to už dávno nie je moderné," sebavedome vyhlásila 11-ročná slečna. Objekt jej kritiky, rovnako stará spolužiačka, sklonila hlavu a dala sa do plaču... Školský rok je už v plnom prúde a mnohí rodičia zápasia nielen s tým, za čo kúpiť svojmu dieťaťu pomôcky a potrebné veci do školy, ale aj s atakmi na svoje deti tými spolužiakmi, ktorých rodičia hmotnou núdzou netrpia.
"Dcéra má v triede spolužiačku, ktorá chodí oblečená podľa najnovšej módy, jej mobilný telefón je vždy in a slečna má v triede pozíciu akejsi módnej policajtky. Každého kritizuje a je jej jedno, že dotyčného spolužiaka dostáva do pozície outsidera. Neraz už pre to doma plakala," posťažovala sa matka šiestačky.
Hoci sa problémom kastovania medzi deťmi venujú v školách pedagógovia napríklad na hodinách etickej výchovy a deti tak majú množstvo potrebných informácií, ktoré daný problém vysvetľujú, sú rodičia, ktorí majú na vec iný názor. "Svoje dieťa živím ja, bude sa obliekať ako ja chcem a ak má niečo, čo iní nemajú, prečo by sa tým nepochválilo? Veď som si na to zarobil poctivou prácou. Nemáme sa za čo hanbiť. Moja dcéra predsa nemôže za to, že jej spolužiačka nemá na značkové rifle," uviedol podnikateľ z oblasti stavebníctva.
Podľa pedagogičky Adrieny Némethovej zo Základnej školy akademika Jura Hronca v Rožňave poukazujú na problém "ty si in a ty out" na hodinách etickej výchovy. Zatiaľ sa však v ich škole s podobným prípadom vyčnievajúceho žiaka, ktorý by sa povyšoval nad ostatné deti, nestretli. "Základom sú medziľudské vzťahy, kde deti učíme, ako si vyberať kamarátov. Že nie je najlepší ten, ktorý má značkové oblečenie či drahý mobil, ale ten, ktorý ti pomôže, keď máš problém," hovorí pedagogička.
Takmer na žiadnej z opýtaných škôl v Rožňavskom a Revúckom okrese sa vypuklejšie prípady vyvyšovania sa žiakov nad ostatnými spolužiakmi nevyskytujú. Rodičia však majú iné skúsenosti. Z uvedeného teda vyplýva, že konkrétny problém ostáva zrejme uzavretý medzi žiakmi, respektíve ich rodičmi, a len málokedy sa o konkrétnych udalostiach diskutuje na úrovni triedy, či školy.
Psychologička radí
(zur)
Najdôležitejší v tomto prípade je podľa psychologičky Mgr. Renáty Debnárikovej spôsob, akým dokážu rodičia dieťaťu vysvetliť danú situáciu. "Každému je jasné, že sa v spoločnosti vytvárajú rozdiely a deťom sa ťažko vysvetľuje, že niekto má viac peňazí a iný menej. Rodič by však mal poukázať na reálnu snahu získať financie. Mám takúto prácu, zarobím toľko. Iné by to bolo v prípade, že sa otec celý deň povaľuje na gauči a večer dieťaťu povie, že nemá na to alebo ono," uviedla R. Debnáriková.
Podľa jej slov by sa mal rodič s dieťaťom rozprávať o tom, čo rodina preferuje v rebríčku hodnôt. Možnosť vysvetliť deťom, ako sa veci v skutočnosti majú, však závisí aj od mentálnej osobnostnej úrovne toho-ktorého dieťaťa. "Je to celoživotná úloha rodiča, ktorá nie je ľahká, no v kombinácii lásky, spoločne stráveného času a komunikácie sa dá čeliť aj takýmto problémom".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer