Mestskú hromadnú dopravu v Rožňave výrazne oklieštili. Mesto a dopravca sa dohodli na úspornejšom variante. Samospráva ušetrí až polovicu vlaňajších nákladov.
ROŽŇAVA. O obmedzení rozsahu MHD rokovalo mesto s košickým Eurobusom ako poskytovateľom služby vo verejnom záujme. Vzišli z toho dva varianty úspor.
Vlani si mesto od Eurobusu objednalo objem 90 500 km za takmer 88-tisíc eur.
Prvý variant počítal s úsporou 22 377 km, druhý až so 41 153 km. Teda mesto by si od Eurobusu objednalo o takmer 50 percent kilometrov menej ako v roku 2012. V tomto roku by tak mesto dopravcovi zaplatilo 37 948 €.
A práve o druhom, oveľa úspornejšom variante, rozhodovali rožňavskí poslanci.
Poslancovi Karlovi Kováčovi (nez.) chýbali informácie o vyťaženosti liniek i rentabilite spojov. Navrhol bod z rokovania stiahnuť a vrátiť sa k nemu pri rozhodovaní o rozpočte.
Ako uviedol zástupca primátora Ondrej Bolaček (nez.), štatistika MHD bola súčasťou pracovného rokovania mesta s dopravcom: „Práve tá nám ukázala, ktoré linky sú vyťažené a ktoré nerentabilné. Z toho vzišiel aj druhý variant, s ktorým ušetríme až polovicu vlaňajších nákladov na MHD.“
Linka na stanicu najstratovejšia
Poslancovi Ivanovi Kuhnovi (OKS) chýbalo porovnanie liniek MHD s grafikonom železníc, ktorý začal platiť v decembri 2012.
„Možno by bolo zaujímavé vidieť čísla za posledný mesiac roka 2012 na autobusových linkách na železničnú stanicu aj v súvislosti so zavedením nových vlakových spojov. Prvotné čísla naozaj ukazovali, že počet cestujúcich na tejto linke bol nízky. Nerád by som bol, keby sme urobili nejakú chybu,“ uviedol Kuhn.
„Ak by sa to dnes odsúhlasilo, nie je problém v prípade potreby sa k tomu vrátiť?“ adresoval otázku primátor mesta Pavol Burdiga (Most-Híd) riaditeľovi Dopravného závodu v Rožňave Jurajovi Sústrikovi.
„Kedykoľvek sa dohodneme, spoje je možné zaviesť naspäť. Čo sa týka vyťaženosti rýchlikov, skôr mám informácie, že počet cestujúcich zatiaľ nestúpol. Pri rýchlikoch, ktoré sme doteraz zabezpečovali linkami MHD, určite nie. Diaľkovej autobusovej dopravy medzi Rožňavou a Bratislavou ubúda, je predpoklad, že väčšina cestujúcich sa preorientuje na vlaky,“ uviedol J. Sústrik.
Doplnil, že ani prvý, ani druhý variant s linkami na železničnú stanicu nepočítal. „Táto linka bola najstratovejšia,“ dodal riaditeľ.
Po novom od 18. februára
V rámci mesta v súčasnosti jazdia dve autobusové linky. Jedna z autobusového nástupišťa jazdí na železničnú stanicu síce ako prímestská linka, avšak v rámci MHD. MHD obsluhujú dva autobusy, v mimomestskej doprave ďalších 17 až 20 autobusov.
„Apelujem na poslancov, aby to neschválili. Nerád by som bol, keby sme pri hlasovaní o rozpočte došli k tomu, že na iné, dôležitejšie veci, neostanú peniaze, keď na MHD dáme 41-tisíc eur. Myslím si, že diery v cestách a práce technických služieb, do ktorých by sme mali naliať viac peňazí, sú dôležitejšie,“ dodal K. Kováč.
V záverečnom hlasovaní 14 zo 16 prítomných poslancov zahlasovalo za druhý variant v MHD.
Nový cestovný poriadok MHD začne v meste platiť od 18. februára. „Nemyslím si, že je to šťastné rozhodnutie. Menej autobusových spojov skôr skomplikuje život obyčajným ľuďom. Na nich však asi v meste nemyslia,“ poznamenala cestujúca Mária Forgáčová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer