Korzár logo Korzár Gemer
Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra
Nájdete nás na webe

KOMENTÁR - Represia nehodovosť nevylieči

Jazdenie po slovenských cestách je nedobrovoľným adrenalínovým športom s rizikom smrti. Ročne mu podľahne v priemere šesťsto osôb. Kritickým obdobím

sú práve dovolenkové mesiace. Svedčí o tom i doterajšia čierna augustová štatistika s dvoma mŕtvymi denne. O dôvodoch tejto alarmujúcej a neklesajúcej nehodovosti sa hovorí všade, ale jej riešenia sa viac-menej obmedzujú len na dôsledky, najmä v podobe represie a prevencie. Prax však potvrdzuje, že sa míňajú účinkom. Viac policajných akcií a prísnejšie tresty neodstránia rýchlu a nebezpečnú jazdu, alkohol za volantom, či ďalšie najčastejšie priame príčiny nehôd. Tieto subjektívne faktory nehodovosti sú síce v policajných štatistikách ľahko merateľné, ale o pravých príčinách nehôd nemusia nič vypovedať. Nimi môžu byť omnoho ťažšie identifikovateľné objektívne okolnosti, ako napríklad zlé dopravné riešenia komunikácií, stav vozovky, alebo charakter premávky. Príklad: na viacerých úsekoch najfrekventovanejších slovenských ciest je nebezpečne šmykľavý povrch. Namiesto jeho pravidelného ošetrovania sa problém rieši iba obmedzením rýchlosti a represiou. Výsledkom je neklesajúci počet nehôd a mŕtvych.

Jednoducho povedané, nemožno očakávať, že na starých, autami prepchatých cestách, budú vodiči disciplinovaní a stane sa na nich menej kolízií. Hustota premávky na hlavných cestných ťahoch počas posledných rokov enormne vzrástla. Hlavne na komunikáciách prvej triedy pribudlo kamiónov, jazdia po nich stále i poľnohospodárske stroje, sú vyťažované medzinárodným tovarovým tranzitom, ale i zvýšeným cestovným ruchom. Stav vozoviek je v mnohých úsekoch katastrofálny, plynulosť dopravy sústavne narúšaná obmedzeniami, ale i samotnými rôznorodými účastníkmi premávky. Budovanie diaľnic, rýchlostných komunikácií, prechodov horských úsekov, či obchvatov miest a obcí nestačí hektickému tempu automobilizácie. A tak sa jazda v niekoľkokilometrových kolónach, agresivita, stres, bezohľadnosť či nervozita stali bežnou súčasťou slovenského cestovania. Taká je objektívna realita vytvárajúca podmienky zvýšenej nehodovosti, ktorú jej aktéri svojím subjektívnym pričinením premieňajú na zmarené životy, poškodené zdravie a miliardové materiálne škody.

Štatisticky je priemerná hodnota života sedem miliónov korún. Neoficiálne sa s ňou narába aj pri vyhodnocovaní nových dopravných riešení z hľadiska nehodovosti. Mnohé investície do ciest a teda aj do jej znižovania sú tak i napriek vysokej úmrtnosti neefektívne. Zvrátiť tento vývoj represívne je ilúziou. Najlepší spôsob, ako sa s nepriaznivou nehodovosťou vysporiadať, je urýchlená modernizácia komunikácií. Archaické slovenské cesty ju potrebujú ako soľ a tie stovky potencionálne mŕtvych tiež.

Alexander BUZINKAY

(autor je redaktorom Hospodárskych novín)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  5. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  6. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  7. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  1. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  2. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  4. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  9. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  10. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 434
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 296
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 385
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 9 892
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 895
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 6 690
  7. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 6 359
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 791
  9. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 875
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 3 356

Neprehliadnite tiež

O podobe druhej etapy severného obchvatu Prešova stále nie je rozhodnuté

Podľa čísel má byť polovičný profil nepostačujúci.

Košičania urobili najkrajšiu knihu. Vyzerá ako väzenský spis

Za Spis 44 získali prvenstvo v Národnej cene za dizajn.

V kauze elokovaného pracoviska v Sečovciach škola stiahla žalobu

Elokované pracovisko je známe kauzou predraženého nájomného.

V Kalnej Roztoke sa učili vyrábať ručne štiepané šindle

Voľakedy malo šindliarstvo v regióne bohatú tradíciu.

Generálny tajomník Rady Európy navštívil Rómov v Spišskom Hrhove

Obec na Spiši je známa úspešnými projektmi integrácie Rómov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

EKONOMIKA

Razie u Kočnera môžu odhaliť aj stratené zmenky

Penta nesmie vyplatiť 11 miliónov eur Kočnerovi. Papierové zmenky však prokuratúra nezaistila, už preto nemusia byť Kočnerove.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno práve sledujeme revolúciu vyšetrovateľov

Tu nejde len o Kočnera.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop