Korzár logo Korzár Gemer
Utorok, 26. marec, 2019 | Meniny má Emanuel
Nájdete nás na webe

Končekov prototyp sa nečakane objavil

Keď rožňavský jazdec Julo Konček na konci osemdesiatych rokov pripravoval prototyp JUKO určite netušil, že sa toto vozidlo raz stane cenným historickým vozidlom.

Julo Konček pri prototype JUKO.Julo Konček pri prototype JUKO.(Zdroj: archív J. K.)

Zaujímavé osudy majú nielen ľudia, ale aj veci.

ROŽŇAVA. Príbeh prototypu Škoda JUKO sa začal niekedy na sklonku osemdesiatych rokov. Z istého pohľadu to bola z núdze cnosť. „Okolo toho auta je všetko zaujímavé,“ začal spomínať Julo Konček.

Najprv sa však musíme vrátiť do roku 1984. V tom čase J. Konček pretekal na Škode 120 v úprave Pohár. Bola to pohárová trieda 1300. Jazdili sa kopce aj okruhy, no zväz túto triedu zrušil a auto zostalo doma nepoužiteľné.

Potom bola vytvorená zmiešaná trieda, no v nej boli medzi vozmi veľké výkonové rozdiely. J. Konček to riešil tak, že od autokrosára Vlasatého kúpil dvojlitrový motor a dal ho do Škody.

„Nestačil na špicu v triede, ale dalo sa s dobre závodiť,“ konštatoval J. Konček. Po troch sezónach v roku 1989 však bola aj táto trieda zrušená.

Bol to teda návrat znova na začiatok. „Znova som nemal na čom závodiť,“ povedal J. Konček.

„Mal som vtedy dobrého priateľa Mira Annu a pýtal sa ma čo s tým autom. Bola vytvorená nová trieda, no auto bolo vysoké. Tak škodovku rozrežme a znížme ju, povedal Miro. Bol som k tomuto nápadu pesimistický, uvažoval som, či sa do toho pustiť alebo nie. Nakoniec sme sa do toho pustili.“

Dielňu mal vtedy Konček na bývalom ČSAD, kde sa premlelo dosť ľudí. „Pozerali na to ako na zjavenie,“ usmial sa pri spomienke J. Konček.

Horor s čelným sklom

Jeho priateľ, šikovný zvárač, stále nie rezal, zváral a pomaly to začalo nejako vyzerať. „To mi dodalo elán a nakoniec sme ho postavili v rekordnom čase asi za tri maximálne štyri mesiace. Sezóna sa blížila a auto nebolo,“ poznamenal J. Konček.

Na pretekoch auto samozrejme vyvolalo záujem. „Malo dobré jazdné vlastnosti a dalo sa s ním ísť dobrý stred.“ Spočiatku bol motor vzadu. „Váha však nebola dobre rozložená, preto som stále uvažoval, čo s tým. Tak sme ho otočili a dali tam, kde boli zadné sedadlá. Získalo tak perfektné jazdné vlastnosti.“

Prácu na aute však sprevádzali aj mnohé komplikácie. Zložité to bolo s čelným sklom. „To bol horor. Potrebovali sme odrezať z bokov aj z hora. No pokazili sme asi desať skiel. Nakoniec keď sa už zdalo, že bude všetko v poriadku. Tie sklá totiž vždy praskli v strede a keď som auto tlačil, tak sa rozbilo úplne. Nedalo sa ísť na preteky, tak sme išli za sklárom, že ešte jedno. Odrezali sme ho a neprasklo v strede. Tešili sme sa, no zrazu sa ozvalo pink a prasklo. Nakoniec som mal aj technickom preukaze napísané, že je prasknuté,“ zaspomínal J. Konček.

„Dalo sa síce získať aj nové z Teplíc, kde ich vyrábali, no stálo 60 tisíc korún, ani auto toľko nestálo. Našťastie komisári boli zhovievaví.“

Gro práce okolo auta urobil M. Anna. „Obetavý človek, veľa mi okolo závodenia pomáhal a mal zápal pre vec.“ Pomohol aj E. Slávik, či Š. Vanyo. Na kopcoch tak prototyp pretekal v rokoch 1990 až 1993.

„Aj keď sme nevedeli nektoré detaily doriešiť, závodilo sa a neboli sme poslední. Preklenuli sme túto dobu. Aj keď sa s ním dobre pretekalo, nebolo to ono. Ťahali ma modernejšie vozy, no na škodovky nedám dopustiť. Najkrajšie roky som prežil pri nich a mali výhodu, že sa veľa dalo urobiť doma. Určite sa mnohé dalo urobiť lepšie, no vtedy ešte neboli také možnosti ako sú dnes.“

Spod čerešne

JUKO tak zostalo stáť doma v Betliari na dvore. „Na slnku, na daždi, aj som ho ľutoval, no mne nebolo treba, tak čo s ním. Vtedy sa mi ozval jeden kamarát z Jihlavy, že ho kúpi. Venoval sa historikom a veteránom,“ povedal J. Konček.

Za 20 tisíc korún tak auto putovalo do Čiech. Prešiel nejaký čas, no stalo, že pán z Jihlavy sa tragicky zabil.

„Volala mi jeho manželka, či nechcem auto späť. Ja na to, na čo mi bude? Nemám ho ani kam dať. Neskôr mi raz volala, že ho niekto kúpi.“

Na celú vec zabudol. Až raz prišla jeho manažérka M. Matejzelová s novinkou. „Vraj písal jeden český futbalista Michal Švec hrajúci v Holandsku, že on o tom aute chce niečo vedieť. Začali sme si mailovať a vysvitlo, že on ho kúpil a vážne sa s ním zaoberá. Medziiným mi aj povedal za koľko to auto kúpil. Keď som tú sumu počul skoro som skolaboval. Bolo to niekoľko násobne viac, za akú som ho predal. Lebo je to prototyp, jedno auto a má historický preukaz, vysvetlil mi. Auto spod čerešne som predal a nevedel som vlastne, čo predávam. Nezaoberal som sa tým.“

Nový majiteľ ho oslovil, či by mu nepomohol ho dať do pôvodného stavu. Po skončení aktívnej futbalovej kariéry by totiž rád pretekal.

„Nakoniec sme sa dohodli na tom, že mu pomôžem s motorom. No to má ešte čas. Okrem môjho auta má ešte ďalšie historické škodovky, aj originál od Vojtecha a vie o nich veľa,“ uzavrel J. Konček.

Je teda možné, že o pár rokov sa na pretekoch prototyp JUKO znovu objaví.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  2. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  3. Prvé ocenenia A+ udelené
  4. Regionálne servisné centrum PwC
  5. Napredujeme vďaka zmenám
  6. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  7. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  8. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  9. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  10. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 229
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 27 037
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 348
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 664
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 548
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 585
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 089
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 746
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 531
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 374

Neprehliadnite tiež

Počet Košičanov už dvadsať rokov klesá

Štatistický úrad: Odchádzajú do iných miest aj do zahraničia.

Košičanov je z roka na rok menej.

Piloti Austrian Airlines si u nás opäť zatrénovali

Rakúšania na košickom letisku vykonávali manéver touch-and-go.

Na snímke je lietadlo s rakúskou poznávacou značkou OE-LWO, ktoré bolo v júli 2012 dodané leteckej spoločnosti Lufthansa a v roku 2017 ho prevzala spoločnosť Austrian. Lietadlo má kabínu v jednotriednej konfigurácii so 120 sedadlami. V utorok v Košiciach trénovalo pristátia a vzlety.

Mesto Kežmarok a obec Ľubica otvorili starý spor o pozemky

Primátor Ján Ferenčák: Rukojemníkmi sú občania.

Problém so spornými pozemkami sa nepodaril vyriešiť ani na utorkovom zastupiteľstve.
Nová zástavba má vzniknúť medzi Wuppertálskou ulicou na KVP a Topásovou ulicou na Západe.

Pasažiera v taxíku bodol do srdca. Za vraždu mu hrozí 20 rokov

Michalovčan útočil opitý a pod vplyvom drog. Nevie, prečo.

Zadržanie Tomáša políciou.

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Logo, ktorým sa ĽSNS chcela dištancovať od fašizmu, strane nezapísali

Nový symbol začala ĽSNS používať začiatkom minulého roka.

Poškodený billboard ĽSNS.
Poslanec Jaroslav Paška (SNS) po skončení rokovania poslaneckého grémia
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Zelené mozgy nahradia chladnokrvní terminátori

Zelené mozgy nahradia chladnokrvní terminátori.

Okrem detských hračiek sa v Rusku vyvíjajú aj naozajstné sofistikované zbrane.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop