Korzár logo Korzár Gemer
Pondelok, 25. marec, 2019 | Meniny má Marián
Nájdete nás na webe

Dobrodružstvo Pavlíka a Ivanka v Rusku

Pred poldruha mesiacom sa Matúš Pavlík a Rastislav Ivanko vrátili z nezvyčajnej cesty po Rusku. Ako asistencia posádky Raid Adventure Team sa zúčastnili Silk Way Rally.

V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát.V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát.(Zdroj: archív M. P.)

Hoci preteky nedopadli podla predstav, zaviedli dvojicu Betliarcanov na miesta, kam sa bežní turisti dostanú len ťažko. Do Ruska cestovali s istými predstavami a obavami, no skutočnosť sa ukázala byť úplne iná.

BETLIAR. Keď pred pár mesiacmi prišla od Ulrichovcov ponuka robiť asistenciu na pretekoch Silk Way Rally v Rusku, oboch Betliarčanov nadchla.

Ako skúsení rely jazdci si samozrejme nemohli nechať ujsť stať sa súčasťou skúseného tímu, ako aj samotných pretekov. Pred samotným štartom to už však bolo niečo iné.

„Váhu zodpovednosti som si uvedomil na štadióne Lužniky počas administratívneho a technického preberanie, ktoré som absolvoval ako jazdec asistenčného auta. Vtedy som si uvedomil veľkú zodpovednosť nás dvoch, aby sme niečo nepokazili, neurobili chybu, či sa niekde zdržali. Uvedomil som si, že my tu kopeme za posádku, aby urobila čo najlepší výsledok. Už to nebolo len také sadnúť do auta a šoférovať. Už len vyjsť z olympijského štadióna Lužniky a dôjsť do Rjazane, nebolo jednoduché. Dovtedy sa vlastne nič podstatné nedialo,“ začal Matúš Pavlík. To už šesťčlenný tím mal za sebou cestu zo Slovenska do Moskvy.

Osemsto kilometrov

Preteky sa začali slávnostným štartom na Červenom námestí v sobotu 7. júla večer. To už však posádka asistenčného auta Iveco bola na ceste do Rjazane.

„Ešte predtým sme si pozreli centrum Moskvy. Do Rjazane bolo okolo dvesto kilometrov. Potrebovali sme natankovať do oboch áut a hlavne sa čo najskôr dostať do postele, lebo na druhý deň nás čakal takmer osemsto kilometrov dlhý presun do Volgogradu,“ uviedol M. Pavlík. Počas neho sa mohli dôverne zoznámiť s ruskými cestami. „Po Rjazaň by som povedal, že to bolo také európske. Potom už však začalo byť také originál ruské. Pochopili sme to už na prvých metroch z letiska. Diery, výtlky a to sa dialo celých 800 kilometrov. Zvládli sme to asi za jedenásť hodín, pričom sme mali úseky, kde sme mohli ísť 50 km/h resp. 30 km/h a tieto rýchlosti sme museli dodržiavať,“ vysvetlil M. Pavlík.

„V tom tridsiatkovom úseku ten čo by išiel 40 km/h musel byť veľmi odvážny. Hlavné cesty boli vyasfaltované, alebo vybetónované, no zbytok nič,“ pripojil sa R. Ivanko.

Do servisnej zóny vo Volgograde došli medzi prvými. Súťažiaci sa medzitým borili s najdlhšou rýchlostnou skúškou, ktorú išli skoro sedem hodín.

Keď došli bolo na Navarre vidieť, že ju nešetrili. Nebolo však treba robiť veľké opravy, len bol problém s palivovým systémom a brzdami.

„Museli sme prečistiť celý palivový systém, vytankovať 300 litrovú nádrž. Bol to náročný deň, začali sme o siedmej večer a skončili o štvrtej ráno,“ priblížil R. Ivanko.

„No neboli sme jediný, iní pokračovali až do rána.“ Presuny v ťažkých terénoch, vypraviť posádku aj seba bolo náročné hlavne na spánok. „Boli sme však na to pripravení. Spali sme ako malé deti, vždy, keď sme mohli.

Blúdenie v púšti

V tretej etape počas, ktorej sa preteky presúvali z Volgogradu do Elisty sa začalo meniť počasie. Kvôli výdatným dažďom sa skracovali trate.

„Čakal nás kratší presun, len 350 km,“ podotkol s úsmevom M. Pavlík. „Od posádky prišla sms, že stoja, že odtrhli rameno. Spojili sme sa s našim „novinárskych“ autom, v ktorom išli Sandra Ulrichová a Pavol Knapek. Nastalo veľké rozhodovanie, kto a ako pôjde k autu. Dostali sme info, že na ceste k autu je 40 km nespevnených. Bolo jasné, že Iveco to nezvládne, museli sme ísť Navarrou. Za ňu sme zavesili vozík. Rasťo išiel do bivaku sa zabývať,“ uviedol M. Pavlík začiatok dobrodružnej cesty.

Išli úplne do cudzieho terénu, trasa neboli ani na mape a hnevala ich navigácia. Navyše sms so súradnicami posádky sa menili a prichádzali s oneskorením.

„Medzitým posádku aj auto naložil ruský doprovod, ktorý však tiež blúdil. My sme posádku míňali o takých sto kilometrov. Na to všetko sme došli neskôr, keď sme analyzovali situáciu, čo sa stalo a prečo to trvalo tak dlho,“ povedal M. Pavlík.

Hodiny v púšti však neboli jednoduché. „Spočiatku to bola sranda. Voziť sa s dvojtonovou vlečkou za Navarrou, pričom s jazdou v takomto teréne nemal skúsenosti nikto. Keď sme prišli do dún, tak som zistil, že to nedáme. Vedeli sme, že nás už chytí tma. Po tme sa púšti jazdiť nesmie, navyše s našimi skúsenosťami. Aj Juraj Ulrich nám písal, aby sme zostali spať, no my sme to chceli dobojovať. Za pomoci miestnych sa nám do podarilo. Vtedy som si uvedomil, že buďme radi, kde bývame. Tri hodiny autom po púšti do najbližšej dediny, to je dosť,“ pokračoval M. Pavlík.

Medzitým R. Ivanko čakal na zvyšok posádky v bivaku. „Najhoršie bolo, že som sa nevedel nikomu dovolať. Rozložil som stany, všetko pripravil a čakal kým prídu. Nadránom doviezli auto na veľkom kamióne. Začali sme riešiť čo budeme robiť. Boli tri hodiny ráno. Vtedy už poriadne lialo. Nechali sme to na ráno. Trvalo nám dve hodiny, kým sme auto zo špeciálu dali dole. Chybu sme opravili behom polhodiny, no posádka už pokračovať nemohla,“ uviedol R. Ivanko.

„Veľmi sme boli z toho sklamaní a dve hodiny sme omieľali, že ideme ďalej,“ povedal M. Pavlík. Posádky totiž mali možnosť jeden deň vynechať. Ulrichovci si však žolika vybrali tým, že nedošli etapu. Tak sa v stredu 11. júla pre jedinú slovenskú posádku na Silk Way Rally preteky skončili.

Zážitky

Pozrieť na preteky sa dvojica dostala vlastne len raz. „Bolo to pri Volgograde, kde sa začínali piesočné duny. Kým množstvo posádok tam malo problémy, naša to zvládla bez chyby,“ uviedol M. Pavlík.

Prvé stretnutie s púšťou hodnotia obaja kladne. „Bol to zážitok,“ zhodli sa obaja. „Pohybovali sme sa od 170 metrov nad morom po 30 metrov pod morom. Zážitok bol tiež vidieť stáda divých koní, ktoré sa tam preháňajú,“ zaspomínal M. Pavlík.

Do Ruska išli s nejakým predstavami, no i obavami. „Strašili nás, čo sa tam deje. No je to iné. Ak sa vám u nás pokazí auto na ceste, nepomôže vám nikto, skôr ešte trúbia. V Rusku zastane auto, potom ďalšie, nikto vás nenechá bez pomoci. Tešil som sa na staré autá, no tie tam nevidno. Len nové a drahé,“ povedal R. Ivanko.

„V Rusku vlastne nie je stredná vrstva, len veľmi bohatí alebo veľmi chudobní. Na vidieku vidieť, akí sú tu ľudia nenároční. Žili pod cárom, za socializmu, už sú naučení, že si majú pomáhať. Toto bolo pre nás príjemné zistenie,“zhodnotil M. Pavlík.

Ďalšia vec, ktorá ich prekvapila bolo, že čas nehral rolu. „Ľudia sa tu nikam neponáhľajú. Tankuje sa hodinu, obeduje sa dve, kým sa dočkáte jedla. Verím, že v Moskve je to iné, ale vo Volgograde či Eliste to tak bolo,“ podotkol M. Pavlík.

Samozrejme nezabudli ani na suveníry. M. Pavlík si doniesol Matriošku a kopec zážitkov, R. Ivanko zasa piesok z púšte vo fľaši.

Na záver sa obaja zhodli na jednom. Ak ich Raid Adventure Team osloví aj o rok, tak určite na Silk Way Rally pôjdu s nimi znova.

silkway_res.jpg

Kilometre a kilometre. Pri najdlhšom presune medzi etapami urazili M. Pavlík a R. Ivanko 800 kilometrov.

silkway_res.jpg

Keď v púšti prší. Záver pretekov poznamenali vytrvalé ďažde, ktoré zmenili terén na nepoznanie.

8072d46ac463690d1ea2ff29d90875bf_res.jpg

Servis. Po dojazde z rýchlostnej skúšky, bolo okolo vozidla stále čo robiť. Foto k článku: archív M. P.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Investment Advisory Guide for Slovakia
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  9. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  7. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  8. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 263
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 413
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 174
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 870
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 905
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 047
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 891
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 775
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 487
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 416

Neprehliadnite tiež

Staré Mesto dvíha ceny na Dominikánskom námestí. Trhovníci nesúhlasia

Predajcovia sú z kroku mestskej časti nešťastní.Nemajú vodu ani toalety.

Malí predajcovia cítia nespravodlivosť. Sťažujú sa aj na zlé hygienické podmienky.

Prešov dáva za skládkovanie odpadov ročne milióny eur

Prešovčania by mohli cenu znížiť aj triedením.

Prekládková stanica odpadu Cemjata.

Nigutovho vodiča zo streľby na Jahodnej vzal súd do väzby

Dôvodom malo byť dlhodobé vyhýbanie sa vyšetrovacím úkonom.

Zraneného Gabriela vyťahujú z auta. Mal zlomenú nohu v holennej časti a nedokázal sa pohnúť. Skončil v nemocnici.

Opäť sa mení parkovacie VZN. Platenie hotovosťou nerieši

Problémy s úhradou parkovného by odstránilo memorandum. Kedy a či sa podpíše, je stále nejasné.

Edo Klena na novom albume Vata provokuje k zamysleniu

Pokrstí ho v prešovskom Stromoradí.

Edo Klena a Klenoty.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop