navštívil Zádielsku dolinu. Jeho nie práve najlepší zážitok nám tlmočili pracovníci Turistického informačného centra v Rožňave (TIC), ktorým to adresoval písomne s prosbou, aby pomohli zlepšiť podmienky pre strávenie voľného času našim aj zahraničným turistom.
"Turistická sezóna nám práve kulminuje a snažíme sa turistom vyjsť v ústrety, ako len vieme. Žiaľ, v takýchto prípadoch, keď poukazujú na stav prostredia, vieme ich sťažnosti ale aj nápady len posunúť. Aj týmto by sme chceli kompetentných osloviť. I my totiž radšej vidíme spokojného, než znechuteného klienta," hovorí riaditeľka TIC Karin Kohuláková.
Turista z východného Slovenska sa najprv pozastavil nad železničnou zastávkou vo Dvorníkoch, ktorá je vlastne búdou. Okrem iného tam "chýbala akákoľvek informácia o neďalekej, tak propagovanej prírodnej lokalite. Od zastávky sme sa vybrali, a anglickí turisti za nami, prašnou cestou ako z JRD do obce Dvorníky. Ani po ceste nás nesprevádzali žiadne informačné údaje".
Na Obecnom úrade vo Dvorníkoch sme sa dozvedeli, že tam, kde bol, naozaj nie sú tabule. Ale vraj mu stačilo prejsť menej než sto metrov a bol by v dedine, kde majú k dispozícii všetky informačné materiály a mapy. Starosta Dvorníkov Alexander Miliczky však dáva turistovi za pravdu. Hovorí, že železničnou stanicou sa budú zaoberať a plánujú tam osadiť nádoby na odpadky aj informačné tabule.
"Pokračovali sme v ceste s cieľom obdivovať nádhernú scenériu doliny. Po niekoľkých sto metroch sme boli nemilo prekvapení stavom nového dreveného prístrešku pre turistov, kde nový stôl bol vyvalený zo základov. Nasledujúcich niekoľko mostných prechodov bolo bez bezpečnostných kovových zábradlí, ktoré zrejme skončili v zberných surovinách, ale hlavne pre zahraničného turistu to je zrejme nepochopiteľné. Neviem, ako by sa tvárili pracovníci správy lokality, ak by došlo k úrazu".
Riaditeľ správy Národného parku (NP) Slovenský kras Ján Kilik hovorí, že to, čo stvárajú niektorí turisti, ako všetko devastujú, sa nedá nijak ustrážiť. Ďalší dôkaz o tom podáva turista, ktorý uvádza, že "nádhernú prírodu špatil kus ohýbaného strešného trapézového plechového profilu, ktorý pohodený v bystrine dokresľoval jej prírodný ráz. Aj papiere, ktoré svedčili o vykonanej ľudskej potrebe turistov, ktorú nemohli alebo nechceli vykonať pred vstupom do doliny. Nebolo kde."
J. Kilik sa domnieva, že nedostatky pramenia aj z toho, že "Správa NP Slovenský kras nemôže podnikať. A tak je veľa práce aj na obciach. Vstupná časť lokality patrí obci Zádiel, časť tiesňavy obci Bôrka, ďalšia časť Háju. Spolupráca tu je, ale ani starostovia nemajú dosť peňazí na vybudovanie a neustále opravy všetkého, čo je potrebné".
Podľa riaditeľa NP je napríklad na samosprávach aj to, aby v lokalite vyprázdňovali odpadkové koše a aby tak zabránili neporiadku, na ktorý sa turisti tiež sťažujú. "V čase zvýšeného pohybu turistov ich zbierajú každý pondelok," dodal riaditeľ. Medzitým chodia prostredie monitorovať pracovníci Správy NP. "Ale všetko je v ľuďoch, aj prístup k ochrane prírody a majetku. Na novom náučnom chodníku máme napríklad sedem informačných tabúľ v troch jazykoch, na parkovisku ďalšie dve, v tiesňave štyri. A ľudia nám na nich rozbíjajú plexisklá, strhávajú piktogramy a nedá sa to opravovať ani strážiť každú chvíľu," uzavrel riaditeľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer