Korzár logo Korzár Gemer

Ako sa dnes cítite? Žiaci sa spolu radia. Boli sme na škole, kde druhý rok testujú reformu

Záujem je veľký, pribudli desiatky žiakov.

Druháci na základnej škole v Rožňave.Druháci na základnej škole v Rožňave. (Zdroj: Korzár/Lenka Haniková)

ROŽŇAVA. V Základnej škole Pionierov 1 v Rožňave už dlhšie nezvoní, žiaci nemajú 45-minútové vyučovacie hodiny, nesedia vo dvojiciach v lavici a učiteľka nestojí pred tabuľou diktujúc poznámky či presné zadanie úloh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto toho si ráno druháci sadnú do kruhu. Každý z nich si predtým vezme štipec a pripevní ho k obrázku z rozprávky V hlave, ktoré znázorňujú rôzne emócie. Deti sa majú zamyslieť, ako sa v ten deň cítia.

Väčšinu štipcov pripevnia k obrázku, ktorý znázorňuje radosť. Tri z nich sa objavia aj pri smútku.

SkryťVypnúť reklamu

Učiteľka žiakov vyzýva, aby opísali svoje dnešné pocity. Najprv dvíhajú ruky tí, ktorí cítia radosť. Tešia sa na školské vianočné trhy, ktoré museli pre chrípku preložiť na január. Jeden zo žiakov povie, že dnes po neho príde ocko a pôjdu za starkou, preto sa teší.

Napokon svoje pocity opíše aj žiak, ktorý pripol štipec k obrázku znázorňujúcemu smútok. „Dnes som sa veľmi dobre nevyspal,“ vysvetlí.

Na základnej škole v Rožňave takto deti učia premýšľať nad vlastnými emóciami. Dávajú im priestor uvedomiť si, že cítiť aj iné emócie ako radosť, teda hnev či smútok, je úplne v poriadku.

Triedny maskot mimoň

Zároveň sa snažia učiť ich, ako sa aj s týmito emóciami vysporiadať. „Ak sú smutní, môžu si na chvíľu posedieť v učiteľskom kresle, dať si priestor pre seba. Máme aj triedneho maskota, plyšového mimoňa, s ktorým sa môžu chvíľu potúliť, ak sa necítia dobre,“ opisuje pedagogička Katarína Lengyelová.

SkryťVypnúť reklamu

Takzvaný pocitomer využili v triede ráno aj preto, lebo žiakov každý mesiac učiteľka Lengyelová presádza. Chce ich tým naučiť vychádzať so všetkými spolužiakmi. Aj v pracovnom živote sa stretnú s rôznymi kolegami a bude dôležité naučiť sa s nimi spolupracovať.

Druháci na základnej škole v Rožňave nepoznajú „klasické“ vyučovanie. Nevedia, aké je to sedieť vo dvojiciach v lavici, ticho počúvať výklad učiteľa a písať poznámky. Zažili to ich súrodenci, rodičia, no ich sa to už netýka.

Už druhý rok overujú v Rožňave kurikulárnu reformu, ktorá bude povinná pre všetky školy od septembra 2026. Ustupujú od klasických foriem učenia, kde učiteľ na precvičovanie učiva využíva najmä učebnicu a ide sa striktne podľa ročníkových učebných osnov.

Reforma v skutočnosti dáva školám veľkú slobodu v tom, kedy a ako budú predpísané učivo učiť. No predstavuje to aj veľkú zodpovednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Takto sa už učiť nedá

Riaditeľka základnej školy v Rožňave Erika Fábiánová študovala dejepis. Pred 25 rokmi, keď ako pedagogička nastúpila po vysokej škole do práce, chcela žiakom na jednej vyučovacej hodine povedať všetko, čo vedela.

„Diktovala som im poznámky, hovorila som, čo si majú podčiarknuť, čo musia určite vedieť.“

Informácie vtedy nemali odkiaľ získavať. „Teraz však môžu o Aténach či Sparte čerpať z množstva zdrojov a s takýmto štýlom vyučovania pred nimi neobstojím. Učitelia si musia uvedomiť, že takto sa už učiť nedá,“ hovorí riaditeľka.

Mnohým učiteľom sa však do reformy nemusí chcieť ísť. Učebnice s cvičeniami k tomu, ako učiť „po novom“, neexistujú. Ak chcú pripraviť vyučovanie tak, aby deti naučili to, čo majú, no nie formou memorovania a direktívneho písania poznámok, musia vystúpiť zo svojej komfortnej zóny.

Pedagogička Katarína Lengyelová má pre žiakov pripravených množstvo aktivít, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako hra. V skutočnosti je v každej z nich zahrnuté učivo, napríklad precvičovanie spoluhlások, čítanie s porozumením, počítanie alebo finančná gramotnosť.

Ak niektorá aktivita nefunguje a žiaci sa „nechytia“, vyskúša inú. Pripravujú ich s kolegyňami prácne, každý deň sa snažia reflektovať, čo funguje a čo nie.

Nikto nad nimi nestojí

Ráno sa ešte predtým, než začnú rozoberať svoje emócie, pýta učiteľka detí: „What date is today?“ Žiaci odpovedajú: „Today is Friday“. Neskôr im rozdá kartičky so slovnými spojeniami, ktoré majú použiť vo vete. Sú v nich aj samohlásky, ktoré precvičujú celý týždeň.

Niektorí žiaci vymyslia aj rozvité vety: „Plyšový medvedík je vo výklade a obzerajú si ho dve dvojčatá.“ Jeden žiak si vytiahne slovné spojenie grafický tablet a hovoria o tom, čo to je.

Na druhej strane kartičiek sú čísla a učiteľka sa žiakov spýta, čo by s nimi robili. Necháva im priestor, aby na to prišli sami, nedáva im žiadne konkrétne zadanie.

„Nikto nad nimi nestojí. Spolupracujú v skupine, učia sa komunikovať, prejavia sa tu líderske typy,“ opisuje Lengyelová.

Po chvíli začnú deti samy zoraďovať čísla od najmenšieho po najväčšie. Následne s učiteľkou rozoberajú, akú stratégiu zvolili a čo na tom bolo najťažšie.

Finančná gramotnosť

Žiakov už v druhom ročníku učia aj finančnú gramotnosť. Idú na školské vianočné trhy, kde si niečo kúpia a potom „diskutujú“ o tom, čo by mohli robiť, ak nemajú peniaze, ale niečo by z trhov chceli.

Žiaci hovoria, že by mohli niečo vyrobiť a potom to skúsiť predať. Objavia sa aj nápady, že si môžu peniaze požičať alebo im niekto iný niečo kúpi.

Hovoria o tom, ako zarobiť peniaze – najprv musia ísť do práce. Prichádzajú aj na to, že peniaze si nemôžu požičiavať každý deň, a keď to spravia, musia ich vrátiť. A keď im niekto niečo kúpi, nabudúce by to mali spraviť tiež.

Potom učiteľka prečíta príbeh O troch grošoch a pýta sa ich na rôzne otázky, ktoré vyplývajú z textu. Zisťuje, ako mu porozumeli.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB6SJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školstvo

Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 21

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 268
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 017
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 883
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 467
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 814
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 613
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 595
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 254
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 925
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 17 930
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 346
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 968
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 453
  7. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 780
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 254
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 925
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 17 930
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 346
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 968
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 453
  7. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 780
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video