GEMER. O spôsobe hodnotenia jednotlivých vyučovacích predmetov rozhodne riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade. Hodnotiť žiaka budú buď klasifikáciou (teda známkovaním), slovným hodnotením, alebo kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia.
Prváčikov zrejme budú klasifikovať
„V pondelok zvolá naša škola poradu a rozhodneme, ako ďalej postupovať v hodnotení," vyjadril sa riaditeľ ZŠ na Zlatej ulici v Rožňave Richard Szőlős. „Doposiaľ naši prváčikovia dostávali iba slovné hodnotenie, uvidíme, či pri tomto systéme zostaneme aj naďalej," zamyslel sa. Kým doteraz boli prváčikovia odmenení polročným vysvedčením v hravej forme, po novom budú dostávať riadne tlačivo s hodnotením.
„Pre školy je to jeden veľký chaos," vyjadrila sa riaditeľka ZŠ na Ulici pionierov v Rožňave Erika Mihalovičová. „Metodické pokyny sa menili už v decembri a odvtedy sa ešte dvakrát upravili v januári. Vtedy sme ani presne nevedeli, ako budú tohtoročné vysvedčenia vyzerať," povedala. „Prvákov sme doposiaľ na konci roka hodnotili slovne, no zrejme bude lepšie, ak prejdeme na systém klasifikácie." Podľa slov riaditeľky budú týmto spôsobom prváci lepšie motivovaní, pretože číselné známkovanie si skôr osvoja.
Riaditeľka: Slovné hodnotenie je zavádzajúce
Pri vysvedčeniach s klasifikáciou sa slovný komentár podľa nového metodického pokynu za príslušný polrok nedopĺňa. „Systém klasifikácie je objektívnejší, slovné hodnotenie je podľa mňa dosť zavádzajúce," zamyslela sa E. Mihalovičová. Vysvedčenie so slovným hodnotením sa môže po novom doplniť o slovný komentár za príslušný polrok. „Je tam priestor iba na niekoľko slov, musíme si dobre zvážiť, pre aký systém sa rozhodneme," dodala riaditeľka.
Učitelia: Máme zviazané ruky
V novom metodickom pokyne sa uvádzajú štyri stupne slovného hodnotenia žiaka. Prvým je dosiahol veľmi dobré výsledky, nasleduje stupeň dosiahol dobré výsledky, tretím stupňom je dosiahol uspokojivé výsledky a posledným je dosiahol neuspokojivé výsledky. V pokyne je ďalej stanovené, že sa touto formou hodnotia výsledky v jednotlivých predmetoch prípravného, nultého, prvého až štvrtého ročníka.
Pedagógovia tvrdia, že takto nemajú dostatok priestoru na optimálne ohodnotenie študijných výsledkov žiaka. „Učitelia majú v slovnom hodnotení zviazané ruky," pridala sa k názoru aj riaditeľka ZŠ na Hviezdoslavovej ulici Eva Polyaková.
Povedala, že doteraz ich škola slovne hodnotila žiakov iba na špeciálne odporúčanie od psychológa. „Títo žiaci boli určitým spôsobom intelektovo odlišní. Učiteľ sa však mohol v slovnom hodnotení rozpísať a nie pridŕžať sa akejsi štvorbodovej stupnice," vysvetlila. Žiak týmto spôsobom nebol porovnávaný s dosiahnutými výsledkami iných detí. Podľa tohto hodnotenia sa dali porovnávať jeho výsledky učenia v minulosti a zároveň sa mohlo sledovať žiakovo ďalšie napredovanie. „Zrejme slovné hodnotenie nebudeme využívať ani v budúcnosti, iba ak pri žiakoch s individuálnym vzdelávaním, na odporúčanie psychológa," spresnila.
U prvákov je lepší postupný prechod
„Zmena metodických pokynov, ktorá nadobudla platnosť až teraz v máji, je voči žiakom aj pedagógom neférová a nesystémová," vyjadril sa riaditeľ ZŠ Š. M. Daxnera v Rimavskej Sobote Viliam Vidinský. „Žiaci by mali vedieť hneď na začiatku roka, akou formou budú na vysvedčeniach ohodnotení. Preto si myslím, že v máji je dosť neskoro robiť nejaké zmeny pre tento školský rok," vyjadril sa.
Školu ešte čaká konzultácia so zriaďovateľom aj s pedagogickou radou. „Až potom sa rozhodne, ako ďalej. Prvákov zrejme aj naďalej budeme hodnotiť slovne. Prikláňame sa k alternatíve, že je lepšie začať pri nich so slovným hodnotením a postupne vo vyšších ročníkoch ho kombinovať," zamyslel sa V. Vidinský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer