je na mieste uviesť ďalšie skutočnosti objasňujúce danú problematiku.
Pokiaľ hovoríme o kontrole dotácií, tie sa vykonávajú predovšetkým v rámci tzv. finančných kontrol. Treba si v prvom rade uvedomiť, že finančná kontrola sa vykonáva tak, ako zákon o finančnej kontrole vymedzuje, t. j vo forme predbežnej finančnej kontroly, priebežnej finančnej kontroly a následnej finančnej kontroly. Pokiaľ hovoríme o predbežnej finančnej kontrole dotácií (v zmysle zákona o službách zamestnanosti o nenávratných finančných príspevkoch) poskytovaných v rámci finančnej pomoci štátu na začatie vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti, tie sa vykonávajú zodpovednými zamestnancami úradu na všetkých odborných úsekoch pred uskutočnením každej finančnej operácie - poskytnutím dotácie. V rámci nej sa so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti overuje, či je pripravovaná finančná operácia v súlade s uzatváranou zmluvou, všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi úradu, ako aj právnymi predpismi Európskych spoločenstiev.
Žiada sa poznamenať, že žiadnu finančnú operáciu, t. j. žiadnu dotáciu nie je možné poskytnúť bez ich overenia predbežnou finančnou kontrolou. Keďže od účinnosti zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol tento príspevok poskytnutý v Rožňavskom okrese 505 žiadateľom v celkovom obnose 36 miliónov korún, tieto finančné prostriedky boli predmetom predbežných finančných kontrol. Ďalšou fázou v procese kontroly je realizácia tzv. priebežných finančných kontrol, v rámci ktorých zodpovední vedúci zamestnanci úradu overujú vybrané finančné operácie, či v danom štádiu prípravy finančnej operácie boli zohľadnené kritériá hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti a či je pripravovaná operácia v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, predpismi Európskej únie a internými predpismi. Kvôli prevencii výskytu nezrovnalostí, ale hlavne v prípade podozrenia zo zneužívania poskytnutých finančných prostriedkov - dotácií, úmyselného zanedbávania zmluvne dojednaných povinností zo strany samostatne zárobkovo činnej osoby, porušovania zmluvne dohodnutých záväzkov a finančnej disciplíny, pristupuje úrad k výkonu následnej finančnej kontroly.
Z hľadiska kontroly všetkých nástrojov aktívnej politiky trhu práce, t. j. dotácií na samozamestnávanie, dotácií na zriadenie chránenej dielne a chráneného pracoviska, dotácií na zamestnávanie znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie atď., bolo v roku 2004 vykonaných 215, v roku 2005 - 382 a v roku 2006 - 348 vonkajších kontrol (t.j. spolu následných finančných a účelových kontrol).
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Rožňave
Autor: zab
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer