Rožňava - Rok čo rok dochádza pred Rožňavským jarmokom k vážnym stretom medzi členmi jarmočnej komisie a trhovníkmi, ktorí si prídu zakúpiť miesto
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
pre svoj stánok. Ľudia prichádzajú k jarmočnej kancelárii už v noci, čakajú na lístok s číslom poradovníka a potom na to, kedy prídu na rad. Každý rok sa opakuje ten istý scenár a vždy sa nájde niekto nespokojný. Pracovníci Mestského úradu v Rožňave (MsÚ) majú čo robiť, aby zvládli nápor jarmočníkov. Problém však doposiaľ kompetentní nevyriešili k spokojnosti ani jednej strany.
"To, čo som zažila dnes (včera - pozn. redakcie), ma šokovalo. V noci som dostala poradové číslo a ráno o ôsmej otvárali kanceláriu. Nesmeli sme vojsť do vestibulu, hoci bol prázdny. Ľudia boli pohoršení, nadávali. Vyzeralo to tam ako za čias hlbokého socializmu. Niektorí sa postavili k dverám a čakali. Pán, ktorý ma nechcel pustiť do vestibulu, vyšiel von a povedal: choďte preč od tých dverí. Nechápala som, prečo. Zrazu začal kričať: nerozumeli ste?! Okamžite preč! Ľudia sa ohradili, nech nekričí a správa sa kultúrne, veď predsa nie sme zvieratá, na čo povedal, že keď nepočujeme, tak musí kričať," rozhorčene vysvetlila podnikateľka Mária Babičová z Gemerskej Hôrky, ktorá správanie pracovníka rožňavského mestského úradu pokladá za neslušnosť. "Nech by už bola situácia akákoľvek, myslím si, že takéto správanie úradníka je neospravedlniteľné. Za miesto som zaplatila vyše dvoch tisíc korún. Nie je to dostatočný peniaz na to, aby so mnou hovorili slušne? Po tejto skúsenosti viem, že na budúci rok sem určite neprídem".
Podarilo sa nám zistiť, že človek, ktorý mal kričať na ľudí, bol pracovník MsÚ Rožňava Ján Lach. Na otázku, či to naozaj bolo tak, povedal: "Áno, zvýšil som hlas. Organizačne to zaškrípalo, do miestnosti, kde sa predávali miesta pre stánky, sa začali hrnúť aj takí, ktorí boli v poradí až neskôr. Udeľovaniu miest treba venovať veľkú pozornosť, aby sa nepredalo jedno miesto dvakrát. Tí, čo sú dnu a nemajú tam čo robiť, vyrušujú. Ľudí som slušne požiadal, aby odstúpili od dverí, no moju výzvu neakceptovali. Tak som zvýšil hlas, lebo som si myslel, že ma nepočuli, čo si niekoľkí z nich okamžite vyprosili," vysvetlil Ján Lach situáciu, ktorá sa udiala. Na margo toho, prečo nemôžu žiadatelia o miesto čakať vo vestibule budovy, ktorý je pomerne veľký, odpovedal: "Keď ľudia nečakajú von, je problém ich udržať. V minulosti nám tu vyvalili dvere, aj s pántmi," dodal.
"Organizácia celého zakupovania trhových miest v Rožňave je veľmi zlá. Chcela som si miesto objednať dopredu, no povedali mi, že to nie je možné. Všade na Slovensku to funguje tak, že stačí poslať objednávku e-mailom, faxom, alebo telefonicky. Následne vám pošlú mapu s rozložením stánkov, miestom a šek na zaplatenie," vysvetľuje M. Babičová.
O vyjadrenie sme poprosili aj primátora Rožňavy Františka Kardoša. "Zmenu systému v budúcnosti nevylučujem, no zatiaľ je podľa platného VZN mesta. Verím, že keď sa nikto nikam netlačí, nepredbieha a nerobí problém, naši zamestnanci sa správajú korektne. Ak sa tento systém niekomu nepáči, nemusí do Rožňavy prísť predávať. My sem nikoho nasilu neťaháme," povedal primátor Kardoš. M. Babičová si však myslí, že takéto problémy stoja za zamyslenie a svoj podnet chce adresovať aj primátorovi Rožňavy a poslancom mestského zastupiteľstva.