zákon ešte z roku 1984. Prvé a piate ročníky základných, umeleckých a jazykových škôl začali učiť výlučne podľa vlastných školských vzdelávacích programov. Žiaci, ktorí v tomto školskom roku navštevujú 2. až 4. ročník, a 6. až 9. ročník základnej školy, a vyšší ročník strednej školy, sa až do ukončenia príslušného stupňa vzdelania vzdelávajú podľa učebných plánov a osnov schválených podľa doterajších predpisov. Zisťovali sme konkrétne názory vedenia škôl na nový zákon.
REVÚCA/ROŽŇAVA/RIMAVSKÁ SOBOTA. Z rozhovoru s riaditeľkou ZŠ na Hviezdoslavovej ulici v Revúcej vyplynulo, že škola už aj v minulosti vyučovala experimentálne alebo voliteľné predmety a u žiakov sa stretli s pozitívnym ohlasom. Od roku 2002 to bola informatika, od roku 2006 jazyky či regionálna výchova, ktorú vyučovali donedávna ako mimoškolskú. Po schválení zákona sa však stala jedným z hlavných vyučovacích predmetov od piateho ročníka. Aj jazyky zaradili do učebného plánu od prvého ročníka. Do plánu vložili tiež informatiku, ktorá bola u žiakov obľúbeným predmetom už v minulosti. "So školským programom nemajú vyučujúci problém, aj keď bol vypracúvaný na úkor ich letných dovoleniek, ktoré si pre jeho spracovávanie neboli schopní vyčerpať," hovorí riaditeľka školy Eva Darina Poliaková. Jediné, s čím si nie je istá, je to, či bol dostatok času na adekvátne zaškolenie učiteľov pre tieto predmety.
Prihliadali na záľuby žiakov
Podľa informácií zástupkyne riaditeľa ZŠ na Ulici zeleného stromu v Rožňave Evy Kardošovej je nový zákon prínosom pre všetkých žiakov základných škol, ktorí si tak budú môcť vybrať zo širšieho okruhu predmetov a venovať sa svojmu obľúbenému ešte podrobnejšie. V tejto škole schválili na prvom stupni päť nových predmetov, na druhom šesť. Prihliadali však aj na záľuby žiakov a na kvalifikáciu vyučujúcich. Žiaci na prvom stupni si tak môžu vybrať zo širokej škály predmetov od environmentálnej cez dopravnú výuku, či hodiny s pracovným zameraním ako výtvarná a hudobná výchova a podobne. Žiaci druhého stupňa majú zasa na výber z jazykových predmetov, z komunikácie, alebo matematických predmetov, kde môžu tvoriť vlastné projekty, z dejepisu alebo aj etiky a náboženstva, ktoré sa zameriava na výchovu a manželstvo.
Žiakom prišla vhod aj blízka plaváreň
Riaditeľ ZŠ Š. M. Daxnera na Ulici Clementisa v Rimavskej Sobote Viliam Vidinský má z novej školskej reformy zmiešané pocity. "Po pár týždňoch od začatia nového školského roka je ťažké posudzovať, či išlo o niečo pozitívne v oblasti školstva. S takýmito vyjadreniami by som bol zatiaľ opatrný. Všetko sa ukáže časom, no doposiaľ žiadny zlomový moment ešte nenastal. Zo zákona nie som nijako mimoriadne rozčarovaný."
Konečnú podobu predmetov odsúhlasili v škole až v posledný augustový deň. Pri výbere predmetov kládli doraz na potreby žiakov, ale aj na kvalifikáciu vyučujúcich. Z minulosti sa im osvedčili predmety ako informatika alebo jazyky, hlavne angličtina, o ktorú je na škole najväčší záujem. V neposlednom rade je to aj šport, hlavne plávanie. "Keďže v meste sa nachádza plaváreň, môžu ju žiaci v plnej miere využiť," dodal riaditeľ.
Autor: gab
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer