konca júla spôsobili dopravné nehody deviati vodiči nemotorových vozidiel, dvaja z nich boli pod vplyvom alkoholu. Avšak tých, ktorí síce nespôsobujú havárie, no brázdia cesty s vyše jedným promile alkoholu, je najmä počas prázdnin podstatne viac. Odhalia ich až náhodné kontroly policajtov.
"V júli sme prichytili štyroch cyklistov. U všetkých preukázala dychová skúška na alkohol viac než jedno promile. Boli to bežné kontroly," hovorí zástupca riaditeľa OR PZ v Rožňave Vlastimil Demjan.
Pri takejto hodnote alkoholu už vodič bicykla nereaguje dostatočne na podnety, ktoré by mali prispievať k bezpečnosti tak jeho, ako aj druhých účastníkov cestnej premávky. Preto je bicyklovanie so „zdravotnými" prestávkami v krčmách rizikové. Nielen vzhľadom na seba a okoloidúcich motoristov, chodcov či iných cyklistov, ale aj na peňaženku. "Pokuta hrozí taká istá, ako vodičovi motorového vozidla. Až do 15-tisíc korún. Aj vtedy, keď sa odmietne podrobiť dychovej skúške. Pri výške pokuty sa zohľadňuje niekoľko faktorov vrátane toho, do akej miery ohrozoval cyklista bezpečnosť cestnej premávky".
Mnohí cyklisti bývajú z cestnej kontroly prekvapení. "Veď som vypil len dve pivá," povedal jeden po tom, ako „nafúkal". Síce je pre neho priznanie niečo ako poľahčujúca okolnosť, ale pokutu beztak zaplatí. Ako tí ostatní, ktorým už policajti naparili niekoľko tisíc korún.
"Len som prešiel pár metrov po hlavnej ceste k rybníkom," povedal ďalší cyklista, keď ho policajná hliadka zastavila na hlavnej ceste 1/50 pri Hrhove. Síce vychádzal z dediny na hlavnú cestu a vchádzal zase na vedľajšiu, ale najprv nedal prednosť policajnému autu a potom ešte aj „nafúkal". Ani ho len nenapadlo, že jazdiť pod vplyvom alkoholu zákon nepovoľuje nielenže na hlavnej ceste, ale ani na vedľajších. "Treba si uvedomiť, že cyklista je taký istý účastník cestnej premávky, ako ktokoľvek iný. Platia pre nich tie isté pravidlá. A týka sa to nielen požívania alkoholu za volantom, ale aj technického stavu vozidla, v tomto prípade bicykla," dodáva V. Demjan.
Mimochodom, na to, aby policajti pri bicykli zastavili a skontrolovali jeho vodiča, stačí aj úbohý stav bicykla. A vtedy nie je poľahčujúcou okolnosťou ani to, že je vodič triezvy. Podľa policajtov často chýbajú na bicykloch svetlá, či zle fungujú brzdy.
Chýba dopravná výchova
Ďalším problémom je dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Aj tu sú cyklisti „zarovno" s vodičmi áut. To znamená, že aj im hrozí pokuta, ak nerešpektujú zákaz vjazdu, značku „stop", nedajú prednosť v jazde, alebo jazdia po chodníkoch... Cyklistov je čím ďalej, tým viac, no pravdou je aj to, že podmienky na cyklistiku nie sú v Rožňavskom okrese takmer žiadne. Chýbajú zvlášť na to vyčlenené trasy pri cestách a tak sa nechtiac v jednej skupine s tými, ktorí zákony bezmedzne porušujú, ocitajú aj tí, ktorí by sa nimi aj riadili, keby na to mali podmienky.
Ale ak už vyjdú na cestu, zákon káže cyklistom jazdiť vpravo, len jednotlivo a v bezpečnej vzdialenosti za sebou. "V minulosti bolo výhodou aspoň to, že v školách sa vyučovala dopravná výchova, fungovali dopravné ihriská. Už aj deti ako tak poznali pravidlá cestnej premávky. Teraz je to veľmi zlé a keď sa dieťaťa na bicykli opýtate, či vie, po akej strane má jazdiť, tak povie, že pôjde tadiaľ, kade sa dá," dozvedeli sme sa z praxe policajtov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer