Korzár logo Korzár Gemer
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Dobrodružstvo Pavlíka a Ivanka v Rusku

Pred poldruha mesiacom sa Matúš Pavlík a Rastislav Ivanko vrátili z nezvyčajnej cesty po Rusku. Ako asistencia posádky Raid Adventure Team sa zúčastnili Silk Way Rally.

V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát.V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát. (Zdroj: archív M. P.)

Hoci preteky nedopadli podla predstav, zaviedli dvojicu Betliarcanov na miesta, kam sa bežní turisti dostanú len ťažko. Do Ruska cestovali s istými predstavami a obavami, no skutočnosť sa ukázala byť úplne iná.

BETLIAR. Keď pred pár mesiacmi prišla od Ulrichovcov ponuka robiť asistenciu na pretekoch Silk Way Rally v Rusku, oboch Betliarčanov nadchla.

Ako skúsení rely jazdci si samozrejme nemohli nechať ujsť stať sa súčasťou skúseného tímu, ako aj samotných pretekov. Pred samotným štartom to už však bolo niečo iné.

Skryť Vypnúť reklamu

„Váhu zodpovednosti som si uvedomil na štadióne Lužniky počas administratívneho a technického preberanie, ktoré som absolvoval ako jazdec asistenčného auta. Vtedy som si uvedomil veľkú zodpovednosť nás dvoch, aby sme niečo nepokazili, neurobili chybu, či sa niekde zdržali. Uvedomil som si, že my tu kopeme za posádku, aby urobila čo najlepší výsledok. Už to nebolo len také sadnúť do auta a šoférovať. Už len vyjsť z olympijského štadióna Lužniky a dôjsť do Rjazane, nebolo jednoduché. Dovtedy sa vlastne nič podstatné nedialo,“ začal Matúš Pavlík. To už šesťčlenný tím mal za sebou cestu zo Slovenska do Moskvy.

Osemsto kilometrov

Preteky sa začali slávnostným štartom na Červenom námestí v sobotu 7. júla večer. To už však posádka asistenčného auta Iveco bola na ceste do Rjazane.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ešte predtým sme si pozreli centrum Moskvy. Do Rjazane bolo okolo dvesto kilometrov. Potrebovali sme natankovať do oboch áut a hlavne sa čo najskôr dostať do postele, lebo na druhý deň nás čakal takmer osemsto kilometrov dlhý presun do Volgogradu,“ uviedol M. Pavlík. Počas neho sa mohli dôverne zoznámiť s ruskými cestami. „Po Rjazaň by som povedal, že to bolo také európske. Potom už však začalo byť také originál ruské. Pochopili sme to už na prvých metroch z letiska. Diery, výtlky a to sa dialo celých 800 kilometrov. Zvládli sme to asi za jedenásť hodín, pričom sme mali úseky, kde sme mohli ísť 50 km/h resp. 30 km/h a tieto rýchlosti sme museli dodržiavať,“ vysvetlil M. Pavlík.

„V tom tridsiatkovom úseku ten čo by išiel 40 km/h musel byť veľmi odvážny. Hlavné cesty boli vyasfaltované, alebo vybetónované, no zbytok nič,“ pripojil sa R. Ivanko.

Skryť Vypnúť reklamu

Do servisnej zóny vo Volgograde došli medzi prvými. Súťažiaci sa medzitým borili s najdlhšou rýchlostnou skúškou, ktorú išli skoro sedem hodín.

Keď došli bolo na Navarre vidieť, že ju nešetrili. Nebolo však treba robiť veľké opravy, len bol problém s palivovým systémom a brzdami.

„Museli sme prečistiť celý palivový systém, vytankovať 300 litrovú nádrž. Bol to náročný deň, začali sme o siedmej večer a skončili o štvrtej ráno,“ priblížil R. Ivanko.

„No neboli sme jediný, iní pokračovali až do rána.“ Presuny v ťažkých terénoch, vypraviť posádku aj seba bolo náročné hlavne na spánok. „Boli sme však na to pripravení. Spali sme ako malé deti, vždy, keď sme mohli.

Blúdenie v púšti

V tretej etape počas, ktorej sa preteky presúvali z Volgogradu do Elisty sa začalo meniť počasie. Kvôli výdatným dažďom sa skracovali trate.

„Čakal nás kratší presun, len 350 km,“ podotkol s úsmevom M. Pavlík. „Od posádky prišla sms, že stoja, že odtrhli rameno. Spojili sme sa s našim „novinárskych“ autom, v ktorom išli Sandra Ulrichová a Pavol Knapek. Nastalo veľké rozhodovanie, kto a ako pôjde k autu. Dostali sme info, že na ceste k autu je 40 km nespevnených. Bolo jasné, že Iveco to nezvládne, museli sme ísť Navarrou. Za ňu sme zavesili vozík. Rasťo išiel do bivaku sa zabývať,“ uviedol M. Pavlík začiatok dobrodružnej cesty.

Išli úplne do cudzieho terénu, trasa neboli ani na mape a hnevala ich navigácia. Navyše sms so súradnicami posádky sa menili a prichádzali s oneskorením.

„Medzitým posádku aj auto naložil ruský doprovod, ktorý však tiež blúdil. My sme posádku míňali o takých sto kilometrov. Na to všetko sme došli neskôr, keď sme analyzovali situáciu, čo sa stalo a prečo to trvalo tak dlho,“ povedal M. Pavlík.

Hodiny v púšti však neboli jednoduché. „Spočiatku to bola sranda. Voziť sa s dvojtonovou vlečkou za Navarrou, pričom s jazdou v takomto teréne nemal skúsenosti nikto. Keď sme prišli do dún, tak som zistil, že to nedáme. Vedeli sme, že nás už chytí tma. Po tme sa púšti jazdiť nesmie, navyše s našimi skúsenosťami. Aj Juraj Ulrich nám písal, aby sme zostali spať, no my sme to chceli dobojovať. Za pomoci miestnych sa nám do podarilo. Vtedy som si uvedomil, že buďme radi, kde bývame. Tri hodiny autom po púšti do najbližšej dediny, to je dosť,“ pokračoval M. Pavlík.

Medzitým R. Ivanko čakal na zvyšok posádky v bivaku. „Najhoršie bolo, že som sa nevedel nikomu dovolať. Rozložil som stany, všetko pripravil a čakal kým prídu. Nadránom doviezli auto na veľkom kamióne. Začali sme riešiť čo budeme robiť. Boli tri hodiny ráno. Vtedy už poriadne lialo. Nechali sme to na ráno. Trvalo nám dve hodiny, kým sme auto zo špeciálu dali dole. Chybu sme opravili behom polhodiny, no posádka už pokračovať nemohla,“ uviedol R. Ivanko.

„Veľmi sme boli z toho sklamaní a dve hodiny sme omieľali, že ideme ďalej,“ povedal M. Pavlík. Posádky totiž mali možnosť jeden deň vynechať. Ulrichovci si však žolika vybrali tým, že nedošli etapu. Tak sa v stredu 11. júla pre jedinú slovenskú posádku na Silk Way Rally preteky skončili.

Zážitky

Pozrieť na preteky sa dvojica dostala vlastne len raz. „Bolo to pri Volgograde, kde sa začínali piesočné duny. Kým množstvo posádok tam malo problémy, naša to zvládla bez chyby,“ uviedol M. Pavlík.

Prvé stretnutie s púšťou hodnotia obaja kladne. „Bol to zážitok,“ zhodli sa obaja. „Pohybovali sme sa od 170 metrov nad morom po 30 metrov pod morom. Zážitok bol tiež vidieť stáda divých koní, ktoré sa tam preháňajú,“ zaspomínal M. Pavlík.

Do Ruska išli s nejakým predstavami, no i obavami. „Strašili nás, čo sa tam deje. No je to iné. Ak sa vám u nás pokazí auto na ceste, nepomôže vám nikto, skôr ešte trúbia. V Rusku zastane auto, potom ďalšie, nikto vás nenechá bez pomoci. Tešil som sa na staré autá, no tie tam nevidno. Len nové a drahé,“ povedal R. Ivanko.

„V Rusku vlastne nie je stredná vrstva, len veľmi bohatí alebo veľmi chudobní. Na vidieku vidieť, akí sú tu ľudia nenároční. Žili pod cárom, za socializmu, už sú naučení, že si majú pomáhať. Toto bolo pre nás príjemné zistenie,“zhodnotil M. Pavlík.

Ďalšia vec, ktorá ich prekvapila bolo, že čas nehral rolu. „Ľudia sa tu nikam neponáhľajú. Tankuje sa hodinu, obeduje sa dve, kým sa dočkáte jedla. Verím, že v Moskve je to iné, ale vo Volgograde či Eliste to tak bolo,“ podotkol M. Pavlík.

Samozrejme nezabudli ani na suveníry. M. Pavlík si doniesol Matriošku a kopec zážitkov, R. Ivanko zasa piesok z púšte vo fľaši.

Na záver sa obaja zhodli na jednom. Ak ich Raid Adventure Team osloví aj o rok, tak určite na Silk Way Rally pôjdu s nimi znova.

silkway_res.jpg

Kilometre a kilometre. Pri najdlhšom presune medzi etapami urazili M. Pavlík a R. Ivanko 800 kilometrov.

silkway_res.jpg

Keď v púšti prší. Záver pretekov poznamenali vytrvalé ďažde, ktoré zmenili terén na nepoznanie.

8072d46ac463690d1ea2ff29d90875bf_res.jpg

Servis. Po dojazde z rýchlostnej skúšky, bolo okolo vozidla stále čo robiť. Foto k článku: archív M. P.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 465
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 798
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 444
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 505
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 096
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 415
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 462
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 327
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 237
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 993
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z tenisového centra v Košiciach škrtli halu, ušetria 15 miliónov

Poslanci odobrili memorandum so zväzom s podmienkami.

Z Národného tenisového centra bude po škrtoch Národné tréningové centrum.

Situácia v škole v Rokycanoch je vybičovaná. Učiteľky nedostávajú výplaty

Obec s otvorením 5. ročníka súhlasila, starosta si ide svoje.

Odvolaná riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová.

Takmer raz toľko. Zákazku mala Myslava preplatiť o 90 percent

Kontrolór hovorí o predražených prácach. Starostka to odmieta.

Starostka tvrdí, že postupovali podľa smernice. Podľa kontrolórov ju však ešte predtým zrušili.
Obyvatelia bytovky na Ulici SNP 33 spísali petíciu. Žiadajú vysťahovať neprispôsobivých.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop