prvý krát rozpočet v príjmovej časti vo výške 286,6-milióna korún, čo je takmer štyrikrát viac ako v predchádzajúcich rokoch. Hlavné navýšenie príjmov pochádza z financií na školstvo, na ktoré po delimitáciií kompetencií príde do mesta zo štátnej kasy 100 miliónov.
Bežné príjmy a výdavky sú postavené ako vyrovnané vo výške 180,2-milióna korún, pričom ich väčšiu časť tvoria spomínané školské peniaze. Pri letmom pohľade na pomer príjmov a výdavkov za 231,1 milióna, zaujme prebytok 55,5 milióna korún. Po podrobnejšom preštudovaní jednotlivých rozpočtových položiek však vyjde najavo, že skutočný prebytok je nulový, nakoľko 43,5 milióna korún predstavujú pohľadávky mesta, v drvivej väčšine voči 1. Rožňavskej a.s. a 12 miliónov je predpokladaný príjem za budúci predaj mestského pozemku pri ZŠ na Komenského ulici. Navyše sú tieto prostriedky účelovo viazane na prvú etapu dostavby krytej plavárne, na ktorú sa pripravuje projektová dokumentácia. Časovanou bombou pre mesto je však pôžička 1. Rožňavskej na dostavbu domu kultúry, ktorú eviduje ako pohľadávku voči tejto vlastnej firme a jej vysporiadanie ostáva nejasné.
Neisté kapitálové príjmy
Konštrukcia rozpočtu má viacero slabín najmä v kapitálových príjmoch a ich výška plnenia je otázna. Počíta napríklad s príjmami za ešte neuskutočnené predaje: hotela Šport (3,5 mil.), pozemku nad čerpacou stanicou Avanti pre firmu Refin (5 mil.), na ktorom by mal vyrásť obchodný dom Hypernova, či príjem 17,5-milióna korún za predaj bytových a nebytových priestorov i pozemkov pre individuálnu bytovú výstavbu. Príjmy rátajú aj s prostriedkami z ministerstiev na dostavbu ČOV, výstavbu vodovodu, či plynofikáciu kina Panoráma spolu v objeme ďalších vyše 17,5 milióna korún, pričom niektoré položky sa v rozpočte objavujú ako nesplnené opakovane už viac rokov. Bežné príjmy, tvorené v prevažnej miere podielovými daňami zo štátneho rozpočtu a miestnymi daňami a poplatkami vykazujú stabilné plnenie a ich dosiahnutie je reálne. Na druhej strane však takmer celý objem týchto príjmov spotrebuje správa a prevádzka mestského úradu, mestskej polície a mestských rozpočtových organizácií.
Výdavky neprinesú zmenu
Pretože väčšinu príjmov mesto "preje" na chod a udržiavanie svojich funkcií, neostane mu veľa na investície do údržby a zveľaďovanie majetku, skôr naopak, jeho vnútorné zadĺženie vzrastie absenciou nutných výdavkov na rekonštrukcie. Navyše mimo bremena splácania úveru ročne vo výške 15 miliónov za OKC, bude musieť mesto namiesto predpokladaného príjmu z tejto budovy dotovať jej prevádzku. Občanov bude zaiste zaujímať, že na celoplošné rekonštrukcie chodníkov a miestnych komunikácií je v rozpočte vyčlenených iba 3,7 ilióna korún, na projekty k dostavbe plavárne 1,5 milióna, na faktúry za dokumentáciu k priemyselnému parku, ktorý sa s veľkou pravdepodobnosťou nebude realizovať, 640-tisíc. Rovnako sa má vyše 1,6 milióna korún uhradiť za rôzne projekty k investičným akciám, z ktorých sa viaceré neuskutočnili. Na dni mesta plánuje samospráva vynaložiť tento rok 350 tisíc, na prevádzku mestskej televízie 900 tisíc, na MKC 2,7 milióna a divadlo Actores 1,7 milióna korún. Ako príspevky pre športové, kultúrne a spoločenské organizácie chce rozdeliť 1,3 milióna. Občanom v náhlej núdzi chce prispieť sumou 430 tisíc korún. Mesto zaplatí firme Rozeko za likvidáciu komunálneho odpadu tento rok 12,5 milióna korún, ktoré plánuje vyzbierať od občanov na poplatkoch za odpad. Oproti vlaňajšku je to o 700 tisíc menej. Z konštrukcie rozpočtu vyplýva, že s výnimkou miernych reštrikcií voči mestským organizáciám, neobsahuje takmer žiadne rozvojové impulzy. Obmedzovanie príjmov neodzrkadľuje škrtanie výdavkov, ale je evidentný práve protichodný trend. Rozpočet teda nezakladá v krátkodobom ani v strednodobom horizonte predpoklady pre pozitívne zmeny v hospodárení mesta. Okrem toho je viac než isté, že sa bude musieť v priebehu roka viackrát upravovať.
(Autor je redaktorom Hospodárskych novín)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer