S návrhom nového cestovného poriadku, ktorý pripravila Železničná spoločnosť Slovensko, nie sú spokojné viaceré samosprávy. Škrtanie vlakových spojov sa v ňom dotklo aj trasy medzi Jesenským, Tornaľou, Plešivcom a Turňou nad Bodvou.
TORNAĽA/PLEŠIVEC. Medzi stanicami Jesenské, Tornaľa, Plešivec a Turňa nad Bodvou by podľa navrhovaného grafikonu mali jazdiť len rýchliky, a už nie regionálne vlaky.
Návrh je zatiaľ v pripomienkovom konaní. Na pripomienky je čas do konca augusta. Nový grafikom bude platiť od 9. decembra.
Ministerstvo dopravy chce zachovať tie trate, kde sú primerané počty cestujúcich.
„Na základe analýz od výskumného ústavu sme dospeli k tým tratiam, o ktoré nie je záujem. Celkový prúd cestujúcich nie je dostatočný,“ vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
„Na spomenutom úseku je 65 až 100 denných cestujúcich,“ argumentuje hovorca. Zdôrazňuje, že nie je možné uchovať v nadchádzajúcom úspornom období doterajší veľmi nehospodárny režim vlakovej dopravy na málo využívaných tratiach.
„Najmä ak vlaková doprava súperí s prímestskou autobusovou dopravou, oveľa efektívnejšou pri dennom prúde do 500 cestujúcich v jednom smere,“ dodal M. Kóňa.
Tornaľa už poslala protest
Prednosta Mestského úradu v Tornali (okr. Revúca) Lajos Balajti nám potvrdil, že protest proti novému grafikonu už poslali ministerstvu dopravy aj ŽSSK.
V ňom žiadajú o zachovanie osobnej dopravy. „Dúfame, že naše pripomienky budú akceptované,“ verí prednosta.
Zrušením osobných vlakov sa ľuďom skomplikuje dochádzka za prácou, ale aj za zdravotníckymi a sociálnymi službami.
„Diaľkových autobusov k nám chodí ako šafranu. Premávajú 2 páry rýchlikov, sem–tam osobný. Ten využívajú zamestnanci z priemyselného parku, ale rovnako aj študenti,“ povedal Balajti.
V Plešivci je málo cestujúcich
Železničná stanica v Plešivci vo väčšine prípadov zíva prázdnotou. „Je pravdou, že vlakmi jazdilo málo ľudí. Ale dôvodom je, že nie sú prípoje,“ povedal sklamane sprievodca. Jednoduchšie je preto naložiť sa do auta a odviezť tam, kam človek potrebuje.
Podľa sprievodcu už teraz jazdí málo osobných vlakov. „Nedoriešený je však celý systém,“ myslí si. Najväčší problém vidí v tom, že takéto veci riešia kompetentní od stola.
Počas našej návštevy bola čakáreň prázdna. Predavačka sa potešila, že predá nejaký lístok a bude mať tržbu. „Veľmi málo ľudí chodí,“ povedala sklamane.
Ľudia sú sklamaní
Niektorí cestujúci neskrývajú svoje sklamanie. „Niežeby sa snažili rozanalyzovať, kde im utekajú ľudia a ako by mohli pomeniť a zlepšiť služby, ale hneď vlaky rušia,“ myslí si cestujúci Emil, ktorý využíva železničnú dopravu pravidelne.
Patrik Gömöri cestuje vlakmi pravidelne do školy. To, či rušenie vlakov nejako ovplyvní jeho cestovanie, ešte nevie.
„Zatiaľ som sa nikdy nezamýšľal nad tým, akým vlakom cestujem. Zariadim sa podľa toho, až keď to bude aktuálne,“ povedal.
Rezort dopravy odporúča obciam a mestám, aby si priamo u dopravcu objednali osobné vlaky.
„Ak aj štát uvažuje o ukončení objednávania osobnej železničnej dopravy, nijako to nevylučuje možnosť miest a obcí tohto regiónu alebo aj iných záujemcov vstúpiť do rokovania s dopravcami v železničnej osobnej doprave a objednať si u nich vykonávanie osobnej železničnej dopravy podľa svojich potrieb,“ dodal hovorca ministerstva.
Autor: tin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer