ROŽŇAVA. Niektoré rely preteky majú svojich stálych organizátorov, no v prípade rožňavskej súťaže to tak rozhodne nie je.
Súťažné autá sa na zaujímavé gemerské trate mali možnosť dostať vďaka viacerým skupinám organizátorov.
Prvým organizátorom súťaže v rokoch 1997 – 2000 bol rožňavský Autošport klub Rožňava pod vedením Jozefa Proschingera, ktorý bol aj prvým riaditeľom súťaže.
Neskôr organizátorskú a riaditeľskú štafetu prevzali Peter Lučko a Štefan Vanyo.
Po štvorročnej prestávke, v roku 2004, obnovila rožňavskú rely spoločnosť MotoR Service s.r.o. a v rokoch 2007 a 2008 za organizáciou súťaže stáli spoločnosti Eurobus a Tempus.
Viaceré ročníky rožňavskej rely však vďačia za svoju existenciu Jánovi Liptákovi zo spoločnosti L Racing, ktorá ich finančne podporovala.
Táto spoločnosť stojí aj za zrodom tohoročnej rely, ktorej prípravy sa po viacročnej prestávke chopili košickí organizátori z Auto Klubu Košice.
Spolu so spoločnosťou L Racing s.r.o. by chceli prispieť k obnove súťaže, ktorá patrí do motoristickej „mapy“ Slovenska na Gemeri, v kraji, v ktorom majú automobilové súťaže tvrdo zapustené korene a najväčšiu divácku podporu.
Disciplíne rely sa v tomto regióne darí aj vďaka ústretovému prístupu zástupcov mesta Rožňava, ktorí sú dlhodobo naklonení pomôcť a podporiť túto športovú aktivitu v meste.
Vráťme sa však do súťažnej histórie tohto podujatia.
V premiére dvadsiatka tímov
Na tratiach 1. ročníka Rallye Rožňava sa predstavilo 20 súťažných posádok.
Keďže rely sa konala v októbri, na konci sezóny, rozhodovalo sa nielen o jej víťazoch, ale aj o majstroch Slovenska.
Organizátori zaradili do programu okrem tradičných rýchlostných skúšok v okolí Rožňavy a Krásnohorského Podhradia aj mestský okruh v Rožňave.
Ten navštívilo veľké množstvo fanúšikov, ktorí spoznali čaro mestskej „superšpeciálky“.
Rozdiely medzi posádkami boli malé.
Najväčšie súboje sa odohrávali medzi Igorom Drotárom s Vladom Bánocim a Bedřichom Habermannom s Emilom Horniačkom.
Úspešnejší napokon boli Prešovčania, avšak len o tri sekundy. To im stačilo k víťazstvu na 1. Rallye Rožňava a k zisku titulu majstrov Slovenska v rely.
Ďalšie ročníky
Rallye Rožňava pokračovala v ďalších troch rokoch v stabilnom tempe, stále s inými víťazmi.
V roku 2000 sa uskutočnil jej štvrtý ročník, po ktorom nasledovala štvorročná prestávka, aby došlo v roku 2004 k obnove súťaže.
Tá sa vydarila, pretože na štart sa postavila až päťdesiatka posádok zo Slovenska, Česka a Maďarska a víťazstvo si odniesli Ferenc Kiss s Lászlóm Penderikom na Hyundai Accent WRC.
V ďalších rokoch vystriedala súťaž rôznych partnerov.
V roku 2008 sa uskutočnil posledný ročník a aj keď boli viaceré plány na ďalšiu obnovu súťaže, stalo sa tak až v tomto roku 2017.
Popri tom deviaty ročník bol v celku vydarený.
Svoje „sily“ si vtedy zmeralo 58 posádok z piatich krajín Európy. Najväčší boj rozpútali Jozef Béreš jun. s Róbertom Mullerom a Grzegorz Grzyb s Przemyslawom Mazurom, obe dvojice na Fiat Abarth Grande Punto S2000.
Poľská posádka sa však so súťažou rozlúčila v druhý súťažný deň po strete s obrubníkom na mestskej rýchlostnej skúške a bolo rozhodnuté. Víťazstvo si odniesli Béreš s Mullerom.
Informovala tlačová tajomníčka L Racing 10. Rally Rožňava Zdenka Tamášová.