Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 20. apríl, 2018 | Meniny má Marcel
Pridajte si svoje mesto

Končekov prototyp sa nečakane objavil

Keď rožňavský jazdec Julo Konček na konci osemdesiatych rokov pripravoval prototyp JUKO určite netušil, že sa toto vozidlo raz stane cenným historickým vozidlom.

Julo Konček pri prototype JUKO.(Zdroj: archív J. K.)

Zaujímavé osudy majú nielen ľudia, ale aj veci.

ROŽŇAVA. Príbeh prototypu Škoda JUKO sa začal niekedy na sklonku osemdesiatych rokov. Z istého pohľadu to bola z núdze cnosť. „Okolo toho auta je všetko zaujímavé,“ začal spomínať Julo Konček.

Najprv sa však musíme vrátiť do roku 1984. V tom čase J. Konček pretekal na Škode 120 v úprave Pohár. Bola to pohárová trieda 1300. Jazdili sa kopce aj okruhy, no zväz túto triedu zrušil a auto zostalo doma nepoužiteľné.

Potom bola vytvorená zmiešaná trieda, no v nej boli medzi vozmi veľké výkonové rozdiely. J. Konček to riešil tak, že od autokrosára Vlasatého kúpil dvojlitrový motor a dal ho do Škody.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nestačil na špicu v triede, ale dalo sa s dobre závodiť,“ konštatoval J. Konček. Po troch sezónach v roku 1989 však bola aj táto trieda zrušená.

Bol to teda návrat znova na začiatok. „Znova som nemal na čom závodiť,“ povedal J. Konček.

„Mal som vtedy dobrého priateľa Mira Annu a pýtal sa ma čo s tým autom. Bola vytvorená nová trieda, no auto bolo vysoké. Tak škodovku rozrežme a znížme ju, povedal Miro. Bol som k tomuto nápadu pesimistický, uvažoval som, či sa do toho pustiť alebo nie. Nakoniec sme sa do toho pustili.“

Dielňu mal vtedy Konček na bývalom ČSAD, kde sa premlelo dosť ľudí. „Pozerali na to ako na zjavenie,“ usmial sa pri spomienke J. Konček.

Horor s čelným sklom

Jeho priateľ, šikovný zvárač, stále nie rezal, zváral a pomaly to začalo nejako vyzerať. „To mi dodalo elán a nakoniec sme ho postavili v rekordnom čase asi za tri maximálne štyri mesiace. Sezóna sa blížila a auto nebolo,“ poznamenal J. Konček.

Na pretekoch auto samozrejme vyvolalo záujem. „Malo dobré jazdné vlastnosti a dalo sa s ním ísť dobrý stred.“ Spočiatku bol motor vzadu. „Váha však nebola dobre rozložená, preto som stále uvažoval, čo s tým. Tak sme ho otočili a dali tam, kde boli zadné sedadlá. Získalo tak perfektné jazdné vlastnosti.“

Prácu na aute však sprevádzali aj mnohé komplikácie. Zložité to bolo s čelným sklom. „To bol horor. Potrebovali sme odrezať z bokov aj z hora. No pokazili sme asi desať skiel. Nakoniec keď sa už zdalo, že bude všetko v poriadku. Tie sklá totiž vždy praskli v strede a keď som auto tlačil, tak sa rozbilo úplne. Nedalo sa ísť na preteky, tak sme išli za sklárom, že ešte jedno. Odrezali sme ho a neprasklo v strede. Tešili sme sa, no zrazu sa ozvalo pink a prasklo. Nakoniec som mal aj technickom preukaze napísané, že je prasknuté,“ zaspomínal J. Konček.

„Dalo sa síce získať aj nové z Teplíc, kde ich vyrábali, no stálo 60 tisíc korún, ani auto toľko nestálo. Našťastie komisári boli zhovievaví.“

Gro práce okolo auta urobil M. Anna. „Obetavý človek, veľa mi okolo závodenia pomáhal a mal zápal pre vec.“ Pomohol aj E. Slávik, či Š. Vanyo. Na kopcoch tak prototyp pretekal v rokoch 1990 až 1993.

„Aj keď sme nevedeli nektoré detaily doriešiť, závodilo sa a neboli sme poslední. Preklenuli sme túto dobu. Aj keď sa s ním dobre pretekalo, nebolo to ono. Ťahali ma modernejšie vozy, no na škodovky nedám dopustiť. Najkrajšie roky som prežil pri nich a mali výhodu, že sa veľa dalo urobiť doma. Určite sa mnohé dalo urobiť lepšie, no vtedy ešte neboli také možnosti ako sú dnes.“

Spod čerešne

JUKO tak zostalo stáť doma v Betliari na dvore. „Na slnku, na daždi, aj som ho ľutoval, no mne nebolo treba, tak čo s ním. Vtedy sa mi ozval jeden kamarát z Jihlavy, že ho kúpi. Venoval sa historikom a veteránom,“ povedal J. Konček.

Za 20 tisíc korún tak auto putovalo do Čiech. Prešiel nejaký čas, no stalo, že pán z Jihlavy sa tragicky zabil.

„Volala mi jeho manželka, či nechcem auto späť. Ja na to, na čo mi bude? Nemám ho ani kam dať. Neskôr mi raz volala, že ho niekto kúpi.“

Na celú vec zabudol. Až raz prišla jeho manažérka M. Matejzelová s novinkou. „Vraj písal jeden český futbalista Michal Švec hrajúci v Holandsku, že on o tom aute chce niečo vedieť. Začali sme si mailovať a vysvitlo, že on ho kúpil a vážne sa s ním zaoberá. Medziiným mi aj povedal za koľko to auto kúpil. Keď som tú sumu počul skoro som skolaboval. Bolo to niekoľko násobne viac, za akú som ho predal. Lebo je to prototyp, jedno auto a má historický preukaz, vysvetlil mi. Auto spod čerešne som predal a nevedel som vlastne, čo predávam. Nezaoberal som sa tým.“

Nový majiteľ ho oslovil, či by mu nepomohol ho dať do pôvodného stavu. Po skončení aktívnej futbalovej kariéry by totiž rád pretekal.

„Nakoniec sme sa dohodli na tom, že mu pomôžem s motorom. No to má ešte čas. Okrem môjho auta má ešte ďalšie historické škodovky, aj originál od Vojtecha a vie o nich veľa,“ uzavrel J. Konček.

Je teda možné, že o pár rokov sa na pretekoch prototyp JUKO znovu objaví.

Neprehliadnite tiež

Vláda tají, pre koho vyvlastní stovky hektárov pri Haniske

Konkoly nechápe, prečo tajomný investor nejde do Kechneca.

Značky pre autá sa kedysi vyrábali v Bardejove

Podnik Snaha bol mimoriadne úspešný. Skončil v ére mečiarizmu.

Kežmarský hrad je vzácna perla uprostred kráľovského mesta

K hradu sa viaže niekoľko zaujímavých legiend.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Orbán môže zničiť posledný pilier nezávislosti. V ohrození sú súdy

Chystané zákony už vyháňajú z Budapešti Sorosovu mimovládku, súdnictvo zatiaľ zostáva pomerne nezávislé.

ŠPORT

ONLINE: Trenčín odmieta dať titul Banskej Bystrici na domácom ľade

Prenos môžete sledovať online s nami.

KOMENTÁRE

V Rusku začala výmena, nastupuje putinovská generácia

Putin chce ponúknuť generačnú výmenu ako náhradu za politickú zmenu.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 357
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 051
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 429
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 861
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 8 030
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 455
  7. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 5 865
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 962
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 081

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop