zamestnanie v maďarskom Putnoku. Zamestnali ju tam v úlohe krajčírky. Neprekáža jej približne 30-kilometrová vzdialenosť od domova. Dochádza každý deň. Rovnako starého obyvateľa Bátky v Rimavskobotskom okrese pred niekoľkými mesiacmi prepustili zo zamestnania v slovenskej firme. Doma ho čakali dve školopovinné deti a manželka takisto bez práce. Urýchlene bolo potrebné vymyslieť, ako uživí svoju mladú rodinu. Neutešenú situáciu vyriešil pomerne rýchlo. Už pár mesiacov dochádza do Maďarska, kde práve potrebovali pracovníkov v strojárskom podniku. O desať rokov mladší Rimavskosoboťan bol v evidencii nezamestnaných len tri, či štyri mesiace, ale viac čakať na príležitosť nemienil. Podrobil sa náročným testom, kde vyžadovali aktívnu znalosť maďarčiny aj v odbornej terminológii, preverili jeho schopnosť viesť nákladné motorové vozidlá a chlap už niekoľko týždňov pracuje na lukratívnom mieste vodiča kamiónu v budapeštianskej firme. Nezľakol sa ani zmeny pracovného prostredia, ani nárokov na cestovanie a previerky jeho schopností. "Už druhý rok nám ľudia odchádzajú pracovať do Maďarska. Najmä tí z prihraničných obcí. Maďarské úrady sa, pochopiteľne, tomu veľmi netešia, lebo im to čísla zamestnanosti nevylepšuje. No na druhej strane, ak zahraničný investor u nich vidí, že nedokážu pokryť pracovné miesta, hrozí, že by prišiel k nám. Tak radšej dajú prácu našim," hovorí riaditeľ rimavskosobotského Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Alexander Pataki, úspešne spolupracujúci najmä s maďarskou priemyselnou komorou.
Slovákom sa v Maďarsku pracovať oplatí aj za cenu, že znovu ich považujú za lacnú pracovnú silu. Minimálna mzda totiž predstavuje u našich južných susedov v prepočte 9-tisíc korún. U nás niečo vyše 6-tisíc. Ak by si niekto myslel, že ten rozdiel investujú do cestovania do práce, mýli sa. Ich pracoviská sú zväčša v Putnoku a v Ózde. Tieto mestá sú od dedín pri slovenskomaďarských prechodoch vzdialené nie viac, než 40 kilometrov. Niektoré podniky im dokonca zabezpečujú kyvadlovú dopravu. Napríklad krajčírkam z Tornale, pre ktoré chodí špeciálny autobus už takmer dva roky. "Teraz prišla ponuka z Budapešti na 160 kamionistov. Menším problémom je, že zamestnávateľ má na naše pomery vysoké nároky na znalosti záujemcov. Výhodou našich obyvateľov je ovládanie maďarského jazyka, ale oni požadujú aj znalosť iných cudzích jazykov," hovorí A. Pataki, ktorý má v evidencii vyše 6-tisíc ľudí so základným vzdelaním najproblematickejšiu skupinu nezamestnaných. Tých chce do práce málokto, no na sezónne práce Maďari nepohrdnú ani murármi, sústružníkmi a podobnými profesiami, ktorých je v regióne tiež dosť. Momentálna miera nezamestnanosti v Rimavskosobotskom okrese predstavuje niečo vyše 28-percent. Za hranicami pracuje okolo 200 ľudí a A. Pataki predpokladá, že ich počet sa bude mierne zvyšovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer