Korzár logo Korzár Gemer
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Slavošovský tunel mal byť spojkou. Nikdy ním nešiel vlak

Tunel pod Homôlkou je zaujímavou technickou pamiatkou zo štyridsiatych rokov 20. storočia.

Slavošovský tunel. Jedinečná technická pamiatka, ktorú sa oplatí vidieť.Slavošovský tunel. Jedinečná technická pamiatka, ktorú sa oplatí vidieť. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Pri obci Slavošovce sa nachádza aj jedinečná turistická atrakcia, ktorú stojí za to vidieť i prejsť. Jeho sprístupnenie odštartoval jedinečný koncert v tuneli. Dnes láka svojou tajomnosťou. Zážitok pri prechádzke úplnou tmou stojí za to vyskúšať.

SLAVOŠOVCE. Nedokončený železničný tunel slúži ako turistická atrakcia, spája revúcku so štítnickou dolinou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako uviedol nadšenec histórie a sprievodca tunelom Milan Sajenko zo Slavošoviec, tunel meria 2 400 metrov.

Jeho prechod trvá slabých 45 minút. Návštevník doň vchádza vstupným portálom v Slavošovciach a vychádza nad obcou Magnezitovce.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel začali stavať v roku 1941. Prerazený bol v roku 1944, práce pokračovali až do roku 1949, kedy zmenou politických i spoločenských pomerov stratilo jeho dokončenie opodstatnenie. ((lokacia))

„Stavebná časť oblúkov tunela je vytvorená ručne opracovanými žulovými kvádrami. Niektoré vážia do 200 kíl. Dovážali sa z lomu nad obcou Čierna Lehota. Na stavbe pracovalo 700 robotníkov. Ich kvalitnú prácu preveril aj čas a dodnes máte dojem, akoby sa práce zastavili len prednedávnom, nie pred sedemdesiatimi rokmi,“ zdôraznil M. Sajenko.

Tunel je vysoký 6,5 metra, široký štyri. Keď však doň vstúpite, zistíte, že je oveľa vyšší aj širší.

„Má tvar písmena S, ako skolióza. Prvá časť je pri vstupe od Slavošoviec, druhá pri vychádzaní smerom do revúckej doliny. Keď kráčate smerom k Magnezitovciam, klesáte bez toho, aby ste si to uvedomili. Stúpanie však pocítite v nohách na spiatočnej ceste,“ prezrádza Slavošovčan.

SkryťVypnúť reklamu

Kráčajúc tunelom iba s jediným svetelným lúčom baterky sa na stenách tunela objavujú krásne kresby.

„Sú to akési brčká. Stalaktity, ktoré majú takmer 70 rokov. Na stenách je tzv. zintrová výzdoba, taká ako v jaskyniach. Ide o vápenec prírodného charakteru. Máte pocit, akoby tu nejaký maliar zanechal svoje diela,“ poznamenal.

Načítavam video...

Gemerské spojky

Z rozprávania M. Sajenka sa dozvedáme, že tunel sa kedysi staval ako tzv. gemerská spojka. Mal spojiť územia odrezané od Slovenska, potom, čo časť Gemera pripadla Maďarsku.

„Malo byť vybudovaných päť takýchto tunelov novou technikou, tzv. vlnovité tunely. Tunel sa mal v Štítniku stáčať a pokračovať na Slavošovce, prejsť na územie Magnezitoviec smerom do Revúcej, lebo Jelšava bola v tom čase už maďarským územím. Tunel sa mal napájať na železnicu Brezno – Tisovec a odtiaľ viedla trasa do Banskej Bystrice. To boli tie gemerské spojky,“ vysvetlil M. Sajenko.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba tunela bola strategickým záujmom aj vtedajšieho vedenia Slavošovských papierní.

„Aby sa sem ľahko dovážali suroviny na výrobu papiera – buničina z Gemerskej Hôrky a hotové výrobky rozvážali do celého sveta. Po roku 1949 však už dobudovanie tunela stratilo význam. Územie okupované Maďarmi sa vrátilo späť Slovensku. Rovnako už aj železnice nejavili záujem o jeho dobudovanie.

Načítavam video...

Skratka cez tunel

Obyvatelia oboch obcí, ktoré dodnes tunel spája, však našli jeho využitie.

„Cestovné bolo drahé, tak prechádzali z jednej doliny do druhej tunelom. Mládenci si vzali do rúk palice a keď nemali svetlo, palicami búchali o steny tunela a kráčali v úplnej tme z jednej strany na druhú. Aj futbalisti, keď išli na zápas do Magnezitoviec či Jelšavy, skracovali si cestu cez tunel. V čase Slovenského národného povstania tunel strážili partizáni, aby Nemci nemohli prejsť z revúckej na slavošovskú stranu. Vo vojnových časoch tu pracovalo aj veľa utečencov, ktorí tu našli istý úkryt,“ poznamenal M. Sajenko.

Portál zo strany Slavošoviec si miestni ľudia sami upravili. Naplaveniny v tuneli odstránili, čím sprístupnili vstup do tunela a pripravili tak pre milovníkov histórie skutočnú lahôdku. A ako sa materiál vyvážal von a dovážal dnu z tunela, keď ešte nemal portál? Jednoducho.

„Ako súčasníci hovorili, na konci tunela bol vybudovaný široký plošinový výťah, ktorý vychádzal zdola hore a späť. Osobne som mal tú česť, keď sa v roku 1944 prerazil tunel, byť s otcom na tej slávnostnej udalosti, na ktorej bol aj vtedajší minister dopravy. Tento tunel je výborne zachovaný. Stojí jednoducho za to prejsť cezeň. Je to neopakovateľný zážitok,“ dodal M. Sajenko.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 748
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 831
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 420
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 349
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 353
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 878
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 673
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 960

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viktória Holejová: Cigáni
  5. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 879
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 661
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 572
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 889
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 902
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viktória Holejová: Cigáni
  5. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 879
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 661
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 572
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 889
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 902
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie