Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 22. február, 2018 | Meniny má Etela
Pridajte si svoje mesto

Končekov prototyp sa nečakane objavil

Keď rožňavský jazdec Julo Konček na konci osemdesiatych rokov pripravoval prototyp JUKO určite netušil, že sa toto vozidlo raz stane cenným historickým vozidlom.

Julo Konček pri prototype JUKO.(Zdroj: archív J. K.)

Zaujímavé osudy majú nielen ľudia, ale aj veci.

ROŽŇAVA. Príbeh prototypu Škoda JUKO sa začal niekedy na sklonku osemdesiatych rokov. Z istého pohľadu to bola z núdze cnosť. „Okolo toho auta je všetko zaujímavé,“ začal spomínať Julo Konček.

Najprv sa však musíme vrátiť do roku 1984. V tom čase J. Konček pretekal na Škode 120 v úprave Pohár. Bola to pohárová trieda 1300. Jazdili sa kopce aj okruhy, no zväz túto triedu zrušil a auto zostalo doma nepoužiteľné.

Potom bola vytvorená zmiešaná trieda, no v nej boli medzi vozmi veľké výkonové rozdiely. J. Konček to riešil tak, že od autokrosára Vlasatého kúpil dvojlitrový motor a dal ho do Škody.

„Nestačil na špicu v triede, ale dalo sa s dobre závodiť,“ konštatoval J. Konček. Po troch sezónach v roku 1989 však bola aj táto trieda zrušená.

Bol to teda návrat znova na začiatok. „Znova som nemal na čom závodiť,“ povedal J. Konček.

„Mal som vtedy dobrého priateľa Mira Annu a pýtal sa ma čo s tým autom. Bola vytvorená nová trieda, no auto bolo vysoké. Tak škodovku rozrežme a znížme ju, povedal Miro. Bol som k tomuto nápadu pesimistický, uvažoval som, či sa do toho pustiť alebo nie. Nakoniec sme sa do toho pustili.“

Dielňu mal vtedy Konček na bývalom ČSAD, kde sa premlelo dosť ľudí. „Pozerali na to ako na zjavenie,“ usmial sa pri spomienke J. Konček.

Horor s čelným sklom

Jeho priateľ, šikovný zvárač, stále nie rezal, zváral a pomaly to začalo nejako vyzerať. „To mi dodalo elán a nakoniec sme ho postavili v rekordnom čase asi za tri maximálne štyri mesiace. Sezóna sa blížila a auto nebolo,“ poznamenal J. Konček.

Na pretekoch auto samozrejme vyvolalo záujem. „Malo dobré jazdné vlastnosti a dalo sa s ním ísť dobrý stred.“ Spočiatku bol motor vzadu. „Váha však nebola dobre rozložená, preto som stále uvažoval, čo s tým. Tak sme ho otočili a dali tam, kde boli zadné sedadlá. Získalo tak perfektné jazdné vlastnosti.“

Prácu na aute však sprevádzali aj mnohé komplikácie. Zložité to bolo s čelným sklom. „To bol horor. Potrebovali sme odrezať z bokov aj z hora. No pokazili sme asi desať skiel. Nakoniec keď sa už zdalo, že bude všetko v poriadku. Tie sklá totiž vždy praskli v strede a keď som auto tlačil, tak sa rozbilo úplne. Nedalo sa ísť na preteky, tak sme išli za sklárom, že ešte jedno. Odrezali sme ho a neprasklo v strede. Tešili sme sa, no zrazu sa ozvalo pink a prasklo. Nakoniec som mal aj technickom preukaze napísané, že je prasknuté,“ zaspomínal J. Konček.

„Dalo sa síce získať aj nové z Teplíc, kde ich vyrábali, no stálo 60 tisíc korún, ani auto toľko nestálo. Našťastie komisári boli zhovievaví.“

Gro práce okolo auta urobil M. Anna. „Obetavý človek, veľa mi okolo závodenia pomáhal a mal zápal pre vec.“ Pomohol aj E. Slávik, či Š. Vanyo. Na kopcoch tak prototyp pretekal v rokoch 1990 až 1993.

„Aj keď sme nevedeli nektoré detaily doriešiť, závodilo sa a neboli sme poslední. Preklenuli sme túto dobu. Aj keď sa s ním dobre pretekalo, nebolo to ono. Ťahali ma modernejšie vozy, no na škodovky nedám dopustiť. Najkrajšie roky som prežil pri nich a mali výhodu, že sa veľa dalo urobiť doma. Určite sa mnohé dalo urobiť lepšie, no vtedy ešte neboli také možnosti ako sú dnes.“

Spod čerešne

JUKO tak zostalo stáť doma v Betliari na dvore. „Na slnku, na daždi, aj som ho ľutoval, no mne nebolo treba, tak čo s ním. Vtedy sa mi ozval jeden kamarát z Jihlavy, že ho kúpi. Venoval sa historikom a veteránom,“ povedal J. Konček.

Za 20 tisíc korún tak auto putovalo do Čiech. Prešiel nejaký čas, no stalo, že pán z Jihlavy sa tragicky zabil.

„Volala mi jeho manželka, či nechcem auto späť. Ja na to, na čo mi bude? Nemám ho ani kam dať. Neskôr mi raz volala, že ho niekto kúpi.“

Na celú vec zabudol. Až raz prišla jeho manažérka M. Matejzelová s novinkou. „Vraj písal jeden český futbalista Michal Švec hrajúci v Holandsku, že on o tom aute chce niečo vedieť. Začali sme si mailovať a vysvitlo, že on ho kúpil a vážne sa s ním zaoberá. Medziiným mi aj povedal za koľko to auto kúpil. Keď som tú sumu počul skoro som skolaboval. Bolo to niekoľko násobne viac, za akú som ho predal. Lebo je to prototyp, jedno auto a má historický preukaz, vysvetlil mi. Auto spod čerešne som predal a nevedel som vlastne, čo predávam. Nezaoberal som sa tým.“

Nový majiteľ ho oslovil, či by mu nepomohol ho dať do pôvodného stavu. Po skončení aktívnej futbalovej kariéry by totiž rád pretekal.

„Nakoniec sme sa dohodli na tom, že mu pomôžem s motorom. No to má ešte čas. Okrem môjho auta má ešte ďalšie historické škodovky, aj originál od Vojtecha a vie o nich veľa,“ uzavrel J. Konček.

Je teda možné, že o pár rokov sa na pretekoch prototyp JUKO znovu objaví.

Neprehliadnite tiež

Let do Moskvy: Raši nám ukázal faktúru na 2 980 eur

Košický primátor Raši splnil svoj sľub, ktorý dal čitateľom Korzára.

Súťaž

Máme pre vás poklad na zaujímavom mieste

Súťažte s Korzárom o zlatú tehličku a ďalšie skvelé ceny.

Kauza stojiská je najväčším vranovským škandálom za posledné roky

Čo na to primátor Ragan, podnikateľ Šust, poslanec Pidaný a ďalší?

Tragickú lyžovačku na Plejsoch mal dnes riešiť súd. Nebude

Obhajca označil vyšetrovací pokus s fit-loptou za vyhodené peniaze.

Modernizácia rozvodov tepla zasiahne prešovské sídliská

Výkopové práce sa začnú v apríli, stromy padnú skôr.

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Auto narazilo na Spiši do skupiny detí, zranených je dvanásť školákov

Nehoda sa stala pri Spišskom Bystrom v okrese Poprad.

DOMOV

O čom je spor o Istanbulskom dohovore (otázky a odpovede)

Dohovor má predchádzať domácemu násiliu na ženách.

ŠPORT

Murínová: Poliaková podala taký výkon, až mi tiekli slzy

Fialková vnútorne s tým stále bojovala, priznáva jej trénerka.

KOMENTÁRE

Fico ustúpil tvrdošínskej pästi

Ficovo vyhýbanie sa akémukoľvek konfliktu so stredovým voličom je esenciálnou príčinou stagnácie.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  2. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  3. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  4. HubHub spája sily s Neulogy
  5. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  6. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  7. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  8. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  9. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 811
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 046
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 11 101
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 198
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 056
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 392
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 424
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 978
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 122
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 419

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop