Aký je vývoj v slovenskom textilnom priemysel za posledných 15 rokov?
- Slovensko by bolo ideálnou krajinou na textilnú produkciu. O to viac ma mrzí , že obrovské kapacity zanikli. Je to škoda najmä vo vzťahu k dlhodobej tradícii. Mali sme dobrú infraštruktúru, vzdelaných ľudí, školy a kvalitu. Napríklad takú značku ako Tatrasvit ešte stále nosí veľa ľudí v bývalých štátoch ZSSR, kam sa jej vyviezli obrovské množstvá.
Prečo sa to stalo?
- Chyba bola v privatizácii. Fabriky získali ľudia, ktorí tomu nerozumeli, nemali peniaze, neinvestovali, nedokázali držať krok s vývojom a odolať konkurencii a väčšina z nich zanikla.
Aká je pozícia Gemtexu?
- Ostali sme jediná veľká firma, ktorá sa zaoberá šitím pletenej textilnej konfekcie. Tie ostatné, ktoré ešte existujú, sú v porovnaní s nami technologicky o štvrť storočie pozadu. Neinovovali, šijú na starých strojoch a logicky sa nedokážu rýchlosťou a produktivitou vyrovnať najmä ázijským výrobcom. Gemtex od roku 1995 investoval do opráv, údržby, modernizácie a školení pracovníkov asi 150 miliónov korún. Dnes sme na úrovni svetovej špičky.
Lenže Gemtex sa stal po odštátnení súčasťou silného nadnárodného koncernu Schiesser Group...
- Ale takáto cesta bola otvorená aj pre ostatných. No napriek tomu sme to nemali ľahké. Prešli sme dramatickým vývojom, ktorý sa teraz završuje úplným osamostatnením od materskej firmy. Netreba zabúdať, že na začiatku sme tiež šili jednoduché výrobky, o všetko sa starali majitelia a sesterské firmy a my sme dostávali len mzdu za prácu na finálnej výrobe. Teraz sa o všetko musíme starať sami. Ale od začiatku sme sa uberali cestou produkcie módneho kvalitného textilu v malých sériách, ktoré dokážeme dostať rýchlo na trh. Na rozdiel od inej tendencie, ktorá je postavená na výrobe obrovských objemov nižšej kvality, v ktorej je silná Ázia.
Priamo si nekonkurujete?
- Tiež by sme vedeli vyrobiť lacné tričká, ale prečo by sme to robili, keď vieme urobiť to, čo Ázijci nedokážu tak dobre a flexibilne. Našou konkurenčnou výhodou je okrem lacnej pracovnej sily rýchlosť, odbornosť, dôraz na kvalitu, logistika a čistota. Naše výrobky sú zo špičkových ekologických a zdravotne nezávadných materiálov.
Prejavujú sa i v textilnom priemysle súčasné globalizačné trendy?
- Výrobcovia sa zlučujú. Aj tí donedávna konkurenční dokážu spolupracovať. Bežné je kupovanie licencií známych značiek i tzv. segmentová spolupráca v jednotlivývh fázach výroby, alebo nákup služieb. Typická je tiež finalizácia výroby formou práce vo mzde. Všetky tieto spôsoby využíva aj Gemtex. Príkladom je nemecká firma Mayser, ktorú sme dotiahli do Rožňavy. Formuje pre nás podprsenky, rozširuje výrobu a investuje. V Revúcej pre nás vyrába konfekciu spoločnosť G.T.V., na Balkáne máme firmy, ktoré sa zasa podieľajú na produkcii luxusnej bielizne.
Dokázali sa týmto zmenám prispôsobiť ľudia?
- Tí sú veľmi adaptabilní. Súčasťou ich mentality je schopnosť rýchleho sa prispôsobenia. Slovensko má v tomto smere dobré podmienky. Posun nastal i v tom, že si uvedomili, že ak chcú zarobiť, musia podať výkon. Pochopili, že tlak na efektivitu a produktivitu, využitie každej minúty v pracovnom čase, sú nutnosťou.
Nehrozí napriek tomu ďalšie sťahovanie na východ?
- Myslím si, že najbližších desať rokov určite nie. I keď potom nevylučujem túto tendenciu. Môže nastať ale i opačný jav, že vzhľadom na sociálne otrasy v západnej Európe, ktoré spôsobil hromadný odsun výrob sa predsa len niektoré činnosti v budúcnosti vrátia späť. Nás skôr dnes trápi problém, že nevieme nájsť pre rozvojové zámery ďalšiu spolupracujúcu firmu na Slovensku, ktorá by vyhovovala našim kritériám na kvalitu a výrobné podmienky. Možno budeme nútení sa pozrieť na Ukrajinu.
Takmer všetky výrobky Gemtexu sa doposiaľ zhodnocujú na západoeurópskom trhu. Nenastal už čas predávať ich v strednej a východnej Európe?
- Keďže sú to iné cenové kategórie, než sú schopní tunajší zákazníci vo väčšom akceptovať, asi nie. Ešte potrvá, kým sa zmení ich správanie a pochopia, čo je výhodnejšie. Kupovať častejšie oblečenie na pár použití alebo jeden drahý, ale trvácny výrobok. Chceme im ale vyjsť v ústrety a ponúknuť rovnako dobrý, no cenovo prijateľnejší textil pod vlastnou značkou Gemtex. Budeme ho šiť z veľkého množstva kvalitných materiálov, ktoré nám ostávajú pri nízkoobjemových sériách a ktorý sme doposiaľ nezhodnocovali.
(autor je redaktorom Hospodárskych novín)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer