Korzár logo Korzár Gemer
Štvrtok, 25. apríl, 2019 | Meniny má Marek
Nájdete nás na webe

Dobšinský kopec, ako ho vidia jazdci

Aké sú ich spomienky, viažuce sa k týmto pretekom?

Igor Drotár.Igor Drotár.(Zdroj: Tibor Szabosi)

DOBŠINÁ. Dobšinský kopec, jediné slovenské podujatie zaradené do seriálu FIA European Hill Climb Championship, oslavuje v tomto roku 35. výročie.

Toto jubileum inšpirovalo k tomu, aby sme položili pár otázok niektorým bývalým, ale aj aktívnym jazdcom.

Prednosť zvyčajne majú skôr narodení, ponúkame odpovede troch rovesníkov, „starších pánov v dôchodkovom veku“, z ktorých dvaja si užívajú preteky v úlohe „vyslúžilcov“, tretí ešte stále aktívne sedí za volantom pretekárskych vozidiel.

Možno už vám napadlo, kto budú spomínaní traja „veteráni“. Ak to boli mená Peter Ruisl, Josef Krečmer a Igor Drotár, hádali ste správne.

Prvú dvojicu nie je problém stretnúť na takmer všetkých podujatiach pretekov automobilov do vrchu.

Žiaľ, dnes už iba povedľa trate v úlohe technických pozorovateľov či v depe pretekárskych vozidiel, kde radi pomôžu alebo poradia niektorým „pacientom“.

Navyše, táto dvojica už spoločne vychovala aj niekoľko výborných jazdcov.

Posledný menovaný ešte stále aktívne sedí za volantom pretekárskych vozidiel, pričom u neho nie je problém absolvovať v priebehu sezóny aj štyridsať podujatí, ale aj striedať disciplíny – preteky automobilov do vrchu a rely.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo znamenal/znamená Dobšinský kopec vo vašej pretekárskej kariére a ako vnímate tieto preteky?

Peter Ruisl: „Dobšinský kopec bol a stále je pre mňa srdcovka. Prekrásna krajina, naozajstný Slovenský raj. Trať, na ktorej je všetko. Veľa úsekov na srdce a jazdec musí naozaj poriadne ovládať pretekársky kumšt. Treba ju vedieť naspamäť a naozaj ju super poznať. Ja osobne som si počas pretekania značil počet tréningových kilometrov s civilným autom. Zastavil som sa na neuveriteľných 4000 kilometroch, keďže som tu štartoval viac ako 20-krát. V našej dobe neboli ešte datalogery GPS, ktoré sú nápomocné pri čítaní uložených dát z každej jazdy. Samozrejme, je to práca naviac a treba sa ju naučiť. Takže všetko som sa aj ja musel naučiť a uložiť si do hlavy. Dnes je to inak, možnosti sú iné. Treba ich iba správne využiť. Mám dojem, že momentálne na Slovensku to vie iba pár ľudí. Páči sa mi názov Roveň. Vôbec to tak nie je. Je to strmá strecha, ktorá má podstatný vplyv na správne naprevodovanie prevodovky a podstatný vplyv na dosiahnutý čas. Keď si to porovnáme so Šternberkom, tak od Sojkové zatáčky po vracák je to o 250 metrov na plný plyn ďalej a nikto o tom toľko nerozpráva. Jednoducho to tam patrí a hotovo. Vždy akceptujem názor tých najrýchlejších nie zo Slovenska, ale z absolútneho poradia. Je to síce MSR, ale v prvom rade ME a od toho sa všetko odvíja. Je to dobré zrovnanie pre nás Slovákov, kam patríme s technikou a jazdecky. Veľa jazdcov, keď sa spomenie Dobšiná, spomína miestnu komunitu. Tá je však všade, tu si s touto komunitou organizátor a hlavne mesto Dobšiná vedia urobiť poriadok. Aj krádeže sú všade. Nás vykradli v Rakúsku ST Agátha, neviem presne, v ktorom roku to bolo, ale zobrali nám všetko, nemali sme ani na kolu. Pred pár rokmi v poľskej Zaluži to isté. V Taliansku na okruhu Adria je kulisa ešte horšia. Myslím, že to záleží od ľudí a organizátora ako si to ustráži.“

Josef Krečmer: „Pre mňa ako jazdca je Dobšinský kopec domáca trať. Štartoval som tu od roku 1978 prvýkrát s Formulou Škoda. Od tej doby som v inom aute ako bez strechy nešiel. Vždy som sa tešil na preteky a boli sme radi, keď sa dostali do Alpsko-dunajského pohára, ktorého sme sa zúčastňovali pravidelne a jazdci z Československa sa mali možnosť porovnať s medzinárodnou konkurenciou. O to väčšiu mám radosť, že sa podarilo vypracovať až do majstrovstiev Európy za podpory mesta a všetkých ľudí, ktorí pretekom do vrchu fandia. Čo sa týka Rovne, ako tomu všetci hovoria, tak to nie je, pretože najvyššia rýchlosť je v dolíku pred rovinou. Názory na retardér uprostred sa po jednom pokuse, dúfam, nebudú opakovať. A čo sa týka miestnych Rómov, o ktorých mnoho jazdcov hovorí, tak sme nikdy nemali žiadny problém. Dodnes tu máme medzi nimi veľa známych.“

Igor Drotár: „Dobšinský kopec pre mňa osobne znamená veľmi veľa. Tunajšia trať sa mi ešte aj po rokoch vždy vybaví ako rýchlostná skúška, keď sa v Dobšinej ešte jazdili rely súťaže. Myslím si, že Dobšinský kopec má najkrajšiu trať, aká vôbec na Slovensku existuje, má perfektnú dĺžku, je veľmi rozmanitá, jednoducho výnimočná.“

Napadne vám nejaká pekná/zlá spomienka viažuca sa k Dobšinskému kopcu?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5E33 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5E33 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Gemer Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 112
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 449
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu 7 089
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 6 422
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 098
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 281
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 219
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 886
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 273
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 879

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop