Korzár logo Korzár Gemer

Útvar hodnoty za peniaze kritizuje tender na R2 pri Rožňave

Súťaž vypísali bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť.

Vizualizácia tunela Soroška.Vizualizácia tunela Soroška. (Zdroj: NDS)

BRATISLAVA, ROŽŇAVA. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR má výhrady k vyhláseniu tendra na stavbu rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou.

Súvisiaci článok NDS vyhlásila súťaž na zhotoviteľa úseku R2 s tunelom Soroška Čítajte 

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), resp. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií.

Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako práve vyhlásené verejné obstarávanie na úsek R2 s tunelom Soroška za predpokladanú cenu vyše 243 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek R2 bude vybudovaný v polovičnom profile v dĺžke vyše 14 kilometrov, z toho tunel Soroška bude dlhý 4 248 metrov.

Výhrady UHP

Súvisiaci článok Starosta o tuneli Soroška: Začal som byť optimista v roku 2012 Čítajte 

„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby," upozornil ÚHP.

Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali.

Zároveň treba získať stavebné a ďalšie povolenia, až potom by mala byť vyhlásená súťaž.

ÚHP tiež tvrdí, že je potrebné zabezpečiť aj platné európske environmentálne posúdenie, aby bol úsek R2 financovateľný zo zdrojov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nádej na tunel Soroška stále žije Čítajte 

Do posudku projektu je podľa inštitúcie zároveň potrebné zahrnúť v súčasnosti ignorované vplyvy na životné prostredie.

ÚHP tvrdí, že ministerstvo dopravy ani NDS ho o súťaži na spomínaný úsek R2 vopred neinformovali.

Upozornil, že od začiatku roka 2020 bude takéto počínanie protizákonné.

„Podľa zákona o rozpočtových pravidlách je od 1. 1. 2020 verejný obstarávateľ povinný zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu a informovať o tom ministerstvo financií, ktoré do 30 dní pripraví a zverejní svoje hodnotenie. Dnes týmto porušili uznesenie vlády," uviedol ÚHP s tým, že minulý rok sa stalo to isté v prípade tendra na úsek R2 Kriváň - Mýtna.

Diaľničiari: Komunikovali sme

Súvisiaci článok Rýchlocesta a tunel Soroška sú pre Gemer životne dôležité Čítajte 

NDS zareagovala, že o príprave súťaže na úsek R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou aktívne komunikovala s ÚHP.

SkryťVypnúť reklamu

V marci tohto roka zverejnila predbežné oznámenie, z ktorého bol zrejmý úmysel vyhlásiť predmetnú súťaž v roku 2019.

„NDS poskytla ÚHP všetky relevantné informácie. Zahŕňali analýzu nákladov a výnosov, vrátane aktuálnych investičných nákladov, údaje z dopravných prieskumov, ktoré boli iniciované ÚHP a počas realizácie a následného vyhodnotenia priebežne odkomunikované s ÚHP ešte počas roka 2018," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS podľa nej poskytla aj spracovaný komplexný koridorový dopravný model na plánovanej trase R2 Zvolen - Košice s využitím dát z Národného systému dopravných informácií a tiež informácie o stave posudzovania vplyvov na životné prostredie a posudzovanie podľa zákona o vodách.

„Súťaž nie je možné vyhlásiť bez finančného krytia. Výstavba úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou bude financovaná zo štátneho rozpočtu a zdrojov NDS," podotkla Michalová.

Projektová dokumentácia k súťaži je riadne pripravená a NDS ju opakovane kontrolovala.

Ministerstvo: Jeden z najlepšie pripravených

Súvisiaci článok Tunel pod Soroškou je opäť reálnejší. O stavbe sa hovorí desaťročia Čítajte 

Ministerstvo dopravy a výstavby tvrdí, že úsek R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou patrí k najlepšie pripraveným a dlhodobo plánovaným, preto nebol dôvod čakať s vyhlásením tendra.

Dostavba úseku je podľa rezortu zároveň súčasťou programového vyhlásenia vlády.

„Informácia o tom, že ÚHP o príprave súťaže na tento úseku nevedel, resp. nebol informovaný, je mylná, keďže už v marci tohto roka bolo zverejnené predbežné oznámenie o súťaži. Tak isto ministerstvo dopravy nerozumie niektorým argumentom ÚHP, keď spochybňuje napríklad dopad vetracej šachty tunela na životné prostredie v piatom stupni ochrany," informoval rezort dopravy.

V minulosti navrhoval ÚHP namiesto tunela kompletne rozšíriť cestu o ďalší pruh práve cez tieto vzácne územia.

„Je bežným postupom v rámci súťaží na stavebné práce, že objednávateľ využije prvky tzv. zmluvných podmienok žltý FIDIC, v zmysle ktorých je zhotoviteľ povinný zabezpečiť časť projektových prác ako aj zákonných povinností súvisiacich so získaním príslušných povolení, napríklad stavebného povolenia, ale aj príslušných povolení týkajúcich sa životného prostredia," poznamenala Michalová.

NDS si myslí, že poskytla ÚHP včas všetky potrebné dáta týkajúce sa projektu R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou, s maximálnou súčinnosťou s inštitúciou pri doplňujúcich otázkach.

Na základe rokovaní s ÚHP eviduje NDS návrhy inštitúcie a všetky jej pripomienky zohľadnila pri príprave projektu s dôrazom na realizáciu tunela v masíve Soroška s citlivým prístupom ku krasovým útvarom a ochrane životného prostredia.

Sú pripravení na otázky uchádzačov

V prípade úseku R2 pri Rožňave je NDS pripravená odpovedať na všetky otázky uchádzačov.

„Vzhľadom na to, že ide o stavbu s investičným nákladom takmer 250 miliónov eur, vrátane tunela Soroška budovaného v náročných geologických podmienkach, NDS aj v tomto prípade očakáva vysoký počet záujemcov o túto súťaž a zároveň vysoký počet otázok k predmetu súťaže," uviedla Michalová.

Podľa NDS je lepšie pred podaním ponuky pre samotných uchádzačov aj opakovane vysvetliť súťažné podklady tak, aby bol podporený princíp transparentnosti a najmä, aby predložené ponuky boli kvalitné s primeranou cenou za zhotovenie diela.

„NDS vníma potrebu regiónu na zrealizovanie tohto dôležitého dopravného úseku a preto bude robiť všetko pre to, aby proces verejného obstarávania prebehol bez zbytočných zdržaní," dodala Michalová.

V prípade otázok uchádzačov k súťaži podľa NDS nemožno posudzovať počet otázok, nakoľko sa mnohé opakujú a skutočný počet unikátnych otázok je približne 30 percent.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
  1. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  2. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  3. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  4. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  5. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 513
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 161
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 676
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 233
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 568
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 339
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 843
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  2. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  3. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  4. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  5. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 513
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 161
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 676
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 233
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 568
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 339
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 843
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video