Ožďan a Tornale. V Rimavskej Sobote o tom rokoval zo zástupcami vyše 60 obcí Rimavskosobotského okresu, tí ho podporili, a teda začínajú zbierať podpisy.
Pri prejazde 6-kilometrovým obchvatom okolo Oždian a 11-kilometrovým obchvatom okolo Tornale musia vodiči používať diaľničnú známku. To sa šoférom nepáčilo už vlani na jeseň, keď novopostavené obchvaty Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sprejazdnila. Rýchlostná komunikácia R2, Ožďany a Tornaľa, totiž podľa nich nie je typická diaľnica a ešte je postavená aj v polovičnom profile. Vtedy to však skončilo konštatovaním NDS, že ona má povinnosť za svoje investície vyberať aj poplatky a je jedno, o akú cestu ide. Teraz ľudia pritvrdili a spustili petíciu.
"Vieme o začatí tejto petície, no vzhľadom na to, že o nej nemáme bližšie informácie, nebudeme sa zatiaľ k tejto téme vyjadrovať," dozvedeli sme sa v sídle NDS s dodatkom, že o spoplatňovaní rozhoduje beztak ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií.
"Petíciu sme nedostali, ale pokiaľ ide o podstatu veci, či tieto úseky môžu, alebo nemôžu byť vyňaté zo spoplatňovania, je vec jasná. Nemôžu byť vyňaté. Tieto úseky patria do prioritného infraštrukturálneho majetku NDS. Zo Zákona o NDS vyplýva, že musí mať z nich príjem, ktorý používa na ich správu a údržbu. Ak by sa úseky vyňali zo spoplatňovania, bolo by to porušenie zákona," vyjadril sa pre Korzár hovorca ministra dopravy Marián Jánošík.
Podľa kompetentných diaľnice a rýchlostné komunikácie patria do rovnakej kategórie a majú takmer rovnaké parametre a spoplatňované sú aj cesty I. triedy. Investície, ktoré NDS "vrazila" do výstavby, sa podľa nich musia odkiaľsi vrátiť, a to aj z príjmu z diaľničných známok. "Diaľnica cez Bratislavu, a mohol by som vymenovať zopár ďalších štvorprúdových ciest, nie sú spoplatňované a párkilometrový úsek v polovičnom profile, v najchudobnejšom regióne Slovenska, áno?," pýta sa iniciátor petície Zsolt Simon.
"Petícia smeruje na Vládu SR. Do konca augusta sa budú v obciach, na obecných úradoch, na čerpacích staniciach a prostredníctvom rôznych aktivistov zbierať podpisy, v septembri ich odovzdáme vláde, aby mala dostatok času na zmenu zákona a vyhlášky," povedal včera Z. Simon. "Nerozumiem, prečo majú občania dedín okolo 6-kilometrového obchvatu Ožďan a 11-kilometrového obchvatu Tornale platiť poplatky, keď chcú tou rýchlostkou prejsť. Vláda ich núti, aby chodili cez staré cesty v dedinách, ktoré obchvaty obchádzajú. Ale prečo ich nútiť tadiaľ jazdiť, keď tam majú obchvaty? Kto ide z Košíc do Bratislavy, tak či tak si musí kúpiť diaľničnú známku. Takže si myslím, že NDS by zrušením poplatkov neprišla o veľkú sumu. Ide hlavne o tých ľudí, ktorí sa pohybujú v okruhu 60 kilometrov okolo Rimavskej Soboty. Nepoviem, keby bola rýchlostka dokončená a spájala by sa, povedzme do súvislého 50-kilometrového úseku, ten by mohol byť spoplatňovaný. Ale minimálne do doby prepojenia tých dvoch obchvatov s poplatkami nesúhlasíme. Aby ľudia z regiónu s najvyššou nezamestnanosťou nemuseli byť solidárni s tými, ktorí sú z bohatších regiónov," oddal Z. Simon.
Petíciu podporujú starostovia dotknutých obcí a rôzni aktivisti, ktorí už včera začali zbierať podpisy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer