Špecializuje sa na vytvorenie individuálneho učebného plánu pre deti s poruchami učenia či správania sa. Navštevovať ho môžu aj klienti so zdravotným postihnutím.
ROŽŇAVA. Zriaďovateľom Centra špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), ktoré v Rožňave funguje od roku 1999, je Krajský školský úrad v Košiciach. V okrese Rožňava sa nachádzajú iba dve takto orientované poradne, a to v Rožňave a v Dobšinej.
Odborná starostlivosť len so súhlasom rodiča
"Naše centrum má sídlo v Špeciálnej základnej škole internátnej (SŽŠI) v Rožňave a zameriava sa na poskytovanie odborných poradenských činností a následnú odbornú individuálnu starostlivosť deťom aj mládeži," vysvetlila vedúca CŠPP v Rožňave Adrien Hroncová.
Jednou z odborných činností je aj komplexná psychologická či špeciálno-pedagogická diagnostika a poradenstvo. Centrum ho poskytuje žiakom svojho zariadenia, ktorým je špeciálna základná škola, ale aj ambulantným klientom, ktorými sú deti od materských až po stredné školy. "Všetky odborné činnosti a tiež poradenstvo, ktoré ponúkame, je možné iba na základe požiadaviek a písomného súhlasu školy a zákonného zástupcu dieťaťa," vysvetlila vedúca centra, ktoré tvorí spolu 7 odborných pracovníkov s vlastnou špecializáciou ako špeciálni pedagógovia, psychológ, sociálny pracovník či logopéd.
Väčšinu klientov tvoria žiaci prvého stupňa
"Z celkového počtu 181 klientov ŠZŠI v Rožňave je 138 žiakov, ktorí v plnom rozsahu zvládajú jej učivo, 16 žiakov má vytvorený individuálny učebný plán, 21 žiakov z celkového počtu má ťažké mentálne postihnutie. Títo sú oslobodení od dennej dochádzky, teda ich v našej poradni vzdelávame individuálne," spresnila A. Hroncová.
V ambulantnej starostlivosti má centrum spolu 647 klientov. "Celkovo máme za školský rok 2008/2009 spolu 854 klientov. Väčšinu z tohto počtu tvoria žiaci prvého stupňa základných škôl, no výnimkou nie sú ani stredoškoláci. Tieto počty sa z roka na rok zvyšujú. Ambulantné sedenia sa vykonávajú pri takzvaných špecifických poruchách učenia žiaka, ako je dyslexia, dysgrafia."
To zjednodušene znamená, ak má dieťa problémy s písaním, čítaním či počítaním, pravopisom a inými. "Tieto deti majú v školách navrhnuté buď úpravy vo výučbe, alebo je im vytvorený individuálny učebný plán."
Poradňa sa venuje aj odbornej starostlivosti deťom s mentálnym a viacnásobným postihnutím. Tie sú zaradené buď do špeciálnych základných škôl, alebo aj do základných škôl, záleží od stupňa ich postihnutia. "V základných školách sú takéto deti buď individuálne začlenené do kolektívu, alebo zaradené do špeciálnych tried v základnej škole, ktoré máme v Rožňave zatiaľ iba dve," spresnila A. Hroncová.
Dôležitá je aj spolupráca rodičov
Pre zlepšenie kvality svojej práce sa centrum rozhodlo vypracovať anonymné dotazníky pre rodičov klientov, ktoré sa zameriavali na ich názory o fungovaní centra. Vo svojich odpovediach boli rodičia v priemere s prácou špeciálnych pracovníkov spokojní, odvolávali sa však na častejšie počty návštev. "Priemerná frekvencia návštevnosti je raz do mesiaca. Z hľadiska vysokého počtu klientov nie je možné uskutočniť ich častejšie," vysvetlila Hroncová. "Na sedení deťom individuálne podľa potreby zadáme úlohy, ktoré by mali precvičovať aj doma, v spoločnosti rodiča. Ak však rodič tieto cvičenia zanedbá, nemožno čakať u dieťaťa zlepšenie."
Podľa Hroncovej navštevuje centrum množstvo klientov, ktorí sa po určitom čase zlepšili a učivo zvládali ďalej bez problémov. "Každé dieťa je však iné, tak ako jeho plán výučby. Máme deti, ktoré k nám chodia rok, dva a neskôr nás navštívia iba kontrolne. Niektoré zasa potrebujú naše vyjadrenie až k maturitným skúškam," vysvetlila. "Snažíme sa so všetkými vychádzať priateľsky a pomôcť im. Ak učivo zvládajú ťažšie, my im chceme pomôcť nájsť náhradné riešenie, " vyjadrila sa Adrien Hroncová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer