RENÁTA MAZURKOVÁ, renata.mazurkovakorzar.skObyvateľom Železničnej ulice v Plešivci znepríjemňuje život zvuková signalizácia, ktorú dali na blízke
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
RENÁTA MAZURKOVÁ, renata.mazurkovakorzar.sk
Obyvateľom Železničnej ulice v Plešivci znepríjemňuje život zvuková signalizácia, ktorú dali na blízke priecestie namontovať Železnice Slovenskej republiky koncom januára. Zvuková výstraha ani nie dvadsať metrov od rodinných domov dáva ľuďom zabrať najmä v noci. Keďže ide o priecestie v blízkosti železničného depa, vlaky tadiaľto nielenže prechádzajú, ale ich tu aj posunujú. Ruch nikdy neustáva a výstražné zvonenie sa ozýva aj päťdesiatkrát za dvadsaťštyri hodín. Kompetentní tvrdia - nič sa s tým nedá robiť. Zvuk i svetlá sú dané normou.
PLEŠIVEC. "Pri spúšťaní závor sa zapne zvukový signál, ktorý trvá 17 až 20 sekúnd. Najmä v noci je to ohlušujúci rachot, ktorý pozobúdza všetko v okolí. Doteraz sa závory spúšťali manuálne vždy pred tým, než šiel vlak. Aj teraz závory spúšťa obsluha, no robí to už mechanicky, nie ručne. Stále ich však ovláda človek. Nerozumieme teda, načo potom pribudli svetlá a zvuk," hovorí Erika Krnáčová, ktorá býva v neďalekom susedstve. Svoju sťažnosť už adresovala kompetentným, no neuspela.
Norma vraj nepustí
Podľa riaditeľa Železníc Slovenskej republiky, oblastného riaditeľstva v Košiciach Jána Jurigu sa v rámci komplexnej rekonštrukcie v Plešivci nahradili ručné mechanické závory mechanickými závorami s elektronickým pohonom. "V zmysle platnej vyhlášky a jej príslušnej normy sa musí svetelná výstraha spustiť súčasne so zvukovou. Požiadavka obyvateľov ulice, aby na uvedenom mieste bola len svetelná signalizácia, je v rozpore s normou a preto ju nemôžeme akceptovať," povedal riaditeľ. Dodal, že sa obyvateľom dotknutej ulice ospravedlňujú za spôsobené nepríjemnosti, no ich sťažnosť považujú za neopodstatnenú.
Podľa slov J. Jurigu ide v prípade osadzovania svetelných a zvukových signalizácií na priecestiach o zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky. "Všetky rahná a signalizácie na priecestiach železníc, ktorým skončí prevádzková doba, alebo sú zničené, vymieňame takýmto spôsobom," povedal.
Odpovedal tak na ďalšiu otázku obyvateľov, ktorí poukazujú na priecestie vzdialené od ich domovov asi o 300 metrov. To podobnou signalizáciou zabezpečené nie je.
Obyvatelia stále dúfajú
Obyvatelia dúfajú, že kompetentní urobia výnimku a znížia intenzitu zvonenia. "Toto však nie je možné. Každý typ zariadenia má presne stanovenú normu. Tá sa meniť nedá. Ak by sme manipulovali s normou a na priecestí by sa udiala nehoda, zodpovednosť by sme za ňu niesli my," povedal J. Juriga.
Pravdou však je, že za niekoľko desiatok rokov si obyvatelia ulice nespomínajú na žiadnu kolíziu na spomínanom priecestí. "Hluk, špinu a znečisťovanie ovzdušia berieme ako nevýhodu prameniacu z bývania vedľa železnice. Myslíme si však, že zvuková signalizácia má svoje opodstatnenie na hlavných komunikačných ťahoch, nie na vedľajšej ceste, ako je táto," dodala E. Krnáčová.
Autor: zur
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer