Korzár logo Korzár Gemer
Streda, 23. august, 2017 | Meniny má Filip

Manželom Ulrichovcom učarovali púštne preteky

V nedeľu sa cestou domov z pretekov Silk Way Rally v Rusku zastavila v Betliari posádka bratislavského Raid Adventure Team, ktorú tvoria manželia Juraj a Daniela Ulrichovci.

Celý tím Raid Adventure tvorilo na Silk Way Rally šesť ľudí. Súťažná posádka D. a J. Ulrichovci sú vpravo.(Zdroj: Peter Podolinský)

Zastávka v Betliari však nebola celkom náhodná. Jednak odtiaľto pochádza dvojica mechanikov tímu, jednak odtiaľto pochádza mama J. Ulricha, ktorý tu zvykom ako dieťa tráviť prázdniny.

BETLIAR. Preteky Silk Way Rally sú obdobou známej súťaže Rally Paríž – Dakar. V tomto roku sa išiel tretí ročník, pričom Ulrichovci sa zúčastnili už druhýkrát. Slávnostný štart pretekov bol 7. júla na Červenom námestí a cieľ bol naplánovaný na piatok 13. júla v meste Geležnik.

Vzhľadom na povodne, ktoré v čase konania zasiahli túto oblasť i mohutné dažde, ktoré komplikovali podujatie, sa organizátori rozhodli vypustiť šiestu etapu a preteky sa končili piatou etapou v meste Majkor. Tam už však jediná slovenská posádka nedošla.

Čo sa stalo

„V tretej sme na 38. kilometri, kvôli povodniam už skrátenej etapy, zlomili predné rameno kolesa. Auto zostalo nepojazdné. Bola síce možnosť opraviť auto a pokračovať s penalizáciou, no transport nášho auta do bivaku trval dvanásť hodín. Problémy nás totiž postihli v najodľahlejšej časti Kalmickej púšte. Do bivaku nás dotiahli organizátori o nejakej štvrtej ráno a do štartu nebolo dostatok času auto opraviť. My sme ho potom síce opravili, ale už nás nechceli pustiť do ďalšej etapy,“ vysvetlil jazdec Juraj Ulrich.

S púšťou už majú skúsenosti, takže v tomto smere obavy nemali. No aj tak to nebolo jednoduché. „Človek si už začína uvedomovať, že sa súťaž pre neho končí. Aj keď si to najprv nechce pripustiť. Stále sme verili v možnosť pokračovať v súťaži. No čím viac ubiehal čas, čoraz viac nám bolo jasné, že končíme. Na závere štartového poľa ide veľký kamaz, ktorý zbiera takéto posádky a viezol nás do bivaku,“ pokračoval J. Ulrich.

Medzitým sa však už asistencia tímu vydala posádku hľadať, aby čím skôr dostali auto do bivaku. „No stratili sa. Okrem transportu nášho auta sme zároveň riešili aj ich hľadanie. Skončilo to dobre a nakoniec sme sa o spomínanej štvrtej ráno zišli všetci v bivaku. Len pokračovať až nedalo,“ smutne podotkol J. Ulrich.

Vypadnutie mrzelo o to viac, že posádka si v predchádzajúcich etapách viedla dobre a v rámci svojej skupiny sa pohybovali okolo piateho miesta.

„Po minuloročnom treťom mieste sme boli zaradený približne v polovici štartového poľa. Odpadlo nám teda predbiehanie pomalších, ako to bolo v minulom roku. Bola to výhoda, pretože sme nešli až v takom prachu. Aj vzhľadom na hrozné počasie, ktoré tam bolo, sa nám išlo dobre,“ zhodnotil úvod súťaže J. Ulrich.

Sklamanie netajila ani navigátorka a manželka Daniela. „Tešila som sa, že by som mohla využiť skúsenosti z minulého roka. Darilo sa nám, neblúdili sme, predbiehali sme ďalšie autá. No technická chyba, ktorá prišla, ma veľmi rozľútostila. No bola to vec, ktorú nemohol nikto predpokladať, auto sa pripravovalo dlhé mesiace, stále to veľa úsilia, no tentokrát to vyšlo takto,“ poznamenala D. Ulrichová.

Čo asi všetkých zaskočilo, boli vytrvalé dažde, ktoré sprevádzali preteky. „Za osem rokov súťaženia v Afrike sme stretli dážď aj na Sahare, občas sa to stane. Ale to, čo sa dialo v Rusku, s tým nepočítal nikto, ani organizátor. Bolo to výnimočné a stále sa museli modifikovať trate. Nakoniec aj samotná súťaž bola o jednu etapu skrátená, lebo do oblasti Geležniku sa vôbec nedalo dostať,“ priblížil J. Ulrich.

Spoločné záujmy

Ulrichovci majú za sebou tri víťazstvá v Rally Budapesť – Bamako, tretie miesto na minuloročnej Silk Way Rally. V roku 2010 získali v cross country tituly v majstrovstvách Slovenska, Česka, Poľska i v zóne strednej Európy. Majú skúsenosť s Rally Paríž – Dakar. Ako sa teda Stredoeurópan dostane k pretekaniu v púšti?

„Je to ťažká otázka, sám hľadám na ňu odpoveď. Bavil nás motošport, dostali sme sa k amatérskym súťažiam offroadov. Začali sme sa v tomto pohybovať. Bolo to pred dvanástimi rokmi. Postupne to tak prišlo. V roku 2004 sme si chceli ísť pozrieť Dakar ako diváci. Poskladali sme si terénne auto a vyrazili sme do Afriky. Tam sme vlastne absolvovali celú trať v rámci doprovodu. Potom sa objavila malá správa o Rally Budapešť – Bamako. Vtedy sme sa rozhodli. Afrika sa nám páči, tak sme išli do toho. Odvtedy na preteky z Maďarska do afrického Mali chodíme každý rok,“ opísal J. Ulrich.

K autám a motorkám inklinovala odmalička aj Daniela. „Spolu sme do šestnástich rokov, spájali nás aj záujmy. Raz sme stretli skupinu ľudí, ktorá chystala cross country na Záhorí. Vtedy sa nám to zapáčilo a začali sme súťažiť a ARO-m. Už to bol vlastne ten prvý piesok, ktorý sa nám zapáčil a keď bola možnosť ísť do Afriky, tak sme ju samozrejme využili. Odvtedy sme tam boli sedemkrát a veľmi radi sa vždy vraciame do afrického piesku,“ povedal D. Ulrichová.

V aute je jej úlohou navigovanie. „Šofér je zodpovedný za posádku, navigátor je zodpovedný za to, aby poslal šoféra správnou cestou. Včas dať vedieť o zmene smeru, jame. Možno si to niekto neuvedomuje, ale my v teréne chodíme aj rýchlosťou 170 km/h a o odbočke je dôležité dať vedieť v dostatočnom predstihu. Musí tiež dávať pozor na checkpointy, kontrolné body, cez ktoré na takých pretekoch ako je Silk Way Rally musí posádka prejsť,“ priblížila D. Ulrichová. Keďže Bamako je skôr navigačná ako rýchlostná súťaž, skúsenosti odtiaľ pomohli. „Naučili sme sa tiež jazdiť v piesku. Vieme už odhadnúť, aký je to piesok, ako treba ísť, no aj tak nevyhneme tomu, že občas zapadneme. No skúsenosti z Afriky sme v Rusku určite využili,“ pokračovala D. Ulrichová.

V zostave tímu bola tomto roku aj aj dcéra Sandra.

„Odmalička chodila s nami po pretekoch. Navyše už desať rokov organizujeme Baja Slovakia. Stále bola v kolobehu a pred pár rokmi začala jazdiť na štvorkolke. Ona je tiež taký závodník. Keď sme na jednej súťaži a všetci pretekáme, tak nás označujú ako „crazy“ rodinu. Každý z nás sa navlečie do kombinézy a ide súťažiť,“ ozrejmila s úsmevom D. Ulrichová. Na Silk Way Rally bola S. Ulrichová v úlohe tlačovej tajomníčky.

Čaro Afriky

Hovorí sa, že Afrika má svoje zvláštne čaro, ktoré núti ľudí sa tam stále vracať. Dá sa povedať, čím to je?

„Neviem, čím to je. Viem, že to funguje aj na nás, na našich známych, ktorí jazdia rôzne africké súťaže. Keď človek prepadne Sahare, má potrebu sa tam stále vrátiť. Je to taká droga. Je to niečo úplne iné, ako tu poznáme my. Iná mentalita, krajina, ináč plynie čas. Funguje to aj na nás, že sa tam stále chceme vrátiť. Je tam nádherne,“ vyznal sa J. Ulrich.

Afrika prináša aj nebezpečné situácie. „Za tých sedem rokov môžeme povedať, že súťaž nie je nebezpečnejšia ako iné. Ak človek dodržiava základné zásady. Napr. že sa nemá jazdiť v noci. Ak idete v noci, musíte rátať s tým, že sa niečo môže stať. Tak ako u nás aj tam sú dobrí i zlí ľudia,“ uviedla D. Ulrichová.

„Ak je súťaž v Afrike, organizátor sa dohodne s vládou. Vedia o nás, v bivakoch nás strážia vojaci. Je vidieť snahu. V tom roku, keď zrušili Dakar, sme boli presne na tých istých miestach, kadiaľ mal ísť. Videli sme tam tisíce vojakov. Chceli ukázať, že sa o súťaž dokážu postarať. Ono vždy sa dá vyhovoriť na to či ono, prečo súťaž tam alebo tam nemôže ísť a prečo má ísť inde.“

Priateľstvá

Za tie roky na afrických cestách si Ulrichovci našli veľa priateľov či známych.

„Trasy sa síce menia, ale bivaky či ciele denných etáp sú prevažne v tých istých miestach. Samozrejme, že už tam máme kopec známych. Poznajú nás na konkrétnych benzínových pumpách či obchodoch. Máme známych v Maroku, u ktorých sa zastavujeme cestou späť z Bamaka. Nakŕmia a postarajú sa o nás,“ povedal J. Ulrich.

Stávajú sa aj bizarné príhody. „Teraz sa nám jedna stala, keď sme išli z Ruska. Na rusko – ukrajinskej colnici nás zastavoval motorkár. Je to to český novinár, ktorý točí prírodopisné dokumenty. Stretli a rozprávali sme sa s ním dvakrát v živote. Zoznámili sme sa s ním v Senegale a po šiestich rokoch sme ho stretli na rusko – ukrajinskej colnici. Sme síce kamaráti, ale na Slovensku či v Čechách sme sa nestretli. Raz sme ho ešte zahliadli v Burkina Faso. Sú to také medzinárodné priateľstvá. Teraz nám pribudol kopec známych v Rusku,“ opísal J. Ulrich.

Plány

Najbližšie čaká posádku Raid Adventure teamu podujatie cross country Baja Poland, čo sú zároveň aj preteky svetového pohára.

„Chceme odjazdiť cross country sezónu a samozrejme uvažujem o Afrike. Neviem, čo sa podarí, no niečo určite áno, ale či to bude Bamako, Dakar uvidíme. Zvažujeme na jar ísť svetový pohár v Arabských emirátoch. Takže niečo z toho,“ uzavrel J. Ulrich.

ico

Z technických dát

Nissan Navara D40 Double Cab, T2
C. homologácie F.I.A.: T2-2006, Výrobca: Nissan Motor Co.,LTD., Obchodné označenie: Navara Double Cab D40, Objem motora: 2488,5 ccm
Úprava výkonu motora - MM Racing - 222PS, 464Nm
Kovo-keramická spojka - XTREME OUTBACK
Brzdy - DBA + CARBONE LORRAINE
Rally computer 2x Tera Trip
Pneu - FEDIMA F-GUIDE COMPETITION 235/85 R16

podľa www.raid–adventure.com

Neprehliadnite tiež

Popradský primátor Jozef Švagerko je pripravený odstúpiť

V písomnom vyjadrení sa ospravedlnil za udalosti posledných dní.

Auto s tínedžermi vyletelo z cesty a zhorelo

Hrozivá nehoda v Paňovciach sa stala v stredu ráno.

Prípad vraždiaceho policajta je už na súde

Krajská prokuratúra. Motív konania obvineného nám nie je známy.

Pozemky napojili načierno. Raši tam cvičí

Mesto umožnilo, aby sa popri jeho stavbe budovalo bez papierov. Ešte aj zavádzalo.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Najčítanejšie na Gemer Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 649
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 961
  3. Od septembra opäť po starom 2 816
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 850
  5. Ako sme jazdili v socializme 1 641
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 632
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 434
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 269
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 143

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop