Korzár logo Korzár Gemer
Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav
Nájdete nás na webe

Končekov prototyp sa nečakane objavil

Keď rožňavský jazdec Julo Konček na konci osemdesiatych rokov pripravoval prototyp JUKO určite netušil, že sa toto vozidlo raz stane cenným historickým vozidlom.

Julo Konček pri prototype JUKO.(Zdroj: archív J. K.)

Zaujímavé osudy majú nielen ľudia, ale aj veci.

ROŽŇAVA. Príbeh prototypu Škoda JUKO sa začal niekedy na sklonku osemdesiatych rokov. Z istého pohľadu to bola z núdze cnosť. „Okolo toho auta je všetko zaujímavé,“ začal spomínať Julo Konček.

Najprv sa však musíme vrátiť do roku 1984. V tom čase J. Konček pretekal na Škode 120 v úprave Pohár. Bola to pohárová trieda 1300. Jazdili sa kopce aj okruhy, no zväz túto triedu zrušil a auto zostalo doma nepoužiteľné.

Potom bola vytvorená zmiešaná trieda, no v nej boli medzi vozmi veľké výkonové rozdiely. J. Konček to riešil tak, že od autokrosára Vlasatého kúpil dvojlitrový motor a dal ho do Škody.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nestačil na špicu v triede, ale dalo sa s dobre závodiť,“ konštatoval J. Konček. Po troch sezónach v roku 1989 však bola aj táto trieda zrušená.

Bol to teda návrat znova na začiatok. „Znova som nemal na čom závodiť,“ povedal J. Konček.

„Mal som vtedy dobrého priateľa Mira Annu a pýtal sa ma čo s tým autom. Bola vytvorená nová trieda, no auto bolo vysoké. Tak škodovku rozrežme a znížme ju, povedal Miro. Bol som k tomuto nápadu pesimistický, uvažoval som, či sa do toho pustiť alebo nie. Nakoniec sme sa do toho pustili.“

Dielňu mal vtedy Konček na bývalom ČSAD, kde sa premlelo dosť ľudí. „Pozerali na to ako na zjavenie,“ usmial sa pri spomienke J. Konček.

Horor s čelným sklom

Jeho priateľ, šikovný zvárač, stále nie rezal, zváral a pomaly to začalo nejako vyzerať. „To mi dodalo elán a nakoniec sme ho postavili v rekordnom čase asi za tri maximálne štyri mesiace. Sezóna sa blížila a auto nebolo,“ poznamenal J. Konček.

Na pretekoch auto samozrejme vyvolalo záujem. „Malo dobré jazdné vlastnosti a dalo sa s ním ísť dobrý stred.“ Spočiatku bol motor vzadu. „Váha však nebola dobre rozložená, preto som stále uvažoval, čo s tým. Tak sme ho otočili a dali tam, kde boli zadné sedadlá. Získalo tak perfektné jazdné vlastnosti.“

Prácu na aute však sprevádzali aj mnohé komplikácie. Zložité to bolo s čelným sklom. „To bol horor. Potrebovali sme odrezať z bokov aj z hora. No pokazili sme asi desať skiel. Nakoniec keď sa už zdalo, že bude všetko v poriadku. Tie sklá totiž vždy praskli v strede a keď som auto tlačil, tak sa rozbilo úplne. Nedalo sa ísť na preteky, tak sme išli za sklárom, že ešte jedno. Odrezali sme ho a neprasklo v strede. Tešili sme sa, no zrazu sa ozvalo pink a prasklo. Nakoniec som mal aj technickom preukaze napísané, že je prasknuté,“ zaspomínal J. Konček.

„Dalo sa síce získať aj nové z Teplíc, kde ich vyrábali, no stálo 60 tisíc korún, ani auto toľko nestálo. Našťastie komisári boli zhovievaví.“

Gro práce okolo auta urobil M. Anna. „Obetavý človek, veľa mi okolo závodenia pomáhal a mal zápal pre vec.“ Pomohol aj E. Slávik, či Š. Vanyo. Na kopcoch tak prototyp pretekal v rokoch 1990 až 1993.

„Aj keď sme nevedeli nektoré detaily doriešiť, závodilo sa a neboli sme poslední. Preklenuli sme túto dobu. Aj keď sa s ním dobre pretekalo, nebolo to ono. Ťahali ma modernejšie vozy, no na škodovky nedám dopustiť. Najkrajšie roky som prežil pri nich a mali výhodu, že sa veľa dalo urobiť doma. Určite sa mnohé dalo urobiť lepšie, no vtedy ešte neboli také možnosti ako sú dnes.“

Spod čerešne

JUKO tak zostalo stáť doma v Betliari na dvore. „Na slnku, na daždi, aj som ho ľutoval, no mne nebolo treba, tak čo s ním. Vtedy sa mi ozval jeden kamarát z Jihlavy, že ho kúpi. Venoval sa historikom a veteránom,“ povedal J. Konček.

Za 20 tisíc korún tak auto putovalo do Čiech. Prešiel nejaký čas, no stalo, že pán z Jihlavy sa tragicky zabil.

„Volala mi jeho manželka, či nechcem auto späť. Ja na to, na čo mi bude? Nemám ho ani kam dať. Neskôr mi raz volala, že ho niekto kúpi.“

Na celú vec zabudol. Až raz prišla jeho manažérka M. Matejzelová s novinkou. „Vraj písal jeden český futbalista Michal Švec hrajúci v Holandsku, že on o tom aute chce niečo vedieť. Začali sme si mailovať a vysvitlo, že on ho kúpil a vážne sa s ním zaoberá. Medziiným mi aj povedal za koľko to auto kúpil. Keď som tú sumu počul skoro som skolaboval. Bolo to niekoľko násobne viac, za akú som ho predal. Lebo je to prototyp, jedno auto a má historický preukaz, vysvetlil mi. Auto spod čerešne som predal a nevedel som vlastne, čo predávam. Nezaoberal som sa tým.“

Nový majiteľ ho oslovil, či by mu nepomohol ho dať do pôvodného stavu. Po skončení aktívnej futbalovej kariéry by totiž rád pretekal.

„Nakoniec sme sa dohodli na tom, že mu pomôžem s motorom. No to má ešte čas. Okrem môjho auta má ešte ďalšie historické škodovky, aj originál od Vojtecha a vie o nich veľa,“ uzavrel J. Konček.

Je teda možné, že o pár rokov sa na pretekoch prototyp JUKO znovu objaví.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 888
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 214
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 017
  4. Najužitočnejšia appka 7 478
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 112
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 518
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 858
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 301
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 4 083
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 871

Neprehliadnite tiež

Vodička pri Jablonove prišla o život, keď sa vyhýbala zveri

Vošla do protismeru, kde išiel v tom čase kamión.

Nová mestská karta začína v Košiciach pomaly pripomínať kauzu EEI

Veľmi chcú informovať o novej neziskovke, ale tvrdia, že nemôžu.

Poslanec: Radnica povolila biznis manželiek smerákov na úkor seniorov

Michalovská radnica sa obhajuje tým, že seniorom ponúkla lepšie podmienky.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd odsúdil Rybaniča, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Nepobúrila vás Serenina karikatúra? Asi ste normálni

Politická korektnosť je ohrozením slobody.

EKONOMIKA

Vietnamské bistrá na Slovensku. Čo sú zač?

Vietnamské jedlá sa stávajú obľúbenými aj v Paríži, Berlíne či v Prahe.

Dnes Píše Matúš Ritomský

Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru

Naozaj nás Čaputová a Štefunko ohrozujú rovnako ako Kotleba?

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop