KRÁSNOHORSKÉ PODHRADIE, ÚHORNÁ. Téma sprejazdnenia horského priechodu známeho ako Pačiansky kopec na ceste II. triedy medzi Krásnohorským Podhradím a Úhornou v zimnom období ostáva nevyriešená. Úsek, ktorý spája gemerský a gelnický región, je dlhé roky v zime zatvorený.
Istý čas sa črtala nádej, že by sa mohol otvoriť s nejakými obmedzeniami. Aspoň tak to odznelo v júni na zasadnutí dopravnej komisie pri zastupiteľstve Košického samosprávneho kraja (KSK).
Ako sa napokon ukázalo, všetko zostáva pri starom. Prečo to opäť dopadlo takto, nechce vedenie krajskej samosprávy obyvateľom už ani len vysvetľovať.
Motoristi tak budú musieť naďalej namiesto približne 13-kilometrovej trasy a času viac ako 20 minút absolvovať zhruba 80-kilometrovú obchádzku, ktorá potrvá hodinu a štvrť.
Pred voľbami sľúbil zimný prejazd. Nestalo sa
Týždeň pred krajskými voľbami v októbri 2022 zverejnil košický župan Rastislav Trnka (nezávislý) na svojom facebookovom profile propagačné video. Pochválil sa v ňom splnením svojho sľubu, že sa kompletne opraví cesta cez Pačiansky kopec a „bude prejazdná aj v zime“.
Voľby vyhral, ale autá dodnes nemôžu oficiálne jazdiť po 9-kilometrovom úseku napriek tomu, že do jej rekonštrukcie župa investovala necelé tri milióny eur.
Okrem iného pribudlo päť kilometrov zvodidiel a urobilo sa štrnásť výhybných miest pre autá na najužších miestach strmej a kľukatej komunikácie.
Už v decembri 2022 avizoval kraj pre Korzár, že spolu s cestármi „v týchto dňoch bojujú za to, aby bola na úseku povolená celoročná prevádzka. Stojíme však na zdĺhavých administratívnych úkonoch, momentálne čakáme na vydanie stanovísk od všetkých dotknutých orgánov“.

Vo februári 2023 informovala župa, že síce rožňavský dopravný inšpektorát vydal súhlasné stanovisko, ale ten spišskonovoveský nie, lebo správou ciest predložená dokumentácia neriešila aj gelnický úsek cesty. Žiadal ju prepracovať a doplniť tak, aby „bola zabezpečená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v celom úseku cesty Krásnohorské Podhradie – Úhorná“.
Ako sme sa vtedy tiež dozvedeli, cestári medzičasom nepochodili u polície ani s dokumentáciou, ktorá riešila „dopravné značenie, cestnú svetelnú signalizáciu, informačné tabule a režim fungovania premávky počas výkonu zimnej údržby cesty“.
Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby si župa dala vypracovať rozšírenú projektovú dokumentáciu úseku cesty od Úhornej po hranicu okresov.
To aj urobila, ale realizácia by stála 11,5 milióna eur, čo považovala zo svojho rozpočtu za neuskutočniteľné.
Trvala vtedy na tom, že pôvodne predložený projekt považuje za dostatočný pre bezpečnú premávku. Preukázala to podľa kraja aj skúšobná zimná údržba s novou obstaranou technikou, vďaka ktorej „je možné udržiavať šírkové parametre cesty na rovnakej úrovni ako v letnej premávke“.

Nevyšla ani druhá zima
Už v tom čase sa objavil nápad vyriešiť celoročnú prevádzku jej zjednosmernením v zimnom období, ktorú by riadili na jednej i druhej strane semafory a púšťali by sa autá v stanovených intervaloch.
V októbri 2023 konštatoval tlačový odbor ministerstva vnútra pre Korzár, že Okresný úrad v Spišskej Novej Vsi zatiaľ nevie vydať súhlasné stanovisko, lebo „nebola predložená projektová dokumentácia s relevantnými informáciami vypracovaná autorizovaným projektantom pre dopravné stavby“.
Kraj svoju nečinnosť vysvetlil tým, že stanovisko spišskej polície „bolo zamietavé“.
Potom nasledovala aj druhá zima so zákazom prejazdu.

V januári 2024 sa vedenie župy posťažovalo, že na zabezpečenie zimného prejazdu by bol potrebný konštruktívny prístup všetkých dotknutých orgánov a ich súhlasné stanoviská.
Ako však zároveň vysvitlo, cestári nestihli ešte na jeseň urobiť všetky menšie úpravy (najmä osadenie ďalších zvodidiel) na základe bezpečnostného auditu cesty, ktorého cieľom bolo práve stále zabezpečenie celoročnej premávky.
Nesúhlas polície sa chystali obísť zjednosmernením
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer