Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Gemerské cesty sú plné výtlkov, vodiči hromžia

Vodičom jazdiacim po cestách I. triedy v Rožňavskom okrese, hoci nielen tam, tečú nervy. Cesty sú plné výtlkov, veľkých dier, pomedzi ktoré autá kľučkujú.

Soroška. Cesta pripomína tankodróm.Soroška. Cesta pripomína tankodróm. (Zdroj: Stela Krausová)

Niektoré úseky ciest v okrese sa stávajú nebezpečnými práve preto, že kvôli výtlkom vodiči častokrát prechádzajú do protismeru.

ROŽŇAVA. "Takéto cesty tu budú asi len dovtedy, kým vodiči neprídu na to, že môžu žiadať od cestárov aj odškodné za škody, ktoré neboli spôsobené nimi, ale zlým stavom ciest. Keď cestári zistia, že viac ich stojí vyplácanie vodičov než údržba ciest, tak možno konečne nájdu aj peniaze na tie cesty," rozčuľoval sa cez víkend jeden z vodičov, prechádzajúci horským priechodom Soroška až do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takmer celý okres potrebuje nový koberec

Vodičov, ktorí o možnosti odškodnenia vedia a boli aj úspešní, podľa našich informácií pribúda každým rokom. Dobre vedia, že si musia zabezpečiť fotografie z miesta nehody, doplniť ich policajnou správou a potvrdiť aj svedkom nehody. Ostatné sa už rieši v spolupráci s poisťovňou. Cesty I. triedy v Rožňavskom okrese spravuje Slovenská správa ciest. Vedúci jej pracoviska v Rožňave Ján Demko potvrdil, že v okrese je približne 40 kilometrov, ktoré by bolo potrebné súvislo opraviť. Zlý stav je okrem Sorošky aj v Jablonove nad Turňou, medzi Betliarom a Gemerskou Polomou, pri Nižnej Slanej, Gočove, Vlachove, v Stratenej, v Plešivci... Opravu týchto ciest na objednávku Slovenskej správy ciest zabezpečuje Správa ciest Košického samosprávneho kraja, stredisko v Rožňave. Jeho vedúci Peter Kliment informoval, že v priebehu celého víkendu opravovali cestu od Hrhova až po Gemerskú Panicu.

SkryťVypnúť reklamu

Vedľa opravených sa objavujú nové diery

Včera boli cestári podľa neho zase v Jablonove a na Soroške. V pondelok však Soroška pripomínala opäť tankodrom. "Výtlky sme opravovali materiálom, z ktorého máme menej. Preto sme opravovali len to najnutnejšie. Avšak vedľa opravných výtlkov sa nám objavujú ďalšie, nové diery. To je v miestach, kde bola zamrznutá spodná voda a stačí, ak nimi prejde ťažké vozidlo, ktoré ich roztlačí. Máme úseky, ktoré sú už tak poplátané, že už sa poriadne opraviť ani nedajú. Jednoznačne by bolo treba kobercovú úpravu, nový súvislý povrch," hovorí P. Kliment.

Najpodstatnejšia je prevencia a tá neexistuje

Ján Demko má rovnaký názor. Avšak novému povrchu ciest bráni nedostatok financií. "Nový koberec, to by bolo najideálnejšie riešenie na súčasný stav ciest, ale chýbajú peniaze. Aj spôsob opravy výtlkov v zime je finančne náročný. Používame na to takzvanú studenú obaľovanú zmes. Tá je však štyrikrát drahšia, než tá, ktorú používame v lete. Aj preto sa cez víkend opravovali len tie najhoršie úseky." Ďalší spôsob je nasypávať do výtlkov posypový materiál, no ten sa musí dennodenne dopĺňať, lebo ho autá vyjazdia. "Ak by sme takémuto stavu ciest takmer každú zimu chceli zabrániť, potrebovali by sme dodržať pravidelnosť opráv. Na jeden úsek cesty by sme sa kvôli údržbe a prevencii mali vrátiť po 8 rokoch. Ale situácia je taká, že sme schopní vrátiť sa tam po 20 rokoch. A to je zrejme tá najpodstatnejšia príčina, prečo sú cesty také, aké sú," dodal J. Demko.

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršie sú teplotné zmeny

Na cesty podľa neho najhoršie vplývajú teplotné zmeny. Plusové teploty sa striedajú s mínusovými. "Keď sa ľad a sneh roztápa, voda zatečie, no keď potom príde mráz, všetko to zamrzne a asfalt roztiahne. Ak sa to zopakuje dva, trikrát do týždňa, vznikajú praskliny a výtlky. Do toho treba pripočítať aj nadmernú intenzitu dopravy, najmä kamióny. Pribudlo ich, lebo niektorí využívajú úseky, nezaradené do mýtneho systému a skracujú si cestu." Ani podľa P. Klimenta Soroška už nevyhovuje súčasnej intenzite dopravy.

vytlky_2_latanie_ela_res.jpg
Látanie. Soroška by potrebovala nový súvislý povrch, niektoré jej časti sa už viac zalátať vraj ani nedajú. Foto: Stela Krausová

vytlky_3_kluckovanie_ela_res.jpg
Ak sa chce vodič takýmto dieram vyhnúť, nemá inú možnosť, ako prejsť do protismeru. V zákrute, a nielen tam, je to však nebezpečné. Foto: Stela Krausová

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 488
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 734
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 348
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 010
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 062
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 242
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 817

Blogy SME

  1. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  2. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  3. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  4. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  5. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  6. Anna Miľanová: Medvedík...
  7. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  8. Martin Borecky: Život je fajn
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 888
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 736
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 210
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 027
  5. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 962
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 700
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 802
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 2 025
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vladimír Bednár.

Svet zažíva najväčšie jadrové napätie od kubánskej krízy, hovorí.


a 1 ďalší 23 h
Protest v réžii Smeru, Hlasu a SNS pred prezidentským palácom.

Bremeno nepomenovanej viny a hnusných nemorálnych činov si nesieme všetci až do hrobu.


Magda Vášáryová 4. okt
Rudolf Huliak na proteste v Banskej Bystrici.

Už majú viac členov ako Hlas.


24 h
Pracovníci záchranných zložiek zasahujú po útoku na mesto Záporožie.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  2. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  3. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  4. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  5. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  6. Anna Miľanová: Medvedík...
  7. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  8. Martin Borecky: Život je fajn
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 888
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 736
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 210
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 027
  5. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 962
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 700
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 802
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 2 025
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie