Mestský úrad (MÚ) v Rožňave čaká personálny audit. Poslanci mestského zastupiteľstva (MZ) dúfajú, že na základe jeho výsledkov sa podarí zefektívniť chod úradu a ušetria sa nemalé finančné prostriedky.
ROŽŇAVA. Do rozpočtu mesta na rok 2012 sa podarilo poslancom zahrnúť aj návrh ich kolegu Karola Kováča (nez.) o personálnom audite v maximálnej hodnote 8–tisíc eur.
Východiskom spomínaného auditu má byť komplexná analýza schopností zamestnancov MÚ, efektivity nimi vykonávanej práce, s prihliadnutím na ich slabé a silné stránky. Poslanci veria, že podrobné informácie pomôžu vytvoriť priestor na úsporu financií.
Od posledných komunálnych volieb v roku 2010 sa personálny audit na mestskom úrade presadiť nepodarilo. Primátor mesta Vladislav Laciak (nez.) viackrát uviedol, že zasahovanie do personálnych otázok MÚ nepripustí a považuje to za výhradne svoju kompetenciu.
Iniciatívu v podobe presadenia auditu očakávali niektorí poslanci od novej prednostky Dariny Repaskej. Nestalo sa.
Poslanec: Môžeme ušetriť na mzdách
Do rozpočtu mesta na rok 2012 sa audit nakoniec dostal až na návrh Karola Kováča (nez.). Poslanec verí, že na mzdách zamestnancov bude možné ušetriť.
„Už minulý rok na jar som navrhoval, aby sme sa zaoberali personálnym auditom. Týka sa to aj efektívneho fungovania všetkých preddavkových a rozpočtových organizácií. Vykonanie auditu je nevyhnutné a naďalej na ňom trvám. Na základe neho bude možné ušetriť viac mzdových prostriedkov ako navrhovanými škrtmi na papieri,“ uviedol na rokovaní zastupiteľstva Kováč.
Ušetrené financie by mali ísť podľa Kováča predovšetkým na mestskú políciu a na propagáciu mesta ako takého. S jeho návrhom sa nakoniec stotožnila aj výrazná väčšina poslancov. Primátor prijaté uznesenie nijako nekomentoval.
Prednostka MÚ Darina Repaská si nie je istá, či sa investované prostriedky aj adekvátne vrátia. Podľa jej slov záleží najmä na správnej aplikácii výsledkov personálneho auditu.
„Návratnosť sa nedá jednoznačne vyčísliť. Pokiaľ sa výsledky správne aplikujú, mali by sa v konečnom dôsledku zhmotniť v adresnosti, plynulosti, presnosti a efektívnosti vykonávaných činností,“ myslí si Repaská.
Firmu vyberú verejným obstarávaním
Personálny audit sa bude týkať všetkých 67 zamestnancov mestského úradu. Financie na vykrytie auditu poslanci získali znížením reprezentačného fondu mesta.
Firmu, ktorá audit vykoná, vyberú prostredníctvom verejného obstarávania. Na to má mesto špeciálnu smernicu pre zadávanie zákaziek s nízkymi hodnotami. „Subjekt, ktorý by mal personálny audit vykonať, musí mať preukázateľné skúsenosti a prax, v prvom rade s dôrazom na oblasť verejnej správy,“ uviedla Repaská.
Samotné výsledky personálneho auditu nie sú ale pre vedenie mesta automaticky záväzné. Majú skôr informačný a poradný charakter.
„To, ako sa so závermi a odporúčaním personálneho auditu bude nakladať, je v rozhodovacej právomoci štatutárneho orgánu,“ dodáva Repaská. Tým je podľa zákona primátor Vladislav Laciak.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer