Korzár logo Korzár Gemer
Piatok, 15. december, 2017 | Meniny má Ivica
Pridajte si svoje mesto

Dobrodružstvo Pavlíka a Ivanka v Rusku

Pred poldruha mesiacom sa Matúš Pavlík a Rastislav Ivanko vrátili z nezvyčajnej cesty po Rusku. Ako asistencia posádky Raid Adventure Team sa zúčastnili Silk Way Rally.

V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát.(Zdroj: archív M. P.)

Hoci preteky nedopadli podla predstav, zaviedli dvojicu Betliarcanov na miesta, kam sa bežní turisti dostanú len ťažko. Do Ruska cestovali s istými predstavami a obavami, no skutočnosť sa ukázala byť úplne iná.

BETLIAR. Keď pred pár mesiacmi prišla od Ulrichovcov ponuka robiť asistenciu na pretekoch Silk Way Rally v Rusku, oboch Betliarčanov nadchla.

Ako skúsení rely jazdci si samozrejme nemohli nechať ujsť stať sa súčasťou skúseného tímu, ako aj samotných pretekov. Pred samotným štartom to už však bolo niečo iné.

„Váhu zodpovednosti som si uvedomil na štadióne Lužniky počas administratívneho a technického preberanie, ktoré som absolvoval ako jazdec asistenčného auta. Vtedy som si uvedomil veľkú zodpovednosť nás dvoch, aby sme niečo nepokazili, neurobili chybu, či sa niekde zdržali. Uvedomil som si, že my tu kopeme za posádku, aby urobila čo najlepší výsledok. Už to nebolo len také sadnúť do auta a šoférovať. Už len vyjsť z olympijského štadióna Lužniky a dôjsť do Rjazane, nebolo jednoduché. Dovtedy sa vlastne nič podstatné nedialo,“ začal Matúš Pavlík. To už šesťčlenný tím mal za sebou cestu zo Slovenska do Moskvy.

Osemsto kilometrov

Preteky sa začali slávnostným štartom na Červenom námestí v sobotu 7. júla večer. To už však posádka asistenčného auta Iveco bola na ceste do Rjazane.

„Ešte predtým sme si pozreli centrum Moskvy. Do Rjazane bolo okolo dvesto kilometrov. Potrebovali sme natankovať do oboch áut a hlavne sa čo najskôr dostať do postele, lebo na druhý deň nás čakal takmer osemsto kilometrov dlhý presun do Volgogradu,“ uviedol M. Pavlík. Počas neho sa mohli dôverne zoznámiť s ruskými cestami. „Po Rjazaň by som povedal, že to bolo také európske. Potom už však začalo byť také originál ruské. Pochopili sme to už na prvých metroch z letiska. Diery, výtlky a to sa dialo celých 800 kilometrov. Zvládli sme to asi za jedenásť hodín, pričom sme mali úseky, kde sme mohli ísť 50 km/h resp. 30 km/h a tieto rýchlosti sme museli dodržiavať,“ vysvetlil M. Pavlík.

„V tom tridsiatkovom úseku ten čo by išiel 40 km/h musel byť veľmi odvážny. Hlavné cesty boli vyasfaltované, alebo vybetónované, no zbytok nič,“ pripojil sa R. Ivanko.

Do servisnej zóny vo Volgograde došli medzi prvými. Súťažiaci sa medzitým borili s najdlhšou rýchlostnou skúškou, ktorú išli skoro sedem hodín.

Keď došli bolo na Navarre vidieť, že ju nešetrili. Nebolo však treba robiť veľké opravy, len bol problém s palivovým systémom a brzdami.

„Museli sme prečistiť celý palivový systém, vytankovať 300 litrovú nádrž. Bol to náročný deň, začali sme o siedmej večer a skončili o štvrtej ráno,“ priblížil R. Ivanko.

„No neboli sme jediný, iní pokračovali až do rána.“ Presuny v ťažkých terénoch, vypraviť posádku aj seba bolo náročné hlavne na spánok. „Boli sme však na to pripravení. Spali sme ako malé deti, vždy, keď sme mohli.

Blúdenie v púšti

V tretej etape počas, ktorej sa preteky presúvali z Volgogradu do Elisty sa začalo meniť počasie. Kvôli výdatným dažďom sa skracovali trate.

„Čakal nás kratší presun, len 350 km,“ podotkol s úsmevom M. Pavlík. „Od posádky prišla sms, že stoja, že odtrhli rameno. Spojili sme sa s našim „novinárskych“ autom, v ktorom išli Sandra Ulrichová a Pavol Knapek. Nastalo veľké rozhodovanie, kto a ako pôjde k autu. Dostali sme info, že na ceste k autu je 40 km nespevnených. Bolo jasné, že Iveco to nezvládne, museli sme ísť Navarrou. Za ňu sme zavesili vozík. Rasťo išiel do bivaku sa zabývať,“ uviedol M. Pavlík začiatok dobrodružnej cesty.

Išli úplne do cudzieho terénu, trasa neboli ani na mape a hnevala ich navigácia. Navyše sms so súradnicami posádky sa menili a prichádzali s oneskorením.

„Medzitým posádku aj auto naložil ruský doprovod, ktorý však tiež blúdil. My sme posádku míňali o takých sto kilometrov. Na to všetko sme došli neskôr, keď sme analyzovali situáciu, čo sa stalo a prečo to trvalo tak dlho,“ povedal M. Pavlík.

Hodiny v púšti však neboli jednoduché. „Spočiatku to bola sranda. Voziť sa s dvojtonovou vlečkou za Navarrou, pričom s jazdou v takomto teréne nemal skúsenosti nikto. Keď sme prišli do dún, tak som zistil, že to nedáme. Vedeli sme, že nás už chytí tma. Po tme sa púšti jazdiť nesmie, navyše s našimi skúsenosťami. Aj Juraj Ulrich nám písal, aby sme zostali spať, no my sme to chceli dobojovať. Za pomoci miestnych sa nám do podarilo. Vtedy som si uvedomil, že buďme radi, kde bývame. Tri hodiny autom po púšti do najbližšej dediny, to je dosť,“ pokračoval M. Pavlík.

Medzitým R. Ivanko čakal na zvyšok posádky v bivaku. „Najhoršie bolo, že som sa nevedel nikomu dovolať. Rozložil som stany, všetko pripravil a čakal kým prídu. Nadránom doviezli auto na veľkom kamióne. Začali sme riešiť čo budeme robiť. Boli tri hodiny ráno. Vtedy už poriadne lialo. Nechali sme to na ráno. Trvalo nám dve hodiny, kým sme auto zo špeciálu dali dole. Chybu sme opravili behom polhodiny, no posádka už pokračovať nemohla,“ uviedol R. Ivanko.

„Veľmi sme boli z toho sklamaní a dve hodiny sme omieľali, že ideme ďalej,“ povedal M. Pavlík. Posádky totiž mali možnosť jeden deň vynechať. Ulrichovci si však žolika vybrali tým, že nedošli etapu. Tak sa v stredu 11. júla pre jedinú slovenskú posádku na Silk Way Rally preteky skončili.

Zážitky

Pozrieť na preteky sa dvojica dostala vlastne len raz. „Bolo to pri Volgograde, kde sa začínali piesočné duny. Kým množstvo posádok tam malo problémy, naša to zvládla bez chyby,“ uviedol M. Pavlík.

Prvé stretnutie s púšťou hodnotia obaja kladne. „Bol to zážitok,“ zhodli sa obaja. „Pohybovali sme sa od 170 metrov nad morom po 30 metrov pod morom. Zážitok bol tiež vidieť stáda divých koní, ktoré sa tam preháňajú,“ zaspomínal M. Pavlík.

Do Ruska išli s nejakým predstavami, no i obavami. „Strašili nás, čo sa tam deje. No je to iné. Ak sa vám u nás pokazí auto na ceste, nepomôže vám nikto, skôr ešte trúbia. V Rusku zastane auto, potom ďalšie, nikto vás nenechá bez pomoci. Tešil som sa na staré autá, no tie tam nevidno. Len nové a drahé,“ povedal R. Ivanko.

„V Rusku vlastne nie je stredná vrstva, len veľmi bohatí alebo veľmi chudobní. Na vidieku vidieť, akí sú tu ľudia nenároční. Žili pod cárom, za socializmu, už sú naučení, že si majú pomáhať. Toto bolo pre nás príjemné zistenie,“zhodnotil M. Pavlík.

Ďalšia vec, ktorá ich prekvapila bolo, že čas nehral rolu. „Ľudia sa tu nikam neponáhľajú. Tankuje sa hodinu, obeduje sa dve, kým sa dočkáte jedla. Verím, že v Moskve je to iné, ale vo Volgograde či Eliste to tak bolo,“ podotkol M. Pavlík.

Samozrejme nezabudli ani na suveníry. M. Pavlík si doniesol Matriošku a kopec zážitkov, R. Ivanko zasa piesok z púšte vo fľaši.

Na záver sa obaja zhodli na jednom. Ak ich Raid Adventure Team osloví aj o rok, tak určite na Silk Way Rally pôjdu s nimi znova.

silkway_res.jpg

Kilometre a kilometre. Pri najdlhšom presune medzi etapami urazili M. Pavlík a R. Ivanko 800 kilometrov.

silkway_res.jpg

Keď v púšti prší. Záver pretekov poznamenali vytrvalé ďažde, ktoré zmenili terén na nepoznanie.

8072d46ac463690d1ea2ff29d90875bf_res.jpg

Servis. Po dojazde z rýchlostnej skúšky, bolo okolo vozidla stále čo robiť. Foto k článku: archív M. P.

Neprehliadnite tiež

Korzár vás poteší vianočným darčekom

Denník Korzár pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Cestu do Uble uzavreli

Podmylo ju, pre autá je nebezpečná.

Študenti by sa mali do opravenej budovy PF UPJŠ sťahovať vo februári

Strecha je po požiari hotová, finišuje sa aj v interiéri.

Zomrel bývalý sólista Opery Slovenského národného divadla Pavol Mauréry

Narodil sa v Solivare pri Prešove, pôsobil aj v Košiciach.

Spadnuté kamene zatarasili turistický chodník v Prielome Dunajca

Štátne lesy TANAP-u turistom odporúčajú vyhnúť sa danej lokalite.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop