Káhira - Už po sedemnástykrát otvorila svoje brány 35-miliónová Káhira. Množstvom predstavení jeden z najväčších festivalov experimentálnych divadiel
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
na svete sa začal 20. septembra slávnostným otvorením priamo ministrom kultúry. Na základe rozhodnutia festivalovej medzinárodnej komisie dostalo pozvanie 69 divadiel z celého sveta. Egypt zastupuje 23 súborov, arabské krajiny sa prezentujú 10 divadlami a ostatný svet má zastúpenie až 35 krajinami. Rožňavské Mestské divadlo ACTORES odohrá PLOT v posledné dni festivalu, teda 29. a 30. septembra v neskorých večerných hodinách.
"Život v Káhire ma svoje čaro. Musím povedať, že kto to nezažije, ťažko pochopí. Množstvo kultúrnych pamiatok, no nie veľmi vysoká životná úroveň, vytvorili z Egypťanov tvrdých obchodníkov. Všade môžete platiť eurami alebo dolármi, no lepšie je dohadovať cenu v egyptských librách alebo ako domáci hovoria, v boundach (angl. pound). Hneď v prvý deň sme mali česť vstúpiť do posvätného egyptského múzea. Za vstupné asi 240 korún sme však konečne videli jednu z pých tunajšej kultúry. Pred očami sa nám striedali súsošia zo Starej ríše, lode duší, reliéfy, múmie, sarkofágy, pozostatky po Tutanchamónovi (hrobky, koče, oblečenie, šperky), ďalej sochy zobrazované život dávnych čias, sochy Ramesseho II. a podobne. Obrovská trojposchodová budova vás jednoducho vtiahne.
A aj keby ste mali neviemako veľa času, váš mozog nie je schopný vstrebať poznatky, ktoré vám múzeum prinesie. Vo vnútorných priestoroch je fotiť a filmovať zakázané. Svojich elektronických spoločníkov musíte odložiť v úschovni. Pred vstupom do svätyne však ešte musíte prejsť policajnou kontrolou ako na letisku. Apropó, ozbrojených policajtov je v Káhire neúrekom. Sú skutočne všade. Nielen pred vstupom do divadla, ale aj priamo na predstavení. Ich oči strážia doslova všetko a všetkých. Bolo to tak i v prípade predstavenia vynikajúceho poľského divadla S. I. Witkiewicza zo Zakopaného. To uviedlo slávnu hru Caligula od Alberta Camusa. Dojem z neho by bol zaručene emotívnejší, keby ozbrojené sily nechodili po hracom priestore a neprekážali hercom."