Korzár logo Korzár Gemer
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

KOMENTÁR - Represia nehodovosť nevylieči

Jazdenie po slovenských cestách je nedobrovoľným adrenalínovým športom s rizikom smrti. Ročne mu podľahne v priemere šesťsto osôb. Kritickým obdobím

sú práve dovolenkové mesiace. Svedčí o tom i doterajšia čierna augustová štatistika s dvoma mŕtvymi denne. O dôvodoch tejto alarmujúcej a neklesajúcej nehodovosti sa hovorí všade, ale jej riešenia sa viac-menej obmedzujú len na dôsledky, najmä v podobe represie a prevencie. Prax však potvrdzuje, že sa míňajú účinkom. Viac policajných akcií a prísnejšie tresty neodstránia rýchlu a nebezpečnú jazdu, alkohol za volantom, či ďalšie najčastejšie priame príčiny nehôd. Tieto subjektívne faktory nehodovosti sú síce v policajných štatistikách ľahko merateľné, ale o pravých príčinách nehôd nemusia nič vypovedať. Nimi môžu byť omnoho ťažšie identifikovateľné objektívne okolnosti, ako napríklad zlé dopravné riešenia komunikácií, stav vozovky, alebo charakter premávky. Príklad: na viacerých úsekoch najfrekventovanejších slovenských ciest je nebezpečne šmykľavý povrch. Namiesto jeho pravidelného ošetrovania sa problém rieši iba obmedzením rýchlosti a represiou. Výsledkom je neklesajúci počet nehôd a mŕtvych.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednoducho povedané, nemožno očakávať, že na starých, autami prepchatých cestách, budú vodiči disciplinovaní a stane sa na nich menej kolízií. Hustota premávky na hlavných cestných ťahoch počas posledných rokov enormne vzrástla. Hlavne na komunikáciách prvej triedy pribudlo kamiónov, jazdia po nich stále i poľnohospodárske stroje, sú vyťažované medzinárodným tovarovým tranzitom, ale i zvýšeným cestovným ruchom. Stav vozoviek je v mnohých úsekoch katastrofálny, plynulosť dopravy sústavne narúšaná obmedzeniami, ale i samotnými rôznorodými účastníkmi premávky. Budovanie diaľnic, rýchlostných komunikácií, prechodov horských úsekov, či obchvatov miest a obcí nestačí hektickému tempu automobilizácie. A tak sa jazda v niekoľkokilometrových kolónach, agresivita, stres, bezohľadnosť či nervozita stali bežnou súčasťou slovenského cestovania. Taká je objektívna realita vytvárajúca podmienky zvýšenej nehodovosti, ktorú jej aktéri svojím subjektívnym pričinením premieňajú na zmarené životy, poškodené zdravie a miliardové materiálne škody.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatisticky je priemerná hodnota života sedem miliónov korún. Neoficiálne sa s ňou narába aj pri vyhodnocovaní nových dopravných riešení z hľadiska nehodovosti. Mnohé investície do ciest a teda aj do jej znižovania sú tak i napriek vysokej úmrtnosti neefektívne. Zvrátiť tento vývoj represívne je ilúziou. Najlepší spôsob, ako sa s nepriaznivou nehodovosťou vysporiadať, je urýchlená modernizácia komunikácií. Archaické slovenské cesty ju potrebujú ako soľ a tie stovky potencionálne mŕtvych tiež.

Alexander BUZINKAY

(autor je redaktorom Hospodárskych novín)

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 846
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 116
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 552
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 111
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 702
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 546
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 557
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 470
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 390
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Za dva dni evidujú štatistiky takmer dvesto úmrtí.

45m
Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

11 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

11 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Starostlivosť o pacientov s ochorením Covid-19 na OAIM - Oddelenie anesteziológie a intenzívnej medicíny v nemocnici v Galante.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v talianskom Kronplatzi.

Sledujte online prenos s nami.

4 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

20 h

Nie všetci občania trpia množiacimi sa príkladmi neschopnosti tejto vlády. Minimálne dvaja sa z nich tešia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop