Vo fiktívnom biznise zarobili študenti "veľké prachy"
Rožňava - Študenti Strednej priemyselnej školy stavebnej v Rožňave zožali minulý týždeň úspech na poli podnikania. V rámci fiktívnych firiem, ktoré
Renáta Mazurková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
fungujú pri jednotlivých stredných školách, sa zúčastnili Veľtrhu cvičných firiem v Žiari Nad Hronom. A hoci šlo o fiktívne podnikanie, spôsob, akým títo mladí ľudia odprezentovali svoje dve firmy na veľtrhu, by im mohol závidieť aj nejeden "profesionál". Prezentácia, predaj, katalógy, účtovníctvo i spomienkové a reklamné predmety tvorili súčasť toho, čomu začínajú rozumieť a čo nesie prívlastok "biznis".
Víťazstvo Rožňavčanov je o to cennejšie, že sa na veľtrhu v Žiari zúčastnili ako jediní z celého východného Slovenska. Svojím profesionalizmom tromfli aj spolužiakov z hosťujúceho mesta, ktorí majú cvičných firiem niekoľko a dokonca ich vyučujú aj ako povinný predmet. "Prezentovali sme dve firmy. Prievan - tá sa zaoberá predajom okien a dverí a Compresa, prostredníctvom ktorej predávame obkladačky a dlažby," hovorí študentka štvrtého ročníka Lucia Balaszová.
Pred necelými dvoma rokmi si do centra cvičných firiem poslali žiadosť, na základe ktorej obdržali živnostenský list. V centrobanke, ktorá je súčasťou fiktívneho biznisu školských firiem, si založili účet, na ktorý vložili základné, samozrejme tiež fiktívne, imanie vo výške niekoľkých miliónov korún. Vo firme si zvolili konateľa, prijali zamestnankyňu na účtovníctvo, predajcov a manažérov. Všetci pracovníci firmy sú zároveň aj jej akcionármi. Kým v prvom roku si títo "biznismani" nadelili len skromnú minimálnu mzdu, po poslednom veľtrhu, kde zarobili "veľké prachy", si ju budú môcť zdvihnúť. "Mali sme naozaj úspech. Nestačili sme predávať. Veľtrh totiž funguje tak, že si na ňom predávajú a nakupujú zúčastnení medzi sebou. Najväčší úspech má ten, o koho je najväčší záujem. V posledných hodinách, keď nám náš predajca vodieval jedného zákazníka za druhým, sme už len brali objednávky s tým, že účtovné veci dorobíme neskôr a pošleme poštou," vysvetľujú študenti.
Kým na jednej strane môže mať firma úspech, na tej druhej sa musí potýkať aj s takými záležitosťami, ako upomienky za neuhradenú faktúru a podobne. Obchoduje sa naozaj so všetkým. "Kolegovia predávali napríklad dovolenky, nábytok, odevy, mohli sme si založiť účty v banke, či kúpiť iný spotrebný tovar," vysvetľujú študenti.
Kým však vznik, prezentácia a predaj firemných výrobkov beží na čisto fiktívnej báze, úplne reálne sú ozajstné problémy, s ktorými sa musia boriť - nedostatok peňazí. Aj "vďaka" tomu sa tieto šikovné decká nemohli zúčastniť medzinárodného veľtrhu v Bratislave. "Je ťažké nájsť sponzora," povzdychli si.
Po sponzorovi sa obzerajú aj pedagogičky, ktoré študentom vznik cvičných firiem navrhli. Helena Zubková a Emília Šmelková tvrdia, že v budúcnosti by chceli cvičné firmy zaviesť ako povinný predmet. Študenti by si tak už v školských laviciach mohli vyskúšať to, čo všetko potrebujú na zriadenie firmy, na čo nesmú zabudnúť a aké problémy by ich mohli v podnikaní v budúcnosti postretnúť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer