Dovážali sa z lomu nad obcou Čierna Lehota. Na stavbe pracovalo 700 robotníkov. Ich kvalitnú prácu preveril aj čas a dodnes máte dojem, akoby sa práce zastavili len prednedávnom, nie pred sedemdesiatimi rokmi,“ zdôraznil M. Sajenko.

Tunel je vysoký 6,5 metra, široký štyri. Keď však doň vstúpite, zistíte, že je oveľa vyšší aj širší.

„Má tvar písmena S, ako skolióza. Prvá časť je pri vstupe od Slavošoviec, druhá pri vychádzaní smerom do revúckej doliny. Keď kráčate smerom k Magnezitovciam, klesáte bez toho, aby ste si to uvedomili. Stúpanie však pocítite v nohách na spiatočnej ceste,“ prezrádza Slavošovčan.

Kráčajúc tunelom iba s jediným svetelným lúčom baterky sa na stenách tunela objavujú krásne kresby.

„Sú to akési brčká. Stalaktity, ktoré majú takmer 70 rokov. Na stenách je tzv. zintrová výzdoba, taká ako v jaskyniach. Ide o vápenec prírodného charakteru. Máte pocit, akoby tu nejaký maliar zanechal svoje diela,“ poznamenal.

Gemerské spojky

Z rozprávania M. Sajenka sa dozvedáme, že tunel sa kedysi staval ako tzv. gemerská spojka. Mal spojiť územia odrezané od Slovenska, potom, čo časť Gemera pripadla Maďarsku.

„Malo byť vybudovaných päť takýchto tunelov novou technikou, tzv. vlnovité tunely. Tunel sa mal v Štítniku stáčať a pokračovať na Slavošovce, prejsť na územie Magnezitoviec smerom do Revúcej, lebo Jelšava bola v tom čase už maďarským územím. Tunel sa mal napájať na železnicu Brezno – Tisovec a odtiaľ viedla trasa do Banskej Bystrice. To boli tie gemerské spojky,“ vysvetlil M. Sajenko.

Výstavba tunela bola strategickým záujmom aj vtedajšieho vedenia Slavošovských papierní.

„Aby sa sem ľahko dovážali suroviny na výrobu papiera – buničina z Gemerskej Hôrky a hotové výrobky rozvážali do celého sveta. Po roku 1949 však už dobudovanie tunela stratilo význam. Územie okupované Maďarmi sa vrátilo späť Slovensku. Rovnako už aj železnice nejavili záujem o jeho dobudovanie.

Skratka cez tunel

Obyvatelia oboch obcí, ktoré dodnes tunel spája, však našli jeho využitie.

„Cestovné bolo drahé, tak prechádzali z jednej doliny do druhej tunelom. Mládenci si vzali do rúk palice a keď nemali svetlo, palicami búchali o steny tunela a kráčali v úplnej tme z jednej strany na druhú. Aj futbalisti, keď išli na zápas do Magnezitoviec či Jelšavy, skracovali si cestu cez tunel. V čase Slovenského národného povstania tunel strážili partizáni, aby Nemci nemohli prejsť z revúckej na slavošovskú stranu. Vo vojnových časoch tu pracovalo aj veľa utečencov, ktorí tu našli istý úkryt,“ poznamenal M. Sajenko.

Portál zo strany Slavošoviec si miestni ľudia sami upravili. Naplaveniny v tuneli odstránili, čím sprístupnili vstup do tunela a pripravili tak pre milovníkov histórie skutočnú lahôdku. A ako sa materiál vyvážal von a dovážal dnu z tunela, keď ešte nemal portál? Jednoducho.

„Ako súčasníci hovorili, na konci tunela bol vybudovaný široký plošinový výťah, ktorý vychádzal zdola hore a späť. Osobne som mal tú česť, keď sa v roku 1944 prerazil tunel, byť s otcom na tej slávnostnej udalosti, na ktorej bol aj vtedajší minister dopravy. Tento tunel je výborne zachovaný. Stojí jednoducho za to prejsť cezeň. Je to neopakovateľný zážitok,“ dodal M. Sajenko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 002
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 453
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 238
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 660
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 644
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 624
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 781

Neprehliadnite tiež

Košickej župe investície do kultúry zatiaľ nevychádzajú

Financie od kraja mohlo zatiaľ využiť len Východoslovenské múzeum.

Prípad kandidáta na primátora: Manželka sa nevzdáva, obrátila sa na prokuratúru

Nepáči sa jej zastavenie trestného stíhania, chce dať preskúmať jeho zákonnosť.

Na odkalisku pri Markušovciach natáča Jakubisko Perinbabu 2

V rozprávke účinkuje stovka komparzistov zo Spiša.

Exot alebo umelec? O Petrovi Kalmusovi vznikol film

Dokument o košickom výtvarníkovi a aktivistovi mal premiéru v kine Úsmev.

Žirkovú to na ihrisko neláka. Basketbalu mám dosť, vraví

Blanárová: Nič nám nedaruje, neustále po nás ide

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

ŠPORT

Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop