Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 14. december, 2018 | Meniny má Branislava, Bronislava
Nájdete nás na webe

Končekov prototyp sa nečakane objavil

Keď rožňavský jazdec Julo Konček na konci osemdesiatych rokov pripravoval prototyp JUKO určite netušil, že sa toto vozidlo raz stane cenným historickým vozidlom.

Julo Konček pri prototype JUKO.(Zdroj: archív J. K.)

Zaujímavé osudy majú nielen ľudia, ale aj veci.

ROŽŇAVA. Príbeh prototypu Škoda JUKO sa začal niekedy na sklonku osemdesiatych rokov. Z istého pohľadu to bola z núdze cnosť. „Okolo toho auta je všetko zaujímavé,“ začal spomínať Julo Konček.

Najprv sa však musíme vrátiť do roku 1984. V tom čase J. Konček pretekal na Škode 120 v úprave Pohár. Bola to pohárová trieda 1300. Jazdili sa kopce aj okruhy, no zväz túto triedu zrušil a auto zostalo doma nepoužiteľné.

Potom bola vytvorená zmiešaná trieda, no v nej boli medzi vozmi veľké výkonové rozdiely. J. Konček to riešil tak, že od autokrosára Vlasatého kúpil dvojlitrový motor a dal ho do Škody.

„Nestačil na špicu v triede, ale dalo sa s dobre závodiť,“ konštatoval J. Konček. Po troch sezónach v roku 1989 však bola aj táto trieda zrušená.

Bol to teda návrat znova na začiatok. „Znova som nemal na čom závodiť,“ povedal J. Konček.

„Mal som vtedy dobrého priateľa Mira Annu a pýtal sa ma čo s tým autom. Bola vytvorená nová trieda, no auto bolo vysoké. Tak škodovku rozrežme a znížme ju, povedal Miro. Bol som k tomuto nápadu pesimistický, uvažoval som, či sa do toho pustiť alebo nie. Nakoniec sme sa do toho pustili.“

Dielňu mal vtedy Konček na bývalom ČSAD, kde sa premlelo dosť ľudí. „Pozerali na to ako na zjavenie,“ usmial sa pri spomienke J. Konček.

Horor s čelným sklom

Jeho priateľ, šikovný zvárač, stále nie rezal, zváral a pomaly to začalo nejako vyzerať. „To mi dodalo elán a nakoniec sme ho postavili v rekordnom čase asi za tri maximálne štyri mesiace. Sezóna sa blížila a auto nebolo,“ poznamenal J. Konček.

Na pretekoch auto samozrejme vyvolalo záujem. „Malo dobré jazdné vlastnosti a dalo sa s ním ísť dobrý stred.“ Spočiatku bol motor vzadu. „Váha však nebola dobre rozložená, preto som stále uvažoval, čo s tým. Tak sme ho otočili a dali tam, kde boli zadné sedadlá. Získalo tak perfektné jazdné vlastnosti.“

Prácu na aute však sprevádzali aj mnohé komplikácie. Zložité to bolo s čelným sklom. „To bol horor. Potrebovali sme odrezať z bokov aj z hora. No pokazili sme asi desať skiel. Nakoniec keď sa už zdalo, že bude všetko v poriadku. Tie sklá totiž vždy praskli v strede a keď som auto tlačil, tak sa rozbilo úplne. Nedalo sa ísť na preteky, tak sme išli za sklárom, že ešte jedno. Odrezali sme ho a neprasklo v strede. Tešili sme sa, no zrazu sa ozvalo pink a prasklo. Nakoniec som mal aj technickom preukaze napísané, že je prasknuté,“ zaspomínal J. Konček.

„Dalo sa síce získať aj nové z Teplíc, kde ich vyrábali, no stálo 60 tisíc korún, ani auto toľko nestálo. Našťastie komisári boli zhovievaví.“

Gro práce okolo auta urobil M. Anna. „Obetavý človek, veľa mi okolo závodenia pomáhal a mal zápal pre vec.“ Pomohol aj E. Slávik, či Š. Vanyo. Na kopcoch tak prototyp pretekal v rokoch 1990 až 1993.

„Aj keď sme nevedeli nektoré detaily doriešiť, závodilo sa a neboli sme poslední. Preklenuli sme túto dobu. Aj keď sa s ním dobre pretekalo, nebolo to ono. Ťahali ma modernejšie vozy, no na škodovky nedám dopustiť. Najkrajšie roky som prežil pri nich a mali výhodu, že sa veľa dalo urobiť doma. Určite sa mnohé dalo urobiť lepšie, no vtedy ešte neboli také možnosti ako sú dnes.“

Spod čerešne

JUKO tak zostalo stáť doma v Betliari na dvore. „Na slnku, na daždi, aj som ho ľutoval, no mne nebolo treba, tak čo s ním. Vtedy sa mi ozval jeden kamarát z Jihlavy, že ho kúpi. Venoval sa historikom a veteránom,“ povedal J. Konček.

Za 20 tisíc korún tak auto putovalo do Čiech. Prešiel nejaký čas, no stalo, že pán z Jihlavy sa tragicky zabil.

„Volala mi jeho manželka, či nechcem auto späť. Ja na to, na čo mi bude? Nemám ho ani kam dať. Neskôr mi raz volala, že ho niekto kúpi.“

Na celú vec zabudol. Až raz prišla jeho manažérka M. Matejzelová s novinkou. „Vraj písal jeden český futbalista Michal Švec hrajúci v Holandsku, že on o tom aute chce niečo vedieť. Začali sme si mailovať a vysvitlo, že on ho kúpil a vážne sa s ním zaoberá. Medziiným mi aj povedal za koľko to auto kúpil. Keď som tú sumu počul skoro som skolaboval. Bolo to niekoľko násobne viac, za akú som ho predal. Lebo je to prototyp, jedno auto a má historický preukaz, vysvetlil mi. Auto spod čerešne som predal a nevedel som vlastne, čo predávam. Nezaoberal som sa tým.“

Nový majiteľ ho oslovil, či by mu nepomohol ho dať do pôvodného stavu. Po skončení aktívnej futbalovej kariéry by totiž rád pretekal.

„Nakoniec sme sa dohodli na tom, že mu pomôžem s motorom. No to má ešte čas. Okrem môjho auta má ešte ďalšie historické škodovky, aj originál od Vojtecha a vie o nich veľa,“ uzavrel J. Konček.

Je teda možné, že o pár rokov sa na pretekoch prototyp JUKO znovu objaví.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  2. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  6. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  7. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  10. Slovensko spieva koledy
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 61 231
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 399
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 10 074
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 909
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 193
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 794
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 5 164
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 895
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 853
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 417

Neprehliadnite tiež

Chatári po voľbách postupne ovládajú obce pri Domaši

Model volieb z obce Kvakovce sa osvedčil aj v Bžanoch.

Umiestnenie unimobuniek v Hrabušiciach rozdelilo rómsku komunitu

Chudobných nechcú tí majetnejší do susedstva.

Huby stále rastú. Košičan nazbieral plný batoh hlív

Ako bývalý lesník má Štefan Varga zmapované všetky lesy v okolí Košíc.

Pozrite si vianočné trendy aktuálnej sezóny

Tohtoročnými hitmi je folklór, extravagancia, purizmus aj okázalý lesk.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ruská agentka sa na súde priznala. Ako funguje ruská špionáž v USA?

Na jedného špióna je viac ako desať ľudí.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prieskum ukazuje bezradnosť parlamentnej opozície

Z minulých volieb sme sa stále nespamätali.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop