Korzár logo Korzár Gemer
Nedeľa, 24. jún, 2018 | Meniny má Ján
Nájdete nás na webe

Dobrodružstvo Pavlíka a Ivanka v Rusku

Pred poldruha mesiacom sa Matúš Pavlík a Rastislav Ivanko vrátili z nezvyčajnej cesty po Rusku. Ako asistencia posádky Raid Adventure Team sa zúčastnili Silk Way Rally.

V púšti. Rastislav Ivanko bol v púšti prvýkrát.(Zdroj: archív M. P.)

Hoci preteky nedopadli podla predstav, zaviedli dvojicu Betliarcanov na miesta, kam sa bežní turisti dostanú len ťažko. Do Ruska cestovali s istými predstavami a obavami, no skutočnosť sa ukázala byť úplne iná.

BETLIAR. Keď pred pár mesiacmi prišla od Ulrichovcov ponuka robiť asistenciu na pretekoch Silk Way Rally v Rusku, oboch Betliarčanov nadchla.

Ako skúsení rely jazdci si samozrejme nemohli nechať ujsť stať sa súčasťou skúseného tímu, ako aj samotných pretekov. Pred samotným štartom to už však bolo niečo iné.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Váhu zodpovednosti som si uvedomil na štadióne Lužniky počas administratívneho a technického preberanie, ktoré som absolvoval ako jazdec asistenčného auta. Vtedy som si uvedomil veľkú zodpovednosť nás dvoch, aby sme niečo nepokazili, neurobili chybu, či sa niekde zdržali. Uvedomil som si, že my tu kopeme za posádku, aby urobila čo najlepší výsledok. Už to nebolo len také sadnúť do auta a šoférovať. Už len vyjsť z olympijského štadióna Lužniky a dôjsť do Rjazane, nebolo jednoduché. Dovtedy sa vlastne nič podstatné nedialo,“ začal Matúš Pavlík. To už šesťčlenný tím mal za sebou cestu zo Slovenska do Moskvy.

Osemsto kilometrov

Preteky sa začali slávnostným štartom na Červenom námestí v sobotu 7. júla večer. To už však posádka asistenčného auta Iveco bola na ceste do Rjazane.

„Ešte predtým sme si pozreli centrum Moskvy. Do Rjazane bolo okolo dvesto kilometrov. Potrebovali sme natankovať do oboch áut a hlavne sa čo najskôr dostať do postele, lebo na druhý deň nás čakal takmer osemsto kilometrov dlhý presun do Volgogradu,“ uviedol M. Pavlík. Počas neho sa mohli dôverne zoznámiť s ruskými cestami. „Po Rjazaň by som povedal, že to bolo také európske. Potom už však začalo byť také originál ruské. Pochopili sme to už na prvých metroch z letiska. Diery, výtlky a to sa dialo celých 800 kilometrov. Zvládli sme to asi za jedenásť hodín, pričom sme mali úseky, kde sme mohli ísť 50 km/h resp. 30 km/h a tieto rýchlosti sme museli dodržiavať,“ vysvetlil M. Pavlík.

„V tom tridsiatkovom úseku ten čo by išiel 40 km/h musel byť veľmi odvážny. Hlavné cesty boli vyasfaltované, alebo vybetónované, no zbytok nič,“ pripojil sa R. Ivanko.

Do servisnej zóny vo Volgograde došli medzi prvými. Súťažiaci sa medzitým borili s najdlhšou rýchlostnou skúškou, ktorú išli skoro sedem hodín.

Keď došli bolo na Navarre vidieť, že ju nešetrili. Nebolo však treba robiť veľké opravy, len bol problém s palivovým systémom a brzdami.

„Museli sme prečistiť celý palivový systém, vytankovať 300 litrovú nádrž. Bol to náročný deň, začali sme o siedmej večer a skončili o štvrtej ráno,“ priblížil R. Ivanko.

„No neboli sme jediný, iní pokračovali až do rána.“ Presuny v ťažkých terénoch, vypraviť posádku aj seba bolo náročné hlavne na spánok. „Boli sme však na to pripravení. Spali sme ako malé deti, vždy, keď sme mohli.

Blúdenie v púšti

V tretej etape počas, ktorej sa preteky presúvali z Volgogradu do Elisty sa začalo meniť počasie. Kvôli výdatným dažďom sa skracovali trate.

„Čakal nás kratší presun, len 350 km,“ podotkol s úsmevom M. Pavlík. „Od posádky prišla sms, že stoja, že odtrhli rameno. Spojili sme sa s našim „novinárskych“ autom, v ktorom išli Sandra Ulrichová a Pavol Knapek. Nastalo veľké rozhodovanie, kto a ako pôjde k autu. Dostali sme info, že na ceste k autu je 40 km nespevnených. Bolo jasné, že Iveco to nezvládne, museli sme ísť Navarrou. Za ňu sme zavesili vozík. Rasťo išiel do bivaku sa zabývať,“ uviedol M. Pavlík začiatok dobrodružnej cesty.

Išli úplne do cudzieho terénu, trasa neboli ani na mape a hnevala ich navigácia. Navyše sms so súradnicami posádky sa menili a prichádzali s oneskorením.

„Medzitým posádku aj auto naložil ruský doprovod, ktorý však tiež blúdil. My sme posádku míňali o takých sto kilometrov. Na to všetko sme došli neskôr, keď sme analyzovali situáciu, čo sa stalo a prečo to trvalo tak dlho,“ povedal M. Pavlík.

Hodiny v púšti však neboli jednoduché. „Spočiatku to bola sranda. Voziť sa s dvojtonovou vlečkou za Navarrou, pričom s jazdou v takomto teréne nemal skúsenosti nikto. Keď sme prišli do dún, tak som zistil, že to nedáme. Vedeli sme, že nás už chytí tma. Po tme sa púšti jazdiť nesmie, navyše s našimi skúsenosťami. Aj Juraj Ulrich nám písal, aby sme zostali spať, no my sme to chceli dobojovať. Za pomoci miestnych sa nám do podarilo. Vtedy som si uvedomil, že buďme radi, kde bývame. Tri hodiny autom po púšti do najbližšej dediny, to je dosť,“ pokračoval M. Pavlík.

Medzitým R. Ivanko čakal na zvyšok posádky v bivaku. „Najhoršie bolo, že som sa nevedel nikomu dovolať. Rozložil som stany, všetko pripravil a čakal kým prídu. Nadránom doviezli auto na veľkom kamióne. Začali sme riešiť čo budeme robiť. Boli tri hodiny ráno. Vtedy už poriadne lialo. Nechali sme to na ráno. Trvalo nám dve hodiny, kým sme auto zo špeciálu dali dole. Chybu sme opravili behom polhodiny, no posádka už pokračovať nemohla,“ uviedol R. Ivanko.

„Veľmi sme boli z toho sklamaní a dve hodiny sme omieľali, že ideme ďalej,“ povedal M. Pavlík. Posádky totiž mali možnosť jeden deň vynechať. Ulrichovci si však žolika vybrali tým, že nedošli etapu. Tak sa v stredu 11. júla pre jedinú slovenskú posádku na Silk Way Rally preteky skončili.

Zážitky

Pozrieť na preteky sa dvojica dostala vlastne len raz. „Bolo to pri Volgograde, kde sa začínali piesočné duny. Kým množstvo posádok tam malo problémy, naša to zvládla bez chyby,“ uviedol M. Pavlík.

Prvé stretnutie s púšťou hodnotia obaja kladne. „Bol to zážitok,“ zhodli sa obaja. „Pohybovali sme sa od 170 metrov nad morom po 30 metrov pod morom. Zážitok bol tiež vidieť stáda divých koní, ktoré sa tam preháňajú,“ zaspomínal M. Pavlík.

Do Ruska išli s nejakým predstavami, no i obavami. „Strašili nás, čo sa tam deje. No je to iné. Ak sa vám u nás pokazí auto na ceste, nepomôže vám nikto, skôr ešte trúbia. V Rusku zastane auto, potom ďalšie, nikto vás nenechá bez pomoci. Tešil som sa na staré autá, no tie tam nevidno. Len nové a drahé,“ povedal R. Ivanko.

„V Rusku vlastne nie je stredná vrstva, len veľmi bohatí alebo veľmi chudobní. Na vidieku vidieť, akí sú tu ľudia nenároční. Žili pod cárom, za socializmu, už sú naučení, že si majú pomáhať. Toto bolo pre nás príjemné zistenie,“zhodnotil M. Pavlík.

Ďalšia vec, ktorá ich prekvapila bolo, že čas nehral rolu. „Ľudia sa tu nikam neponáhľajú. Tankuje sa hodinu, obeduje sa dve, kým sa dočkáte jedla. Verím, že v Moskve je to iné, ale vo Volgograde či Eliste to tak bolo,“ podotkol M. Pavlík.

Samozrejme nezabudli ani na suveníry. M. Pavlík si doniesol Matriošku a kopec zážitkov, R. Ivanko zasa piesok z púšte vo fľaši.

Na záver sa obaja zhodli na jednom. Ak ich Raid Adventure Team osloví aj o rok, tak určite na Silk Way Rally pôjdu s nimi znova.

silkway_res.jpg

Kilometre a kilometre. Pri najdlhšom presune medzi etapami urazili M. Pavlík a R. Ivanko 800 kilometrov.

silkway_res.jpg

Keď v púšti prší. Záver pretekov poznamenali vytrvalé ďažde, ktoré zmenili terén na nepoznanie.

8072d46ac463690d1ea2ff29d90875bf_res.jpg

Servis. Po dojazde z rýchlostnej skúšky, bolo okolo vozidla stále čo robiť. Foto k článku: archív M. P.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 649
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 931
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 654
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 529
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 583
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 625
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 130
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 982
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 980

Neprehliadnite tiež

Košiciam sa darí. Nezamestnanosť padla na štyri percentá

Týmito číslami dýchame na krk západu.

ROZHOVOR

Fero Fenič: Všetko v živote som robil pre radosť a v súlade so svedomím

Mal režírovať Pásla kone na betóne, no Zimková ho vraj podrazila.

Máte rovnaký vkus ako známe tváre z filmu a televízie?

Známe osobnosti nám prezradili svoje filmové chúťky.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.


Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop