Tragédia na železničnom priecestí pri Plešivci (okres Rožňava), pri ktorej na sklonku roka vyhasli dva ľudské životy, ešte stále rezonuje v mysliach miestnych ľudí. Tí sú presvedčení, že signalizácia na tomto priecestí je zle nastavená, čo sa podľa nich tiež mohlo podpísať pod tragédiu.
PLEŠIVEC. K tragédii došlo tri dni pred koncom roka krátko pred 15. hodinou.
Osobné auto Škoda Octavia viedol 32-ročný vodič z obce Gemerská Poloma v smere na obec Plešivec. Z dosiaľ nezistených príčin vošiel na chránené železničné priecestie. V rovnakom čase od Plešivca prichádzal rýchlik.
Zrážke sa už zabrániť nedalo. Vodič i jeho 42-ročná spolujazdkyňa utrpeli zranenia, ktorým na mieste podľahli.
Polícia začala trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.
Miestni vodiči veľmi dobre poznajú toto železničné priecestie. Na nehodu hojne reagovali na internete.
„Signalizácia a spúšťanie závor sú tam riešené veľmi zle. Vodič auta mal určite veľa zlých skúseností s týmto priecestím, inak by ho určite nenapadlo prechádzať pri spustených závorách. Snáď sa týmto prejazdom už začnú kompetentní zaoberať. Len škoda, že to muselo stáť niekoho život,“ takto reagoval na jednom z portálov Milan.
Problematické priecestie?
„Neraz sa stáva, že závory sú už dole a vlak smerujúci do Košíc čaká na červenej na stanici v Gemerskej Hôrke, kým nevypravia vlak zo stanice Plešivec južným smerom. Až keď tento vlak prejde priecestím a následne sa minú s vlakom v stanici Gemerská Hôrka, až potom má zelenú a prejde tento druhý vlak cez inkriminované priecestie. Až potom sa otvoria závory. Proces niekedy trvá aj 20-30 minút, je to poriadny chaos a Železnice SR sa napriek upozorneniam tvária ako mŕtvy chrobák,“ zareagovala ďalšia Gemerčanka.
O stanovisko sme požiadali aj Železnice SR.
„Zabezpečovacie zariadenie na priecestí bolo v čase nehody plne funkčné v súlade s platnými technickými normami a v činnosti,“ uviedla hovorkyňa Martina Pavliková.
V deň, kedy došlo k nehode, mali údajne pracovníci železníc opravovať závoru na priecestí.
„V uvedený deň neevidujú žiadnu poruchu na uvedenom zariadení, čo je možné overiť zo záznamníka porúch,“ vyvrátila informácie M. Pavliková.
Ako dodala, k situácii, že sa vlak vypravený z Plešivca míňa s vlakom v stanici Gemerská Hôrka, z hľadiska frekvencie pri správnej činnosti zariadenia môže dôjsť len výnimočne.
„Napríklad pri meškaní vlakov a aj to len vtedy, keď je nutné z pohľadu dopravného zamestnanca riešiť vzniknutú situáciu týmto spôsobom na úkor dlhšieho uzavretia priecestia,“ doplnila hovorkyňa.
Fakty
Čo hovorí cestný zákon
Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ak sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ak sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa dvíhajú závory, ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie.
Účastník cestnej premávky je ďalej povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam, poslúchnuť pokyn vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.
šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer