Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana
Nájdete nás na webe

Dobšinský kopec, ako ho vidia jazdci

Aké sú ich spomienky, viažuce sa k týmto pretekom?

Igor Drotár.(Zdroj: Tibor Szabosi)

DOBŠINÁ. Dobšinský kopec, jediné slovenské podujatie zaradené do seriálu FIA European Hill Climb Championship, oslavuje v tomto roku 35. výročie.

Toto jubileum inšpirovalo k tomu, aby sme položili pár otázok niektorým bývalým, ale aj aktívnym jazdcom.

Prednosť zvyčajne majú skôr narodení, ponúkame odpovede troch rovesníkov, „starších pánov v dôchodkovom veku“, z ktorých dvaja si užívajú preteky v úlohe „vyslúžilcov“, tretí ešte stále aktívne sedí za volantom pretekárskych vozidiel.

Možno už vám napadlo, kto budú spomínaní traja „veteráni“. Ak to boli mená Peter Ruisl, Josef Krečmer a Igor Drotár, hádali ste správne.

Prvú dvojicu nie je problém stretnúť na takmer všetkých podujatiach pretekov automobilov do vrchu.

Žiaľ, dnes už iba povedľa trate v úlohe technických pozorovateľov či v depe pretekárskych vozidiel, kde radi pomôžu alebo poradia niektorým „pacientom“.

Navyše, táto dvojica už spoločne vychovala aj niekoľko výborných jazdcov.

Posledný menovaný ešte stále aktívne sedí za volantom pretekárskych vozidiel, pričom u neho nie je problém absolvovať v priebehu sezóny aj štyridsať podujatí, ale aj striedať disciplíny – preteky automobilov do vrchu a rely.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo znamenal/znamená Dobšinský kopec vo vašej pretekárskej kariére a ako vnímate tieto preteky?

Peter Ruisl: „Dobšinský kopec bol a stále je pre mňa srdcovka. Prekrásna krajina, naozajstný Slovenský raj. Trať, na ktorej je všetko. Veľa úsekov na srdce a jazdec musí naozaj poriadne ovládať pretekársky kumšt. Treba ju vedieť naspamäť a naozaj ju super poznať. Ja osobne som si počas pretekania značil počet tréningových kilometrov s civilným autom. Zastavil som sa na neuveriteľných 4000 kilometroch, keďže som tu štartoval viac ako 20-krát. V našej dobe neboli ešte datalogery GPS, ktoré sú nápomocné pri čítaní uložených dát z každej jazdy. Samozrejme, je to práca naviac a treba sa ju naučiť. Takže všetko som sa aj ja musel naučiť a uložiť si do hlavy. Dnes je to inak, možnosti sú iné. Treba ich iba správne využiť. Mám dojem, že momentálne na Slovensku to vie iba pár ľudí. Páči sa mi názov Roveň. Vôbec to tak nie je. Je to strmá strecha, ktorá má podstatný vplyv na správne naprevodovanie prevodovky a podstatný vplyv na dosiahnutý čas. Keď si to porovnáme so Šternberkom, tak od Sojkové zatáčky po vracák je to o 250 metrov na plný plyn ďalej a nikto o tom toľko nerozpráva. Jednoducho to tam patrí a hotovo. Vždy akceptujem názor tých najrýchlejších nie zo Slovenska, ale z absolútneho poradia. Je to síce MSR, ale v prvom rade ME a od toho sa všetko odvíja. Je to dobré zrovnanie pre nás Slovákov, kam patríme s technikou a jazdecky. Veľa jazdcov, keď sa spomenie Dobšiná, spomína miestnu komunitu. Tá je však všade, tu si s touto komunitou organizátor a hlavne mesto Dobšiná vedia urobiť poriadok. Aj krádeže sú všade. Nás vykradli v Rakúsku ST Agátha, neviem presne, v ktorom roku to bolo, ale zobrali nám všetko, nemali sme ani na kolu. Pred pár rokmi v poľskej Zaluži to isté. V Taliansku na okruhu Adria je kulisa ešte horšia. Myslím, že to záleží od ľudí a organizátora ako si to ustráži.“

Josef Krečmer: „Pre mňa ako jazdca je Dobšinský kopec domáca trať. Štartoval som tu od roku 1978 prvýkrát s Formulou Škoda. Od tej doby som v inom aute ako bez strechy nešiel. Vždy som sa tešil na preteky a boli sme radi, keď sa dostali do Alpsko-dunajského pohára, ktorého sme sa zúčastňovali pravidelne a jazdci z Československa sa mali možnosť porovnať s medzinárodnou konkurenciou. O to väčšiu mám radosť, že sa podarilo vypracovať až do majstrovstiev Európy za podpory mesta a všetkých ľudí, ktorí pretekom do vrchu fandia. Čo sa týka Rovne, ako tomu všetci hovoria, tak to nie je, pretože najvyššia rýchlosť je v dolíku pred rovinou. Názory na retardér uprostred sa po jednom pokuse, dúfam, nebudú opakovať. A čo sa týka miestnych Rómov, o ktorých mnoho jazdcov hovorí, tak sme nikdy nemali žiadny problém. Dodnes tu máme medzi nimi veľa známych.“

Igor Drotár: „Dobšinský kopec pre mňa osobne znamená veľmi veľa. Tunajšia trať sa mi ešte aj po rokoch vždy vybaví ako rýchlostná skúška, keď sa v Dobšinej ešte jazdili rely súťaže. Myslím si, že Dobšinský kopec má najkrajšiu trať, aká vôbec na Slovensku existuje, má perfektnú dĺžku, je veľmi rozmanitá, jednoducho výnimočná.“

Napadne vám nejaká pekná/zlá spomienka viažuca sa k Dobšinskému kopcu?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5E33 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5E33 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 171
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 435
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 194
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 706
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 502
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 869
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 671
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 146
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 402
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 009

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop