Na Dobšinskom kopci v lokalite, ktorá je národnou prírodnou rezerváciu, vyhynuli stromy. Je možné, že cestári zvolili nesprávny postup pri zimnej údržbe. Posyp totiž robia so starými, aj tridsaťročnými autami. Prípad už prešetruje Slovenská inšpekcia životného prostredia v Košiciach.
DOBŠINÁ. Ihličnaté stromy v blízkosti hlavnej cesty začali červenieť, až nakoniec vyhynuli. Stalo sa tak na asi šesťkilometrovom úsek na Dobšinskom kopci po obec Stratená.
Prípad sa stal počas poslednej zimy. Preto je namieste otázka, aký posyp zvolil správca cesty v tomto roku.
Na zreteli treba mať však aj náročný terén pre motoristov s prudkým stúpaním a ostrými zákrutami. Údržba vozovky je preto nutná.
Ochranári zo Správy Národného parku Slovenský raj dali podnet na inšpekciu.
„Organizácii, ktorá má na starosti zimnú údržbu, sme vtedy odporúčali používať ekologický materiál. Nie je to kamenná soľ na báze horčíka, ktorá škodí životnému prostrediu. Je však dôležité dodržať predpísané množstvo napriek tomu, že ide o ekologický posyp,“ povedal nám Marián Vaľo zo Správy Národného parku Slovenský raj so sídlom v Spišskej Novej Vsi.
Len mechanické dávkovanie
Ihličnany sa nachádzali v národnej prírodnej rezervácii. Ochranári upozorňujú, že v tejto lokalite je aj vodný tok.
Cestu prvej triedy cez Dobšinský kopec má na starosti Slovenská správa ciest. O údržbu tohto úseku sa starajú pracovníci z Dobšinej.
„Posýpače majú priemerný vek 23 až 33 rokov. Preto nie je možné nastaviť dávkovanie elektronicky, ale len mechanicky. Kontrola spočíva v prepočte naloženého posypového materiálu v pomere ku ploche posypaného úseku. Nevylučujeme, že pri vyhýbaní sa posypových mechanizmov protiidúcej premávke môže dôjsť aj k situáciám, že sa posypový materiál dostane vo väčšom množstve aj na krajnice ciest a odtiaľ na susediace porasty. Nezaznamenali sme však porušovanie postupov pri zimnej údržbe ciest,“ uviedla hovorkyňa Úradu Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobriková.
Kontrola nie je ukončená
Ako ďalej dodala Z. Bobriková, cestári používajú kamennú drvinu frakcie 4-8 milimetrov a v mimoriadnych situáciách aj ekologickú soľ Solmag.
„Dodržiavanie technologického postupu pri posype vozoviek pravidelne monitorujeme a kontrolujeme. Monitoring zabezpečuje Slovenská správa ciest v spolupráci s Národným lesníckym centrom,“ vysvetlila Z. Bobriková.
Zaujímalo nás, ako je to so zimnou údržbou v tomto období. „Máme operačný plán, ktorý schválilo ministerstvo dopravy,“ odpovedala Z. Bobriková.
Ako nám potvrdili na Slovenskej inšpekcii životného prostredia v Košiciach, podnet od ochranárov dostali.
„Vykonávame kontrolu, tá ešte nie je ukončená,“ povedal vedúci odboru inšpekcie ochrany prírody a krajiny Radovan Veselý. Výsledky by mali byť známe v priebehu niekoľkých týždňov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer