ROŽŇAVA. K druhej polovici septembra už šestnásť rokov patrí aj festival starej hudby Ars Antiqua Europae in Via Gothica.
Inak to nebolo ani v tomto roku. Aj keď bol festival oproti minulosti trochu skromnejší. Určite to však nebolo na úkor kvality.
Flautistky z Krakova
Festival začal v piatok 22. septembra v Katedrále Nanebovzatia Panny Márie v Rožňave.
Pozvanie do Rožňavy prijali poľské flautové profesionálky, ktoré koncertujú pod menom Bianco Fiore a pochádzajú z Krakova.
V ich programe zazneli skladby zo 16. storočia od Cesare Negri, Vincenza Ruffa, Johna Jenkinsa a iných.
Zaujímavosťou boli zobcové flauty, ktoré sme mali možnosť počuť a vidieť, tu hráčky využívali soprán, alt, tenor a basset flauty. Kolektív bol jediný v tejto zostave, ktorý festival počas svojej histórie hostil.
Mužský zbor
V sobotu sa predstavil mužský spevácky zbor Sama Daxnera z Tisovca.
Tohto roku dali organizátori príležitosť aj amatérskemu zoskupeniu, ktoré oslávilo neuveriteľných 140 rokov svojej existencie.
Nie náhodou bolo vybraté miesto koncertu dedinka Čečejovce, ktorá taktiež tohto roku oslavuje 700 rokov od svojho vzniku. V reformovanom kostole sa predstavila aj sólistka speváčka Marta Svobodová.
V nedeľu na poludnie koncertovali umelci v Dome tradičnej kultúry Gemera v Rožňava v rámci Medzinárodného workshopu paličkovanej čipky.
Následne sa Lucia Harvanová, Roman Rusňák a Maroš Klátik presunuli do Letohrádku Dardanely v Markušovciach, kde sa predstavili s koncertom Jesenné komorné kreácie.
Na tomto festivale hádam po prvýkrát vo svojej histórii zazneli diela od Dmitrija Šostakoviča.
Netradičný projekt
Slávnostné ukončenie festivalu sa konalo v pondelok v Evanjelickom kostole v Štítniku, kde si pre hostí pripravili netradičný projekt pre tento festival. Michal Červienka
Trio si pre koncert vybrali súčasného skladateľa Richarda Galliana, ktorý do svojich skladieb vnáša prvky jazzu.
Zostali verní kvalite
Profesionálne hudobné telesá z oblasti starej hudby nie sú lacné. Nižší rozpočet preto organizátorom neumožnil zabezpečiť program skladajúci sa z dvanástich či trinástich koncertov, ako tomu bolo po minulé roky.
„Vieme robiť len to, na čo máme finančné krytie. No nechceli sme ísť na úkor kvality, tak sme mali denne jeden koncert. Myslím si, že i tak boli diváci spokojní,“ uviedla riaditeľka Gemerského osvetového strediska Helena Novotná.
„Na záverečnom koncerte sme skúsili malý dramaturgický experiment. Michal Červienka trio odohrali skladby od súčasného autora. Bolo to také výrazné vybočenie od pôvodnej dramaturgie, ale povedali sme si, že pripravujeme sa aj na to, že v budúcnosti možno príde k zmene koncepcie festivalu. Už šestnásť rokov sa tu snažíme zachovať čistotu pôvodného dramaturgického zámeru a dávali možnosť, aby koncertovali telesá či sólisti so starou hudbou. Tento žáner je však pre veľkú časť poslucháčov príliš ťažký. Aj keď v tomto ročníku bolo všetko, ako sme to naplánovali a tešil sa návšteve divákov, nevylučujem však, že v budúcnosti dôjde k zmene koncepcie a dramaturgie.“
Symbióza
Vzhľadom na nahustený program sa už v minulom roku stalo, že festival a workshop sa zišli v jednom termíne.
„Predtým boli vždy s týždňovým rozostupom, no vlani sme museli improvizovať. Zmeny termínov však spôsobili, že obe akcie sa zišli v jeden víkend, čo bolo dosť náročné,“ vrátila sa o rok späť Novotná.
V tomto roku však podujatie už spojili vedome. „Obe sa vhodne dopĺňali. Zistili sme tiež, že v Dome tradičnej kultúry Gemera máme pre takúto hudbu užasnú akustiku. Navyše to bolo o to milšie, že jeden z účinkujúcich Roman Rusňák je Rožňavčan a dostal tak priestor koncertovať doma.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Rožňavy a gemerského regiónu nájdete na Korzári Gemer