Knižnice na Slovensku riešia dlhodobo nevrátené knihy súdnou cestou a prostredníctvom právnických firiem. V susednom Poľsku na to majú Národný register dlžníkov.
ROŽŇAVA/SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Naše knižnice posielajú nedisciplinovaným čitateľom sériu upomienok s pokutou.
Pokiaľ zábudlivci neposlúchnu ani posledné výzvy, dávajú knižnice pohľadávky právnikom a tí vec podstúpia súdu.
Knižnice v susednom Poľsku využívajú Národný register dlžníkov. Akonáhle sa ľudia v registri ocitnú, majú problém získať nový telefonický paušál alebo úver v banke.
Mnohým knižniciam v Poľsku už došla trpezlivosť pri naťahovaní sa s nezodpovednými čitateľmi a začali využívať možnosti Národného registra dlžníkov.
Za niekoľko nevrátených kníh sa používateľom knižníc môže výrazne skomplikovať život. Nedostanú nič na splátky, neposkytnú im úver v banke, telefónny operátor s nimi nepodpíše novú zmluvu, dokonca im nemusia zapojiť ani káblovú televíziu.
Knihy sú drahé
Na Slovensku podobný národný register chýba, všetky sú iba súkromného charakteru. Tie využívajú predovšetkým bankové subjekty alebo jednotlivé štátne inštitúcie.
„Nákup kníh je drahá záležitosť a kníh je vo všeobecnosti málo. Poľskí kolegovia to spravili v súlade s ich zákonmi. U nás na to zatiaľ nemáme legislatívny rámec. Bolo by to ale určite zaujímavé, pokiaľ by to zaviedli aj na Slovensku,“ myslí si Daniela Džuganová, predsedníčka Slovenskej asociácie knižníc.
V Gemerskej knižnici Pavla Dobšinského v Rožňave upozorňujú zábudlivcov upomienkami. Celkovo evidujú 700 nevrátených knižničných jednotiek od približne 200 čitateľov.
„Medzi týmito knižkami sú aj dlhodobo nevrátené. Máme 5 upomienok, z toho prvá a druhá nie sú písomné. Ďalšie už zasielame na poštovú adresu používateľa. Ak nahlásil dotyčný aj svoje mobilné číslo, dostane upozornenie o blížiacom sa termíne ukončenia výpožičky aj formou SMS,“ hovorí riaditeľka knižnice Iveta Kyselová.
Pokuty sú nízke a pohybujú sa od 0,50 eura do 5 eur za poslednú upomienku. Po poslednej má čitateľ zastavené všetky služby a ak knihy nevráti, knižnica rieši pohľadávku právnou cestou.
„Žiaľ stále máme používateľov, ktorí neakceptujú tieto výzvy a robia si vlastnú knižnicu doma a to aj v prípade, že daný titul už nepotrebujú. Nevrátené pôžičky rieši právnická firma, ktorá tieto pohľadávky za nás vymáha. Časť sa nám vráti, časť je finančne uhradená. Je to však časovo aj finančne namáhavé,“ tvrdí Kyselová.
Spišská knižnica dala vlani tisíce upomienok
Spišská knižnica uplatňuje voči nedôsledným čitateľom podobný systém piatich upomienok. Výška pokuty je od 1 eura po 8 eur za 4. upomienku. Tá posledná je už predsúdna.
„Za rok 2011 evidujeme 3 475 upozornených registrovaných čitateľov. Zo 117 kníh sa nám do dnešného dňa stále nevrátilo 42. Čo sa týka upomienok, návratnosť je takmer 95–percentná vzhľadom na to, že v poslednej z nich čitateľov upozorňujeme na vymáhanie knihy v sprievode polície. Za posledných 10 rokov sa tak stalo dvakrát,“ konštatuje Zuzana Podvojská, vedúca služieb v Spišskej knižnici.
V Spiššskej ako aj v Rožňavskej knižnici v rámci Týždňa slovenských knižníc (26.3 – 31.3) pripravujú pre čitateľov odpustenie pokút z omeškania. „Samozrejme pokiaľ čitateľ vráti upomínané knihy,“ dodáva Podvojská.
Zistili sme
Knižnice musia byť nekompromisné
Najväčšou knižnicou na Slovensku je Slovenská národná knižnica (SNK) v Martine.
„Dlhodobo nevrátené knihy neevidujeme. Pokiaľ čitateľ v danej lehote neuposlúchne v poradí štvrtú upomienku, právnik knižnice vec postúpi na súd. Ten rozhodne v skrátenom konaní a vydá platobný rozkaz na finančnú náhradu,“ hovorí Darina Janovská zo SNK Martin.
Pokiaľ dotyčný finančnú sankciu nezaplatí, súd vec postúpi exekútorovi, a ten pohľadávku vymáha.
„Je potrebné, aby knižnice dávali každú pôžičku čitateľovi osobne podpísať. Pokiaľ chcú byť pri vymáhaní pohľadávok pre súdom úspešní, musia zároveň dôsledne evidovať jednotlivé zaslané upomienky,“ tvrdí Janovská.
jak
Autor: jak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer