myokardu po neodkladnom prijatí" umiestnila v skupine, ktorá má nelichotivý prívlastok "s nízkou úrovňou starostlivosti". Spolu s ňou si ten istý titul nemocnica vyslúžila aj Psychiatrická liečebňa v Plešivci. Revúčania zase dostali "po prstoch" za "Úmrtia v nemocnici po plánovanom prijatí na operačný výkon".
Indikátory kvality sa u nemocníc merali za každý štvrťrok 2005. Posledný štvrťrok daného roku však poisťovňa nemala ako hodnotiť rožňavskú nemocnicu, nakoľko podľa tabuliek zverejnených na internetovej stránke VšZP, jej poskytovateľ nedodal údaje pre vyhodnotenie indikátora. "S takýmto hodnotením nemocnice, či jeho jednotlivých oddelení absolútne nesúhlasím. Nejde tu totiž o relevantné vstupy. Tvrdenia, že v istej oblasti dosahujeme len nízku úroveň sú zavádzajúce a môžu poškodzovať meno nemocnice," myslí si riaditeľ Nemocnice s poliklinikou sv. Barbory Rožňava, a. s. Vladimír Langer. Podľa jeho slov bude žiadať poisťovňu, ktorá prieskum zverejnila, údaje, podľa ktorých prišla k spomínaným zisteniam. "Žiadne podklady sme poisťovniam nedávali, tak z akých údajov čerpali?!" pýta sa V. Langer.
Poisťovňa v prípade úmrtí na infarkt myokardu, teda oblasti, ktorá rožňavskú nemocnicu posunula do "nízkoúrovňovej" kolónky, vychádzala z pomeru počtu úmrtí pacientov s infarktom do 30 dní po neodkladnom prijatí do nemocnice, k počtu všetkých pacientov prijatých s touto diagnózou vo veku od 35 do 74 rokov. Proti tomuto porovnávaniu však stojí viacero faktorov. Jedným z nich je aj fakt, že pacient, ktorého priviezla záchranka do nemocnice, umiera už cestou. Indikátor nehovorí, čo všetko urobili lekári na záchranu jeho života. "V zásade treba dodať aj to, že ľudia sa k nám dostávajú pomerne neskoro. Rovnako sa treba pozrieť, aké má nemocnica dostupné prostriedky na liečbu infarktu. Rozhodli sme sa preto s primárom interného oddelenia prehodnotiť veci vlastnou cestou a s výsledkami sa potom obrátiť na poisťovňu i do médií, aby sme vyvrátili reči, ktoré nie sú namieste," hovorí V. Langer. Nízku úroveň kvality schytala v Rožňave aj oblasť - hodnotenie poskytovateľa (nemocnice) pacientom. Podľa informácií z VšZP sa prieskum pomocou dotazníka, vykonal na minimálne 69 respondentoch. "Na základe oslovenia niekoľkých respondentov sa predsa nedá robiť relevantný výskum," dodal V. Langer.
Revúčania dopadli v hodnotení nemocníc celkom dobre. V takmer všetkých ukazovateľoch dostali hodnotenie "štandardná úroveň starostlivosti". Jediné čo vyskočilo v ich neprospech, je oblasť "úmrtie v nemocnici po prijatí na operačný výkon". "Toto hodnotenie trošku zarazilo aj mňa, neviem si vysvetliť, podľa čoho prepočítavala poisťovňa koeficienty. Počas zákroku u nás nik nezomrel. Berieme to však z nadhľadom, keďže je jasné, že nejde o objektívne hodnotenie. V prípade vyjadrení pacientov ide vždy o subjektívny pocit toho-ktorého človeka," myslí si riaditeľ Revúckej medicínsko-humanitnej, n. o. Marián Faško. Dodáva však, že s jednotlivými vedúcimi operačných úsekov bude tému predoperačných vyšetrení a operačných výkonov analyzovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer