z mála peňazí. Ak sú v rodine deti, zabezpečiť im financie na školskú či mimoškolskú činnosť, je mimoriadne ťažké. No a ak sa k problému pridruží aj úradnícka neochota, občan často nevie, kam z konopí. To je aj prípad Aleny Čečkovej z Rožňavy, ktorej nadaná dcéra navštevovala ZUŠ. Po tom, čo sa matka z finančných dôvodov rozhodla dieťa na záujmovú činnosť viac neprihlásiť, dostala ponuku, že na základe potvrdenia z úradu práce o tom, že sa rodina nachádza v hmotnej núdzi a školné je môžu odpustiť. Aké však bolo prekvapenie pani Aleny, ktorá si od pracovníčky úradu musela vypočuť vetu: "na čo má chodiť do ZUŠ-ky, keď na to nemáte peniaze".
"To nebol prvý prípad, keď sa ku mne na úrade pracovníčka správala odmerane, s neúctou a pri vybavovaní sociálnej dávky ma posielali od dverí k dverám," povedala pani Alena a pokračovala: "dcére som už nemohla platiť ZUŠ, preto že sme na to nemali. Keď som ju chcela odhlásiť, riaditeľka ZUŠ mi povedala, že máme nárok na výnimku, ale potrebujem potvrdenie z ÚP, že sme v hmotnej núdzi. Keď som o potvrdenie žiadala, dostala som odpoveď: na čo posielate dcéru do ZUŠ, keď na to nemáte peniaze," posťažovala sa mladá matka. Na spomenutý prípad sme sa informovali u vedúcej odboru sociálnych dávok ÚP Matildy Jakubíkovej. "Pani Alena už u nás bola a vyšli sme jej maximálne v ústrety. Snažili sme sa jej pomôcť aj vo vybavení ostatných záležitosti, no posúdiť kto má v tomto prípade pravdu je ťažké. Kolegyne našej pracovníčky, ktorej sa problém dotýka tvrdia, že k podobným vyjadreniam na adresu pani Aleny nedošlo. Je to tvrdenie proti tvrdeniu. V každom prípade sa jej však za vzniknutú situáciu ospravedlňujeme," povedala M. Jakubíková.
Konanie úradníkov smerom ku klientom úradov práce má však aj zákonné normy. V praxi totiž existuje kódex, ktorým sa musia zamestnanci štátnej správy riadiť. Je to právna norma a spomína sa v nej aj slovíčko slušnosť. Na jeho vyňatie zo slovníka už na úrade práce v Rožňave doplatila zamestnankyňa stratou zamestnania. Ako sme sa dozvedeli od riaditeľky ÚP Dany Lackovej: "ak sa takýto prípad vyskytne a dokáže, neváham riešiť tieto veci v rámci ustanovení zákona o štátnej službe. Znamená to jedno: zamestnanec môže prísť nielen o odmeny či osobné ohodnotenie, ale aj o prácu," uviedla D. Lacková. Ako ďalej povedala, je pravda, že zamestnanci úradov sa často stávajú "fackovacími panákni" nespokojných a životom bitých klientov, to však neznamená, že sa ku klientom môžu správať neúctivo. "To môže byť akýmsi varovaním aj pre ostatných mojich kolegov. Ak má občan pocit, že sa k nemu na úrade správali zle, môže ma kedykoľvek navštíviť. Prípadom sa budem určite zaoberať. Či sa už jeho sťažnosť dokáže, alebo nie vždy sa klientovi ospravedlním a snažím sa mu s jeho problémom pomôcť," dodala D. Lacková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer